پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

صبر و امید نتیجه نبرد با صخره و سنگ/ دغدغه‌های مالی از چالش‌های صعود به قله‌ها است

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس ورزشی|عشق به طبیعت، عشقی به پاکی چشمه‌سار، به سبزی جنگل، به نیلگونی دریا، به صلابت سنگ، به لطافت گل، به فروتنی خاک،‌ به سپیدی برف، به توفندگی طوفان، به سبکی نسیم و به سنگینی کوه؛ کوهنوردی می‌گویند..

 

کوهنوردی عشق به طبیعت و باور آن است، به‌راستی که کوهنوردی فقط ورزش نیست، کوهنوردی یک روش زندگی است؛ روشی که در آن یک سیب بین همه اعضاء گروه تقسیم می‌شود روشی که در آن قوی‌ترین عضو گروه به پای ضعیف‌ترین راه می‌رود.راهی که رقابت ندارد که به رهروانش حقوق نمی‌دهند و اینان را نیازی به سوت و کف مشوقان در قله نیست، ناجی بی‌منت یکدیگرند؛ گروه می‌سازند تا دل جوانان به  سنگ بند کنند  تا به ننگ بند نشود.

سنگ‌نوردی یا صخره‌ نوردی نوعی ورزش و تفریح است که فرد با استفاده از طناب و ابزار مخصوص به بالا رفتن از صخره‌های طبیعی یا دیواره‌های سالنی می‌پردازد.
 
سنگ‌نوردی در مازندران بسیار مظلوم و ناشناخته واقع شده و متاسفانه به این رشته بهای آن‌چنانی داده نشده است. گرچه عده‌ای برای سرپا ماندن این ورزش تلاش بسیار می‌کنند، اما به دلیل کمبود امکانات لازم، نداشتن مکان مجزا و کمبود زمان در سال‌های گذشته، حضور این ورزش در مازندران کمرنگ شد و کسب موفقیت‌های بیشتر در این ورزش ملزم به تداوم آن بود.
 

به همین منظور گفت‌وگویی را با هانیه داودی شاه‌آبادی نایب رئیس هیأت کوهنوردی مازندران که اتفاقا خودش از ورزشکاران و مربیان بنام این رشته نیز است؛ ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛

وی کارشناس ارشد مدیریت ورزش، نائب رئیس هیأت کوهنوردی مازندران، عضو مجمع کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان مازندران، عضو تیم ملی سال ٩٤، مدرس کوهپیمایی، مربی درجه ٢برف و یخ، داور یخ‌نوردی و درای تولینگ، مربی آمادگی جسمانی با افتخارات صعودهای برون مرزی قله آرارات و کاچکار ترکیه، صعود قله کازبک در گرجستان به همراه تیم ملی امید، صعود قله لنین در کشور قزاقستان بهرهمراه تیم ملی، معادل مدال نقره آسیا، صعود قله خان‌تانگری از رخ شمالی،کشور قزاقستان
 

فارس|کوهنوردی را به عنوان فرد کوهنورد برای ما توصیف کنید؟

کوهنوردی یعنی سبکی از زندگی که در آن واژه‌های تلاش، پشتکار، امید، صبر، همدلی،گذشت، تجلی بیشتری پیدا می‌کند، آنجا که شوق رسیدن به قله تحمل سختی‌ها و مصائبی را امکان‌پذیر می‌کند.

فارس| چرا عکس‌ها و فیلم‌های کمی از صعود به قله‌ها و همچنین فعالیت کوهنوردها وجود دارد؟

به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی حاکم بر کوه‌ها که شامل هوای نامتغیر، سرمای هوا، ارتفاع، صخره‌ها و پرتگاه‌ها، کوهنورد در حین صعود ذهن و توانش درگیر این متغیرها است؛ چون برای او مقدم‌تر از هر چیزی سلامت خودش است؛ سپس ثبت تصاویر!

 

فارس|با نگرانی خانواده‌های کوهنوردان چگونه باید کنار آمد؟

مسلما! رفتن به طبیعت با همه زیبایی‌ها و مهربانی‌هایش می‌تواند پر خطر و حادثه‌ساز شود اگر از دانش این رشته بهره نگیریم؛ با گرفتن آموزش‌های لازم و کافی که خطرات بالقوه این رشته را آشکار می‌سازد و به ما یاد می‌دهد چطور و چگونه در طبیعت رفتار کنیم که علاوه بر لذت  بردن صعود ایمنی هم داشته باشیم.

