پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عاشقانه‌های مردی که پای ثابت اهدای خون است+عکس

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اجتماعی|مهربانی، رسمی دیرینه در میان مردم ایران‌زمین است، گویی حال‌شان زمانی خوب است که حال هم‌نوعان‌شان خوب باشد و این مهم را در حوادث و بلایای مختلف از سیل بگیر تا طوفان و زلزله به عینه اثبات کرده‌اند.

حدود دو ماه است از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و طی این مدت شاهد اتفاقات و حوادثی بودیم و هستیم و هر کس به‌نوعی با این مشکلی دست و پنجه نرم کرده، از دست‌فروش و کارگری که خانه‌نشین شده تا بیمارانی که با ترس و لرز کارهای درمانی خود را انجام می‌دهند، این موضوع مطمئناً بر روند درمان‌شان اثرگذار خواهد بود.

 

 

همانطوری‌که برخی از هموطنان طی این مدت با سیلی صورت‌شان را سرخ نگه‌داشتند و برای تهیه مایحتاج زندگی در مضیقه افتادند، بیماران نیازمند خون و خاص نیز با توجه به مسائل قرنطینه دچار مشکل شدند، چرا که با توجه به شرایط ذخایر خونی به میزان لازم خون در اختیارشان قرار نگرفت و کاهش ذخایر خونی نیز بر نگرانی‌های‌شان افزوده است.

روزهای ابتدایی اسفندماه با شیوع این ویروس بحث نیازمندی خون نیز مطرح شد، آن هم در پرمصرف‌ترین ماه سال که با توجه به تعطیلات، بیماران دریافت خون را به این ماه موکول می‌کردند تا در تعطیلات با مشکلی مواجه نشوند، اتفاق بی‌سابقه‌ای افتاد و به‌دنبال شیوع ویروس و بحث قرنطینه خانگی، این بیماران نیز نگران شدند، نگرانی از اینکه چه شرایطی برای‌شان رقم خواهد خورد.

در همین روزها بود مدیرکل انتقال خون مازندران که خیال بیماران را از بابت خون و فرآورده‌های خونی راحت کرده بود، از کاهش ۵۰ درصدی ذخایر خونی استان خبر داد.

از یک سو بیمارانی هستند که چشم‌انتظار خون هستند و از سویی دیگر مردمی که به آنان تأکید شده در خانه بمانند، به‌طور حتم نگرانی‌های‌شان قابل درک است و همه آنان فرزند دارند و حتی لحظه‌ای تصور اینکه خانواده‌اش مبتلا شود، نگران‌کننده است چه برسد به واقعیت.

 

 

ولی موضوع مهم این بود که در چنین شرایطی مردم ما هم‌نوعان‌شان را فراموش نکردند و با فداکاری و ازخودگذشتگی وارد پایگاه‌های انتقال خون شدند، باوجود اینکه امکان داشت به ویروس کرونا مبتلا شوند و ازسوی مسؤولان نیز بر قرنطینه خانگی تأکید شد ولی این افراد خیلی خوب این واقعیت را درک کردند که نیاز به خون دائمی و مستمر است و طی این مدت نه‌تنها با حضورشان نیاز بیماران را تأمین کردند بلکه کاهش ذخایر خونی را به حدود ۲۰ درصد رساندند.

اهداکنندگان خون به‌عینه نمادی از محبت هستند و نشان‌ دادند مهربانی همچنان زنده است و هیچگاه نمی‌میرد.

 

 

در همین راستا به سراغ محمدعلی خدابخشی صاحبی اهداکننده مستمر خون و سفیر اهدای خون مازندران رفتیم که در چنین شرایطی به کمک بیماران شتافت، در شرایطی که نگرانی از اهدای خون و قرنطینه خانگی موجب کاهش ۵۰ درصدی ذخایر خونی استان شد نتوانست در خانه بنشیند و خونش را اهدا کرد.

از نظر او هنر انسان به بخشش بوده و انسان واقعی کسی است که راحت ببخشد، نماد واقعی و عینی بخشش، شهیدان بزرگ‌ترین انسان‌ها هستند که جان‌ را کف دست‌شان گرفتند.

ماجرای اهدای خونش به زمان دانشجویی‌ برمی‌گردد زمانی‌که به محل تحصیل خود می‌رفته در مسیر تصادفی صورت گرفت که در همان مکان برخی نیاز مبرم به خون داشتند، همین موضوع جرقه‌ای شد تا به مقصد رسید اولین کارش حضور در پایگاه انتقال خون باشد.

