پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ششم مهر آغاز طرح آمارگیری کلنی‌های زنبور عسل در مازندران 

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، همه ساله به دلیل تنوع گونه های گیاهی سه نوع عسل بهاره ( مرکبات) عسل تابستانه ( جنگلی ) و عسل ییلاقی ( آویشن، گون ) توسط زنبورداران استان مازندران برداشت می‌شود.
عسل مناطق ییلاقی مازندران که عمدتا با شهد گیاهان دارویی از جمله آویشن درست می شود به عسل دارویی هم معروف است.
علیرضا عطایی نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:  بدست آوردن اطلاعات صحیح تعداد کلنی و تعداد مهاجران به شهرستان ها و میزان عسل استحصالی در دوره زمانی تولید عسل در تصمیم گیری صحیح و اصولی و خدمات دهی بسیار حائز اهمیت است.

وی زنبور داری را شغلی با ظرفیت افزایش و کاهش تعداد کلنی ها و متغییردر صاحبان توصیف کرد و ادامه داد: به همین دلیل زنبورداران باید در بازه زمانی ششم تا نوزدهم مهر ماه ضمن عدم مهاجرت و جابجا نشدن ، خودشان را به کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی منطقه خود معرفی و وضعیت کلنی ها ، تولید و محل استقرار را گزارش کنند.

عطایی نژاد توضیح داد: اگرچه وجود مزارع کلزا و باغات مرکبات، جنگل‌های میان بند و مراتع ییلاقی زنبورداری را در مازندران گسترش می دهد ، اما در اثر تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی که  تغذیه و زاد ولد زنبورها را با مشکل مواجه می کند، عاملی است تا طرح آمار گیری از کلنی های زنبور عسل هر ساله انجام شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان داشت: تمام آمار  از وضعیت زنبورداران در سامانه ویژه ثبت می شود تا سازمان بتواند در ارائه خدمات مختلف برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.

عطایی نژاد توضیح داد: یکی از مهمترین شاخص در موفقیت تولید عسل علاوه بر آموزش، مکان یابی صحیح  برای استقرار کلنی ها و شرائط آب و هوایی است که جهاد کشاورزی  با داشتن کارشناسان خبره همواره می تواند کمک کار تولید کنندگان عسل باشد.

عطایی‌نژاد گفت که  طبق آمار سال گذشته از ۶۰۲هزار و ۷۱۹کلنی زنبور عسل مازندران ۶ هزار و ۷۰۴ تن عسل تولید شد و این استان رتبه پنجم را در این زمینه دارد.

/۱۸۹۹/۶۹۹۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.