پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ششمین نمایشگاه مجسمه‌های فلزی بازیافتی در قائمشهر گشایش یافت

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، بسیاری از مواد در طبیعت تجزیه و به خودی خود بازیافت می شوند، اما مقادیر زیادی از زباله ها مانند فلزات و پلاستیک برای صدها سال در طبیعت باقی می مانند و به مروز زمان طبیعت، زمین و آب را آلوده می کنند.ضرورت بازیافت این دست از زباله ها زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم برای تولید یک تن کاغذ باید چندین درخت تنومند را قطع کرد و یا اینکه دفن غیر بهداشتی زباله در دامن طبیعت چه آسیبی را به اکوزیست طبیعی زمین وارد می کندو

انباشت زباله در استان مازندران مشکل دیرینه ای است که چون کوهی عظیم در نقاط مختلف استان از ساحل گرفته تا دل جنگل قابل مشاهده است و چون خوره به جان طبیعت بکر و سرسبز این خطه شمال کشور افتاده و تاکنون نیز خسارات جبران ناپذیری را بر پیکره استان وارد کرده است، مشکلی که تنها بازیافت بخشی از زباله های غیرقابل تجزیه از آن توسط شهروندان اعم از بومیان و مسافران می تواند کمک کار مسئولان و دستگاههای ذیربط باشد.

نمایشگاه مجسمه های فلزی بازیافتی نمونه ای از همکاری شهروندان آن هم در بهترین حالت است. آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه از اساتید و هنرمندانی از سراسر ایران است که با استفاده از وسایل و مواد دور ریختنی یا همان زباله ساخته شده است. این هنرمندان در ساخت هنرهای تجسمی از قطعات شکسته و دور ریخته فلز و آهن استفاده کرده اند و آنها را به شکل مجسمه حیوانات مختلف ، پرندگان ، هواپیما ، آدم آهنی ، ماهی و غیره در آورده اند تا نشان دهند که حتی از زباله هم می توان آثار هنری خلق کرد.

در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان شامل جعفر نجیبی ، علی بیگی پرست ، حسین سهرابی ، محمد ابوترابی ، حسن ملانوروزی ، ابراهیم گنجیان ، مهدی سماکوش ، حسن کشاورز ، ملاحت رحیم پور ، سیامک نصر ، سعید ملانوروزی ، فرشید پاکنیا ، احمد حبیبی ، مرتضی خزائی ، مجید فرهمند ، نگار نجیبی ، ایلیا سهرابی ، اوستا ابوترابی و غزاله طهماسبی به نمایش گذاشته شده است.

مدیر موسس مجموعه گالری نوران شهرستان قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از برپایی این نمایشگاه را دیده شدن آثار هنرمندان خوش ذوق اعلام کرد که با فلزات ضایعات دور ریز به خلق آثار هنرهای تجسمی پرداخته اند .

ملاحت رحیم پور گفت : هرساله جمعی از هنرمندان سراسر کشور به صورت دستجمعی تکه هایی از آهن و دیگر عناصر فلزی را از میان پسماندها جمع آوری و به صورت مجسمه مونتاژ می کنند.

وی افزود که هنرمندانی از سراسر ایران ازا جمله نیشابور ، خوی ، تبریز ، تهران و مناطقی از مازندران در این نمایشگاه حضور دارند.

جعفر نجیبی مدیر موسس مجموعه گالری نوران قائمشهر هم با اعلام این که به مدت ۶ سال با ضایعات آثار هنری خلق می کند، گفت : این جنبش را با ۶ نفر از هنرمندان پیشکسوت و جوان کشور آغاز کردیم و خوشبختانه تاکنون موفق بوده ایم.

وی خواستار حمایت از این  اقدام هنرمندان جوان شد و افزود: انتظار این است که شهرداری ها برای نهادینه کردن فرهنگ بازیافت زباله از این آثار برای زیباسازی المان شهری استفاده کنند .

یک هنرمند ورامینی شرکت کننده در این نمایشگاه هم گفت: به مدت ۱۵ سال است که کار بازیافت فلزات را انجام می دهم.  هدفم از خلق این آثار نشان دادن آن به مردم است تا بدانند ضایعاتی که دور ریخته می شود تا چه اندازه برای خلق اثر می تواند مفید باشد.

حسن کشاورز با بیان اینکه فلز سال ها طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شود ، افزود : ما برای آنکه به طبیعت احترام بگذاریم این ضایعات فلزی را در قالب شکل به صورت تجسمی در می آوریم .

این نمایشگاه به مدت یک سه روز از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در نگارخانه حوزه هنری نوران شهرستان قائمشهر پذیرای علاقه مندان است.

۷۳۳۴/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.