پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شوک شاخص، بازار بورس مازندران را تکان داد

0

شاخص قیمت بورس کشور پس از چندین هفته سرگردانی در پله ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار واحد، در هفته جاری رشد ۱۱ هزار و ۲۹۸ واحدی را تجربه کرد و در سکوی ۳۲۲ هزار و ۵۲۸ واحد متوقف شد. 

افزایش شاخص قیمت بر بورس منطقه‌ای مازندران نیز بی تاثیر نبود و پس از چندین هفته ثبات در بازار سرمایه استان افزایش ۲۵ درصدی را در خرید و فروش سهام رقم زد. 

در هفته گذشته ارزش سهم معامله شده بورس مازندران ۴۱۶ میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال بود که این هفته با جهش ۱۰۴ میلیارد ریالی به ۵۲۰ میلیارد و ۴۷۰ میلیون ریال رسید. 

سهامداران مازندرانی در هفته جاری روی خوش بیشتری به فروش سهام نشان دادند که به اعتقاد کارشناسان بورس با توجه به شرایط بازار طبیعی بود. در هفته کاری که گذشت سهامداران استان مازندران ۳۲۶ میلیارد ریال سهم فروختند و فقط ۱۹۴ میلیارد ریال سهم خریداری کردند. 

پس از چندین هفته غیبت خودروسازان در بالای جدول معاملات استان ، خودروسازی سایپا این هفته با کنار زدن رقبای خود بیشترین ارزش معاملاتی هفته بورس منطقه ای مازندران را به خود اختصاص داد. همچنین سهام شرکت‌های پتروشیمی نوری، سیمان غرب، سرمایه‌گذاری نیرو و تولید محور خودرو نیز با اقبال بیشتر سهام داران روبرو شد.

تحرکات عرصه ارز

کارشناس بورس در مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار اشت: در هفته های اخیر بیشترین اثر پذیری بورس مازندران و سایر بورس‌های کشور از تحرکات قیمت ارز بود که از سه هفته پیش روند صعودی را طی می‌کند.

مصطفی رمضانی با اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز تقریبا از سه شنبه پیش از افزایش قیمت بنزین آغاز شده ، افزود: این روند افزایشی آرام بوده اما این هفته تاثیر خود را بیشتر بر بازار بورس نشان داد. 

وی گفت: اگر فرمول شاخص قیمت و میزان فروش سهام را در کنار یکدیگر قرار دهیم، خواهیم دید که افزایش قیمت ارز توانسته بازار بورس را تکان دهد. 

گفتنی است که از سه هفته پیش و قبل از افزایش قیمت بنزین ، نرخ ارز روند صعودی را آغاز کرد و دلار به عنوان ارز مبدا از حدود ۱۱۲ هراز ریال امروز به حدود ۱۲۸ هزار ریال رسید. 

این کارشناس همچنین گفت: افزایش فروش سهام نسبت به خرید، ریشه در افزایش قیمت دارایی‌ها و سهام شرکت‌های حاضر در بورس دارد که تابع قیمت ارز می باشد. 

به گفته رمضانی در هفته جاری بازیگران عرصه فلزات ، پتروشیمی ، مواد معدنی و بانک ها به دلیل افزایش قیمت ارزش سهام شاهد رشد چشمگیر دارایی های خود بودند که افزایش فروش را توجیه پذیر کرد. 

وی همچنین به استقبال سهامداران مازندرانی برای خرید و فروش شرکت‌های خودروساز در این هفته اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه شرکت های خودروساز در ماههای اخیر با مشکلات فراوانی روبرو بودند ، اما به دلیل سیاست حمایتی دولت از این بخش واعطای تسهیلات حمایتی در ۲ هفته اخیر شاهد تمایل بیشتر به سهام این شرکت ها برای خرید و فروش هستیم.

البته رمضانی بیشتر معاملات خودروسازان را مربوط به فروش عنوان کرد و گفت: در کنار تسهیلات حمایتی و همچنین افزایش قیمت ارز منجر به بالا رفتن ارزش سهام خودروسازان شد که مطلوبیت خوبی برای فروش و کاهش ریسک داشت.

این کارشناس هفته جاری بورس منطقه ای مازندران را پر تنش و مثبت توصیف کرد و گفت : پیش بینی می شود این شرایط برای هفته های آینده نیز جریان داشته باشد. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.