فارس|یک کوهنورد در طول روز چه تمریناتی انجام می‌دهد؟ چند ساعت ورزش می‌کند؟

 تمرینات کوهنوردی به طور ماهانه برنامه‌ریزی می‌شود و به صورت هفتگی و روزانه انجام می‌شود، با توجه به همراه داشتن کوله‌پشتی و اینکه هر چه ارتفاع بالاتر می‌رود از غلظت اکسیژن موجود در هوا کاسته می‌شود، نیاز به تمرینات قدرتی، استقامتی برای افزایش توان قلبی عروقی، ریه‌ها و عضلات افزایش می‌یابد. اینها فقط تمرینات آمادگی جسمانی یک کوهنورد است و تمرینات تخصصی و تمرینات فنی جایگاه خودشان را دارند.

فارس| عموما کجاها ورزش می‌کنید و چند بار در سال کوه می‌روید؟

تمرینات روزانه خود را در باشگاه‌ها و محیط‌های ورزشی شهر خود انجام می‌دهیم (تمرینات میدانی) اما برای تمرینات کوهنوردی تخصصی و فنی به مناطق خارج از شهر و استان.

به طور معمول هفته‌ای یک بار اما اگر صعود بلند یا صعود زمستانه‌ای پیش رو داشته باشم بیشتر از یک بار در هفته.

فارس|هزینه‌های مالی خاصی در این زمینه باید در نظر گرفت؟ آیا در این زمینه مشکلات مالی هم سد راه می‌شود؟

با توجه به گستردگی شاخه‌های کوهنوردی که شامل سنگ‌نوردی، یخ‌نوردی، کوهپیمایی و .. می‌شود نیاز یک کوهنورد حرفه‌ای به داشتن مهارت کافی در این زمینه‌ها برای صعود قله‌های بلند الزامی است، که به همین دلیل تهیه و خرید این وسایل بار مالی زیادی برای کوهنورد به همراه دارد، همیشه دغدغه‌های مالی بخشی از چالش‌های صعود به قله‌ها است، برای همین  یک کوهنورد خود به دنبال هزینه‌های صعود است که با تلاش‌ها و پیگیری‌های خود شاید بتواند مقداری از هزینه‌های صعود را جبران کند؛ فروشگاه‌های ورزشی، ادارات ورزشی و شهرداری‌ها و کارخانه‌های تولیدی، اشخاص ورزش دوست از جمله مواردی هستند که همیشه کمک حال ورزشکاران این رشته بودند.

فارس| آیا جنسیت برای این ورزش اهمیت دارد؟

در کوهنوردی جنسیت مطرح نیست و هر دو با یک نگرش به این رشته ورزشی می‌پردازند.

فارس|کوهنوردی چه تاثیری می‌تواند در انسان داشته باشه؟

کوهنوردی به دلیل ماهیت ذاتیش که همانا صبر، تلاش و امید در آن نهفته است به ویژه در صعودهای بلند که کوهنورد برای رسیدن به آن ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها وقت صرف می‌کند او را تبدیل به انسانی مقاوم‌تر در زندگی روزمره و عادی می‌کند.
فارس| کمبودهای این رشته چیست و چه انتظاری دارید؟

گلایه بسیار است، از آنجا که خودم نیز به عنوان نائب رئیس هیأت کوهنوردی مازندران به نوعی جزو مسؤولان محسوب می‌شوم می‌خواهم بگویم مهم‌ترین امر این است که شنونده و انتقادپذیر باشیم و از نظرات مخالف بهره ببریم تا بتوانیم بر داشته‌های خود اضافه کنیم و با همکاری تمام اندیشه‌ها در کنار هم به بهترین نتیجه برسیم. که این تمرین اجتماعی رمز موفقیت ما خواهد بود.

کار مسؤولان برنامه‌ریزی، به‌روز‌رسانی امکانات، ایجاد برابری در توزیع منابع مالی، زمانی و آموزشی در بخش‌های مختلف است. تمامی رشته‌ها برای رشد بیشتر به برنامه‌ریزی متمرکز و مسؤولان با دغدغه نیاز دارند و کوهنوردی نیز از این قاعده مستثنا نیست. انتظار ما از مسؤولان نیز چیزی بیش از این نیست. اگر اتاق فکر یک رشته درست کار کند بدنه‌ اجرایی آن که مردم هستند نیز به درستی عمل خواهند کرد،انتظارم از مردم این است در عین حال که آموز‌ش‌ها و دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند. به محیط‌زیست احترام بگذارند و طبیعت را حق تمامی نسل‌ها بدانند.

به گزارش فارس، ورزش کوهنوردی و کوهپیمایی در سنوات اخیر در قالب‌های انفرادی و گروهی رونق خوبی گرفته است که غالب آنان از طبیعت دوستان و دوستداران طبیعت پاک هستند و امیدواریم مسؤولین ورزش مازندران نگاه ویژه‌تری به این ورزش مفید داشته باشند تا شاهد پیشرفت این ورزش در استان باشیم.

گفت‌وگو از مهدی رضی

 /۸۶۰۵۹/ج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.