پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عوارض کالاهای آلاینده محیط زیست به مازندران می آید

0

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، احمد حسین زادگان را در این دیدار جمعی از نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی و معاون عمرانی وزیر کشور همراهی کردند.

وزیر صنعت د، پی این دیدار دستورات لازم را برای تدوین آئین نامه اجرایی عوارض کالاهای تولیدی و وارداتی آلاینده محیط زیست برای اجرای طرح‌های پسماند در استان‌ها بویژه استان‌های شمالی که پیشتر پیشنهاد شده بود، صادر کرد. ‎

اخذ عوارض از کالاهای آلاینده تولیدی و وارداتی در قانون بودجه سال ۹۸ با هدف کاهش اثرات مخرب پسماند پیش بینی و تصویب شد. بر اساس این پیشنهاد عوارض کالاهای تولیدی و وارداتی آلاینده محیط زیست را دولت تعیین و پس از اخد از طریق سازمان مسئول برای اجرای طرح‌های مرتبط در استان‌ها بویژه استان‌های شمالی اختصاص می‌یابد.

اجرای این بند از قانون بودجه مستلزم تدوین آئین نامه‌ای برای تعیین مصادیق و میزان عوارض کالاها بود.

حسین زادگان که زمستان پارسال به عنوان نیروی بومی سکان استانداری مازندران را در اختیار گرفت ساماندهی پسماند را از برنامه‌های دارای اولویت خود اعلام و تاکید کرد که پیگیری‌ها را برای محقق کردن این برنامه تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری خواهد کرد.

نخستین گام وی در این زمینه ارائه و اجرای طرح مازندران پاک و میراث ماندگار بود که از اسفند ماه با هدف استفاده از ظرفیت مردمی و تاکید بر انجام وظیفه دستگاه‌های اجرایی شروع شد و همچنان ادامه دارد.

در این طرح قرار شد در مدت یک سال از جاده‌ها و اماکن عمومی استان با کمک دهیاری‌ها، شوراها، کارکنان دولت و مردم زباله زدایی شده و در مناطق مختلف هم درختکاری شود.

حسین زادگان در زمان آغاز اجرای این طرح با تشریح پیامدهای کم توجهی سال‌های گذشته به میراث‌های عظیم مازندران یعنی درخت و جنگل و محیط زیست، تاکید کرده بود که باید پاکیزه نگه داشتن محیط‌های عمومی در استان به فرهنگ عمومی تبدیل شود چرا که مازندارن پاک موضوعی نیست که توسط دولت و دستگاه‌های دولتی قابل حل باشد. زباله‌های چندین ساله باقی مانده در محیط‌های عمومی مانند حاشیه خیابان‌ها و جاده‌ها توسط یک دستگاه قابل جمع آوری و پاکسازی نیست و همه دستگاه‌ها و مردم باید در این زمینه همکاری کنند.

طرح مازندران پاک و کمپین‌های متعاقب آن برای کشاندن مردم به صحنه سبب شده بود در ماه اسفند پارسال و همزمان با هفته درختکاری، اجرای طرح از هدفش که کاشت یک میلیون اصله نهال بود پیشی بگیرد و مردم با مشارکت گسترده بیش از دو میلیون اصله نهال در استان کاشتند.

استان مازندران با سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت سالانه میزبان حدود ۶۰ میلیون نفر شب اقامت گردشگر است و در این زمینه رکورد کشوری را در اختیار دارد.

میانگین تولید زباله در مازندران روزانه حدود سه هزار تن است که هنگام حضور انبوه گردشگران در فصل تابستان و یا ایام تعطیل عید به بیش از ۶ هزار تن افزازیش می‌یابد.

حضور میلیونی مسافر و گردشگر در مازندران و بی توجهی به محیط زیست سبب شده است تا در سال‌های اخیر طبیعت استان در زیر انبوهی از زباله و پسماند شانه خم کند، زباله‌هایی که اغلب در کنار خیابان و یا در جنگل و سواحل رها می‌شود. اگر چه ریختن زباله در طبیعت مازندران به خاطر گردشگرپذیر بودن همواره وجود داشت، ولی در آن زمان به واسطه کم بودن مسافر و باریک بودن جاده‌ها دیده نمی‌شدند و یا به درون جوی‌های آب سرازیر می‌شدند که یا آب باران آنها را با خود می‌برد و یا به دلیل کم حجم بودن توسط مردم محلی و یا مسئولان جمع آوری می‌شد، اما امروز رفع این مشکل بواسطه اینکه بخش زیادی از زباله که یا از شیشه خودرو مسافران به بیرون پرت می‌شود و یا اینکه در اسکان موقتی و گذرای خانواده‌ها در کنار جاده‌ها رها می‌شود، دیگر از توان مسئولان و مردم محلی خارج شده و به ماسکی دائمی برای جاده‌های استان تبدیل شده است.
بر اساس آمارهای رسمی روزانه حدود ۲ میلیون تردد در جاده‌های مازندران انجام می‌شود که این میزان در ایام تعطیل و مسافرپذیر به حدود ۵ میلیون تردد افزایش می‌یابد که با حساب سرانگشتی اگر هر خودرو بخواهد یک پوست موز را به کنار جاده‌های مازندران اضافه کند چه چهره‌ای تداعی می‌شود.

۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.