پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سه هزار خانوار سیل‌زده مازنی به خانه برگشتند

0

محمد خانی نوذری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیش بینی کرد که بر اساس برنامه ریزی بقیه واحدهای مسکونی خسارت دیده نیازمند مرمت هم که تعدادشان حدود ۲ هزار و ۵۵۰ واحد است تا پایان تیر ماه آماده اسکان شود.

بر اساس گزارش‌های رسمی در حادثه سیل اواخر سال گذشته و فروردین ۹۸ افزون بر ۶ هزار واحد مسکونی در مازندران دچار خسارت شد که حدود چهار هزار و ۲۸۰ واحد در زمره واحدهای تعمیراتی است.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران گفت: یکهزار و ۲۲۰ خانوار سیل‌زده استان هم در اثر آب گرفتگی منازل دچار خسارت لوازم زندگی شدند که به این افراد هم تسهیلات بلاعوض معیشتی و قرض الحسنه بر اساس میزان خسارت پرداخت شد.

بر اساس اعلام استانداری مازندران برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل تاکنون ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض و ۱۴ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه برای مرمت واحدهای مسکونی پرداخت شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن مازندران همچنین گفت که در مجموع کار آوار برداری ۳۰۰ واحد مسکونی از ۶۷۰ واحد تخریبی خاتمه یافته است و عملیات ساخت ۲۵۰ واحد نیز شروع شد و در مراحل مختلف ساخت اعم از پی کنی تا اسکلت بندی قرار دارد.
کندی پرداخت تسهیلات ساخت به دلیل تغییر شیوه پرداخت
خانی نوذری با اعلام اینکه پرداخت تسهیلات ساخت و مرمت واحدهای سیل‌زده از سوی بانک‌های عامل به دلیل تغییر شیوه پرداخت از جعاله به قرض الحسنه به کندی پیش می‌رود، گفت: تاکنون سه بانک عامل موفق شدند تا این تغییر شیوه را عملیاتی کنند.
وی تعداد بانک‌های عامل موظف به پرداخت تسهیلات سیل زدگان را هشت بانک دولتی و شبه دولتی معرفی کرد و افزود که بزودی شیوه پرداخت قرض الحسنه در تمامی این بانک‌ها اجرایی می‌شود.
مدیرکل بنیاد مسکن مازندران همچنین سخت گیری در اخذ وثیقه را از دیگر عوامل تأخیر در پرداخت تسهیلات برشمرد و اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیأت دولت دریافت وثیقه برای پرداخت تسهیلات بانکی سیل زدگان باید به صورت زنجیره‌ای باشد، ولی برخی از بانک‌ها با وجود اینکه این مصوبه هیأت دولت را قبول دارند، ولی به دنبال ابلاغ این دستورالعمل از سوی بانک عاملشان در مرکز هستند که امیدواریم با کاهش بوروکراسی پرداخت تسهیلات به سیل زدگان تسریع شود.
او وعده داد تا در صورت شتاب در پرداخت تسهیلات بیشتر سیل زدگان پیش از سرمای زمستان سال جاری به خانه‌های خود برگردند.
سیل اسفندماه ۹۷ و فروردین ماه ۹۸ حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال به مازندران خسارت زد.
۶۹۸۲/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.