پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

قصه اثرگذارترین هنر برای انتقال مفاهیم است

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، حسین حسن‌نژاد در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ساری افزود: انسان همواره مایل است کویر ذهن خود را به دانایی تبدیل کرده و با دیگران ارتباط برقرار کند و قصه فرصتی است که به بخشی از نیازهای انسان پاسخ م، دهد.

وی با بیان اینکه انسان در انتقال مفاهیم، از هنرهای مختلف استفاده می‌کند، گفت: اگر اثرگذاری قصه بر همه آشکار نبود، بزرگترین کتاب الهی به قصه بودن تمسخر نمی‌شد.

معاون استاندار مازندران گفت: برای اثرگذاری مطلوب قصه بر مخاطب باید مهارت لازم قصه‌گویی و شنیدن قصه‌های درست فراهم شود و برای شنیدن قصه‌های درست باید ذهن‌ها را آماده کنیم.

حسن‌نژاد با اشاره به اینکه قصه‌ای که بر دل می‌نشیند در ذهن هم می‌ماند، ادامه داد: در قصه‌گویی روابط عاطفی عمیق برقرار می‌شود و به همین دلیل قصه اثرگذار است.

وی با گفت: باید بپذیریم قصه امروز یک ابراز برای انتقال مفاهیم و برقراری ارتباط است و اگر از این ابزار به شکل هنرمندانه استفاده کنیم بخشی از کنجکاوی‌ها را پاسخ می‌دهیم.

معاون استاندار مازندران بهره گیری از قصه و داستان برای انتقال مفاهیم عرفانی را نشانگر اهمیت این هنر دانست و افزو: نباید داستان و قصه را امر پیش پا افتاده فرض کنیم و اگرچه به سادگی اثر می‌گذارد، اما باید قصه مناسبی انتخاب شود تا اثرگذاری آن پایدار باشد.

حسن‌نژاد یکی از اثرات قصه را ایجاد تفکر جدید در ذهن شنونده دانست و گفت: اگر می‌خواهیم قصه‌گوی خوبی باشیم باید به شنونده‌ها بیاموزیم بین مجموعه زندگی و افکار او، انسجام اتفاق افتد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران قصه ای را دارای بیشترین تاثیر دانست که دارای تعادل در ارسال مفاهیم و پیام باشد و تاکید کر: کسی که شنونده قصه است باید آمادگی داشته باشد خود را به جای یکی از شخصیت‌های قصه جا بزند تا در سایه آن به تعالی برسد.

وی یکی دیگر از اثرگذاری های قصه را افزایش قدرت تکلم شنونده برشمرد و افزود: تفکر و بازگویی هم پس از شنیدن قصه باید رشد یابد و ارتباط با جامعه، ارتباط منطقی و کامل باشد.

نخستین جشنواره ملی قصه گویی نهاد کتابخانه های عمومی کشور از ۲۸ خرداد ماه جاری با حضور ۵۶ قصه گوی برتر در ساری آغاز به کار کرد و امروز با معرفی نفرات برتر پایان یافت.

۹۹۲۷/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.