پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رونق صادرات محصولات کشاورزی از بندر نوشهر

0

بندر نوشهر به خاطر در اختیار داشتن عمیق‌ترین نقاط دریای خزر در شعاع آبهای ساحلی، مهم ترین بندر مازندران محسوب می شود. این بندر را سال های دو شرکت هلندی و بلژیکی طی یک دهه احداث کردند و در سال ۱۳۱۹  با ورود نخستین کشتی تجاری حامل قطعات و ماشین‌آلات کارخانه ذوب آهن کرج  به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

بندر نوشهر که از سال ۹۰۰ به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد، دارای ۸۰ هکتار مساحت و  ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مناسب خشکی و دریایی است و شرایط لازم را برای ورود و پهلودهی کشتی های تجاری با ظرفیتی بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تن دارد.

در حال حاضر این بندر تنها نقطه فعال آبی برای صادرات محصولات تولیدی مازندران به کشورهای حاشیه دریای خزر است که این روزها بر اساس آمارهایی که مدیر جهاد کشاورزی نوشهر در باره صادرات محصولات کشاورزی و باغی از این بندر ارائه کرده، دوران پر رونقی را پشت سر می گذارد.

مدیرجهاد کشاورزی نوشهر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از افزایش ۱۰ درصدی صادرات گلدان گل و گیاهان زینتی از این بندر خبر داد و گفت : امسال  ۱۳۸ هزار و ۵۸۱ گلدان گل و گیاه زینتی از استان مازندران به کشورهای مختلف آسیایی صادر شده است.

حسن پورمقدم با بیان اینکه برای تمامی محصولات صادراتی و وارداتی باید گواهی مرکز قرنطینه گیاهی این نهاد در بندر صادر شود،  افزود: ارزش تقریبی این میزان گلدان گل و گیاه  زینتی صادراتی حدود چهار میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد : این میزان گلدان و گیاه زینتی به کشورهای آسیای میانه و کردستان عراق صادر شده است.

استان مازندران در تولید درخت و درختچه های زینتی مقام نخست و در تولید گل های زینتی مقام دوم کشور را دارد و حدود ۹۰ درصد تولید گل های گلخانه ای و زینتی مازندران مربوط به غرب استان است.

صادرات ۸ هزار و ۳۶۶ تن کیوی از بندر نوشهر

مدیر جهاد کشاروزی نوشهر همچنین با اشاره به صادرات کیوی از بندر نوشهر به کشورهای مختلف آسیایی گفت :  امسال هشت هزار و ۳۶۶ تنی کیوی از بندر نوشهر صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸۶ درصدی رشد یافت.

در مدت مشابه سال گذشته ۲ هزار و ۹۱۷ تن کیوی از بندر نوشهر صادر شده بود.

پور مقدم با بیان اینکه این میزان کیوی به کشور های هندوستان، روسیه، آسیای میانه و عراق صادر شده ، افزود : ارزش تقریبی این میزان کیوی صادراتی با توجه به کیفیت مناسب آن بیش از ۴۱ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به بخش قرنطینه ای صادرات محصولات کشاورزی از بندر نوشهر گفت : امسال مرکز قرنطینه گیاهی این بندر گواهی بهداشتی برای صادرات ۷۵۸ تن خرما صادر کرده است.

واردات جو و ذرت دامی 

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر با اشاره به واردات محصولات از بندر نوشهر در ۹ ماهه امسال گفت: تاکنون  ۷۷۰ هزار متر مکعب چوب نراد، ۲۲۱ هزار و ۷۸۳تن جو دامی، ۲۲۷ هزار و ۷۸۲ تن ذرت دامی و یک هزار و ۵۰۰تن نیز پودر بذر پنبه با نظارت مرکز قرنطینه گیاهی بندر نوشهر وارد کشور شد.

وی افزود : در این مدت ۱۳ هزار و ۴۴۷ تن گندم خوراکی به صورت موقت از این بندر ترخیص شد که بعد از فرآوری به صورت آرد، ماکارانی و سایر محصولات صادر شد. 

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی ، مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه از این اراضی حدود هفت میلیون تن محصول از جمله برنج، مرکبات، کیوی، گل گیاه ، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.

مازندران در تولید ۱۵ نوع محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم را دارد و ۱۱ درصد ارزش افزوده اقتصادی تولیدات بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد و از این نظر حائز رتبه اول است. 

استان مازندران دارای سه بندر فعال در نوشهر ، فریدونکنار و امیر آباد بهشهر در ساحل ۳۳۸ کیلومتری خود در دریای خزر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.