پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مالکان معدن از فعالان محیط زیست شکایت کردند!

درباره فعالیت های ضد محیط زیستی این معدن به محیط زیست، آب منطقه ای، سازمان صنعت، معدن و تجارت و فرماندار ساری درباره تخلفات این معدن، نامه ارسال کردیم اما اتفاقی نیفتاد. مالکان معدن هم از ما شکایت کردند که به قید ضمانت آزاد هستیم.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از مازند نومه، شرکت تعاونی(…) از سال ۸۷ مجوز تاسیس را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده و فعالیت های این معدن، موجب نگرانی دوستداران محیط زیست و اهالی منطقه شده است.

به تازگی اطلاع رسانی های فعالان محیط زیست و اهالی منطقه دودانگه از تخلفات این معدن، باعث شده مالکان معدن از این افراد شکایت کنند.

با شکایت مالکان معدن، افرادی همچون دکتر حسین اسلامی ساروی و دکتر علی رمضانی پاچی به همراه تعداد دیگری از فعالان فرهنگی و محیط زیستی، احضار شده و با قید ضمانت آزاد هستند

به گفته یکی از اهالی منطقه، ماجرا از آنجا شروع شده که این معدن برای منطقه دودانگه ساری، خطرات زیست محیطی به وجود آورده است. این معدن چاه جاذب ندارد در حالی که باید سپتینک نصب می کردند و اکنون فاضلاب را به رودخانه اشک‌رود در روستای کرچا می ریزند.

 

علی رمضانی پاچی می گوید: در حالی که طبق قانون، معدن نمی تواند در شهرک صنعتی مستقر شود اما مالکان این معدن برای اینکه از مالیات معاف شوند، معدن را به درون شهرک صنعتی برده اند. چون ایجاد کارخانه در مناطق محروم، معاف از مالیات است.

 

او بر این باور است که از وقتی این کارخانه راه اندازی شده نمی توان از سد سلیمان تنگه ماهی گرفت و لاشه ماهی های این سد در تصویرهای پخش شده در فضای مجازی مشخص است. پساب کارخانه هم وارد رودخانه می شود. به سنگ مواد شیمیایی می زنند تا سنگ خورد شود.

رمضانی پاچی با بیان این که مالکان این معدن، زمین های مردم ر اخریداری کردند، ادامه داد: در حالی که تا ۲ متر می توانند بهره برداری کنند اما ۸تا ۱۰ متر بهره برداری کردند.

 

این فعال فرهنگی تصریح کرد: طبق قانون، واگذاری طرح جنگل کاری به اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است. اما طرح جنگل کاری فریم را از عرصه خارج کرده و به منابع طبیعی واگذار کردند.

 

وی افزود: منابع طبیعی اجازه یک هکتار بهره برداری را به این شرکت داد تا ۴۰ هکتار نهال کاری کنند اما تا ۴ هکتار را در حال بهره برداری هستند، ضمن اینکه در این منطقه انفجار هم انجام دادند. طبق قانون، انفجار در ۵۰۰ متری روستاها و ۸۰۰ متری جاده ها ممنوع است اما در کنار جاده بارها انفجار انجام دادند و کسی جلوی آنها را نمی گیرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که در روستای علی آباد شیرین رود هم ۱۰ کیلومتر جلو رفتند و در بالادست سد در حال بهره برداری هستند، تاکید کرد: املاح از بالادست مستقیم وارد سد می شود و ما به آب منطقه ای اطلاع دادیم، اما پاسخی نگرفتیم.

 

وی ادامه داد: آب منطقه ای در بالادست میلیاردها تومان هزینه کرد و سدبند زد تا املاح وارد سد نشود. اکنون املاح در سد رسوب می کند. لایروبی سد، کار سختی است که هر صد سال یک بار انجام می شود و با این وضعیت، رسوبات بیشتری در آب پشت سد، باقی می ماند.

این استاد دانشگاه استدلال کرد: وجود کارخانه در بالادست ممنوع است و پس از احداث سد لاستیکی در رودخانه تجن، ۴کارخانه سنگ شکن در ساری جمع شد و همه را به پشتکوه بردند.

 

حسین اسلامی ساروی هم با بیان این که اهالی منطقه سال گذشته آب گل‌آلود را به دست خانم ابتکار دادند اما باز هم اقدامی صورت نگرفت، تصریح کرد: مجتمع توسعه هم اندیشان دودانگه پیگیر این موضوع است. به محیط زیست، آب منطقه ای، سازمان صنعت، معدن و تجارت  و فرماندار ساری درباره تخلفات این معدن، نامه ارسال کردیم اما اتفاقی نیفتاد.

وی با اشاره به این که مالکان این معدن سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد تومان به شهرداری ساری ماسه فروختند، گفت: روزانه ۵۰ کامیون این کارخانه در جاده های دودانگه رفت  و آمد می کنند، جاده های منطقه خراب شده و این در حالی است که از کامیون های مردم منطقه استفاده نمی کنند.

 

به گفته مسئول مرکز ساری شناسی قیمت ماسه در سوادکوه ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان است، اما این کارخانه به قیمت ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان می فروشد و یک ریال از سود آن به دودانگه نمی رسد.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.