پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مدیرانی که برکنار شدند؛ نمایندگانی که خوابند

هدف از این نوشتار کوبیدن بر طبل جنگ شهرها نیست اما باید پرسید جایگاه مرکز استان در مدیریت استان کجاست؟ شاید با تقسیم ساری به دو منطقه ساری و میاندورود، سکه ساری از رونق افتاد و بزرگی خود در استان را از دست داد و حتی شاید در آینده شاهد انتقال مرکز استان به شهر دیگری باشیم.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه، در مدت کوتاهی سه مدیر ساروی از صحنه سیاست مازندران کنار گذاشته شده‌اند. ابتدا حسین حسن‌نژاد مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری مازندران برکنار شد. چند روز بعد محمدی تاکامی مدیر دفتر شهری و شوراهای استانداری عزل شد و دیروز اصغری آقمشهدی سرپرست دانشگاه مازندران عوض شد. البته تغییرات مدیران ساروی بیش از اینهاست و تاکنون چندین مدیر ساروی دیگر از کار برکنار شدند.

 

هرچند که ملاک انتصاب افراد باید شایستگی و توانمندی و پاکدستی باشد و در این امر شکی نیست، اما کنار گذاشته شدن تمام مدیران ساروی در استان بسیار عجیب به نظر می‌آید. از طرفی آیا مدیران ساروی شایستگی حضور در عرصه‌های مدیریتی را ندارند و یا دست‌های دیگری در کار است که می‌خواهند کم کم سارویان را از عرصه سیاست استان کنار بگذارند؟ و از همه مهم‌تر، چرا نمایندگان ساری در این موارد کاملا سکوت اختیار می‌کنند؟

 

هرچند که از دیدگاه ایده‌آل نگری دخالت در انتصابات وظیفه نمایندگان مجلس نیست اما برای برخی مناصب که در این حوزه انتخابیه مهم هستند آنچنان درگیری در بین نمایندگان بوجود می‌آید که اصلا قابل هضم نیست. برخی پست‌های حساس در ساری به مانند گوشت قربانی هستند که به شدت در پی تصاحب آن کرسی توسط یک شخص نزدیک به خود هستند.

 

انتصابات در استان زمانی برای دو نماینده ساری و میاندورود مهم می‌شود که در جهت رسیدن به اهداف خود باشد در غیر این صورت هیچ اهمیتی ندارد و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. دفاع از حق و حقوق یک شهر وظیفه نمایندگان است که متاسفانه در شهر ساری آنچنان که باید شاهدش نیستیم.

 

مظلومیت شهر ساری تا به آنجا هست که حتی نتوانسته نمایندگانی در شورای اسلامی شهر به خود ببیند که از شهرشان تمام قد دفاع کنند، به طور مثال زمانی که عضوی از شورای شهر ساری از مطالبات ساری و حقوق مرکز استان حرفی می‌زند، جوابیه‌ای سنگین از دیگر عضو شورای شهر ساری که خود را (نیمی) مازندران و نیمی (سمنانی) می‌داند دریافت می‌کند که این جای بحث دارد. در این مورد باید به شهروندان اطلاع رسانی شود و به خصوص دو سال دیگر و در آستانه دور پنجم انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا باید شهروندان را از این اظهار نظرات آگاه کرد تا با چشم باز و آگاهی آرای خود را در صندوق رای بریزند.

 

هدف از این نوشتار کوبیدن بر طبل جنگ شهرها نیست اما باید پرسید جایگاه مرکز استان در مدیریت استان کجاست؟ شاید با تقسیم ساری به دو منطقه ساری و میاندورود، سکه ساری از رونق افتاد و بزرگی خود در استان را از دست داد و حتی شاید در آینده شاهد انتقال مرکز استان به شهر دیگری باشیم. به نظر می‌آید مرکز استانی که ساحل ندارد، مرکز استانی که فرودگاه ندارد و مرکز استانی که جمعیتش (پس از جدایی میاندورود) از بعضی شهرهای دیگر کمتر شده باید کم کم غزل خداحافظی را با ساختمان استانداری  بخواند. هرچند که هم‌اکنون هم تنها ساختمان استانداری است که در شهر ساری مانده.

 

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰، جمعیت برخی از شهرستان‌های مازندران به صورت تقریبی به شرح زیر است:

 

آمل

۳۷۰ هزار نفر

بابل

۴۹۵ هزار نفر

ساری

۴۷۸ هزار نفر

قائم شهر

۳۲۰ هزار نفر

میاندورود

۵۵ هزار نفر

 

همانطور که در جدول مشخص است پس از جدایی میاندورود از ساری، بابل پرجمعیت‌ترین شهرستان مازندران محسوب می‌شود.

 

علیجان شمشیربند: نمایندگان مجلس در مورد شهر ساری بسیار کوتاهی کرده‌اند

 

در همین رابطه علیجان شمشیربند رئیس شورای شهر ساری به خبرنگار مازندمجلس گفت: ما به وظایف مدیران و دستگاه‌های مختلف کشور کمتر آشنایی داریم. در مورد نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم وظایفی دارند که قانون برایشان مشخص کرده است که آن هم عمدتا تقنین و قانونگذاری و بعد هم نظارت بر اجرای قانون است. اما متاسفانه هم نمایندگان و هم مردم نسبت به شرح وظایف آنها عدول می‌کنند. نمایندگان در شعارهای تبلیغاتی خود وعده‌ها و قول‌هایی می‌دهند که در حیطه وظایف اصلی آنها نیست. مانند عمران و آبادانی مناطق مختلف، حل مشکلات شخصی مردم در مورد اشتغال یا وام گرفتن‌ها. اصلا چیزهایی که در توان نمایندگان محترم نیست پس نباید این قول‌ها را بدهند. در سطح کشور هم همینطور است اما وقتی به صحبت‌ها و کارهای اینها نگاه می‌کنید می‌بینید که خیلی فعال هستند. در بحث بودجه‌های ملی و خارج از مصوبات ارتباطات خوبی با وزارت خانه‌ها و مسئولان کشوری ایجاد می‌کنند و موفق می‌شوند امکانات خوبی را از پایتخت به استان‌هایشان ببرند که متاسفانه استان مازندران در این مورد بسیار ضعیف عمل می‌کند که شهر ساری هم خارج از این ضعف نیست و نمایندگان ساری واقعا ضعیف عمل می‌کنند. ما ندیدیم که نمایندگان مجلس ما مانند بقیه نمایندگان شهرها و استان‌های دیگر مخصوصا مراکز استان‌ها که بودجه‌های کلانی را خارج از مصوبات ملی جذب می‌کنند با سفر وزیر و روسای سازمان‌ها و رئیس جمهور و غیره. ما واقعا همچین چیزی را نداشتیم و از این بابت گله مندیم. شخص بنده هم گله دارم. البته عرض کردیم که اینها جزو شرح وظایفشان نیست اما چون در کل کشور عرف شده است و همه ورود پیدا می‌کنند ما هم توقع داریم که اینها هم قوی ورود پیدا کنند تا مردم بی‌نصیب نمانند./ مازند مجلس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.