 

 

از سال ۷۹ تاکنون حدود ۲۰ سال می‌گذرد و تاکنون ۸۲ بار خون خود را اهدا کرده و در این مدت آرامش خاصی گرفته که با هیچ چیز عوضش نمی‌کند.

به اعتقادش تأثیر اهدای خونش را هر لحظه در زندگی‌اش می‌بیند و علاوه بر آن هر بار که برای اهدای خون می‌رود، آرامش خاصی می‌گیرد که در زندگی‌اش به عینه احساس کرده است.

در شرایط کرونایی که برای اهدای خون حاضر شده، چند روزی خودش را قرنطینه گذراده تا برای همسر و فرزندش مشکلی پیش نیاید.

به نظرش اهدای خون صدقه زندگی است و هر لحظه‌ برایش شیرین است و احساس سبکی می‌کند.

حتی یک‌بار که از اهدای خون برمی‌گشته پدر و مادری را دید که فرزند بیمار هموفیلی‌شان را از خودرو پیاده کرده و از او به‌دلیل ازخودگذشتگی و ایثار تشکر کردند.

خدابخشی اکنون جزو اهداکنندگان مستمر خون بوده و به‌عنوان سفیر انتقال خون مازندران درحال فعالیت است؛ وی در این باره به فارس می‌گوید: باتوجه به شرایط سخت در همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا بود که پیامک دعوت برای اهدای خون را دریافت کردم، سر از پا نمی‌شناختم، اصلاً ثانیه‌ها نمی‌گذشت تنها چیزی که در آن لحظه می‌توانست آرامم کند حضورم در پایگاه برای اهدای خون بود.

 

 

وی می‌افزاید: برخود وظیفه دانستم که در این مسیر پیش‌قدم و اولین نفر خودم باشم، با مشورت همسرم که همیشه در همه کارها پشتوانه من است، به پایگاه انتقال خون مراجعه کردم.

سفیر اهدای خون در مازندران ادامه می‌دهد: وقتی مراجعه کردم از نزدیک با چشم خودم دیدم که تمام مراحل خونگیری براساس پروتکل‌های جهانی است، از همان ابتدای ورود ماسک و دستکش در اختیار همه اهداکنندگان قرار می‌گرفت و تمامی مسائل بهداشتی و قرنظینه‌ای رعایت می‌شد، به‌طوری‌که بعد از ورودم تنها به این فکر می‌کردم با اهدای خون بتوانم جان بیماری را نجات دهم.

خدابخشی می‌افزاید: زمانی که درحال اهدای خون بودم و خون از رگ‌هایم جاری بود تنها به این فکر می‌کردم وقتی انسان می‌تواند با اهدای یک واحد خون جان سه بیمار را نجات دهد، چرا در این مسیر همواره پیش‌قدم نباشد.

وی می‌گوید: بعد از اهدای خون و زمان بازگشت به منزل با رعایت همه مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای چند روزی در قرنطینه بودم و الان نیز حدود یک ماه از این ماجرا می‌گذرد و در سلامت کامل هستم.

خدابخشی سخنان خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: همیشه انجام کارهای خیر ازجمله بحث اهدای خون در زندگی من در اولویت بوده به‌طوری‌که یک قدم در این مسیر برمی‌داشتم، صد قدم برایم برداشته شد.

این اهداکننده مستمر خون که افتخار خادمی امام رضا(ع) را دارد می‌گوید: حس آرامشی که اهدای خون به وی می‌دهد را با هیچ چیز در دنیا عوضش نمی‌کند.

 

 

براساس گفته اسماعیل پوریانی مدیرکل انتقال خون مازندران، نیاز به خون، نیازی دائمی و همیشگی است که اهداکنندگان باید این موضوع را مدنظر داشته باشند و درحال حاضر نیز علاوه بر بحث ویروس کرونا ماه مبارک رمضان را در پیش داریم که  انتظار داریم حضور پرمهر اهداکنندگان همانند گذشته مستمر و پررنگ‌تر باشد.

البته می‌دانیم مهربانی موضوعی نیست که هیچ‌گاه فراموش شود چراکه مردم ما همواره ثابت کردند در کنار هم‌نوعان خود حتی در بدترین شرایط هم هستند.

 

 

 /۸۶۰۳۴/ج/و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.