پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

روز جهانی کودک و توجه به کودکان استثنایی

0

کمی فکر کنیم که آیا کودکان معلول این سرزمین به حقوق اولیه خود دست یافته اند ؟ آیا آنها مانند کودکان دیگر حق بازی و شادی یا تحصیل راندارند ؟ ما بزرگترها در تامین این نیاز به حق آنها چه سهمی داریم . باید همه ما بدانیم که مسوولیم در تامین اولین نیازهای آنان بکوشیم . برای کودکان با نیازهای ویژه ارزش و احترام قایل شویم و بدانیم ممکن بود خدای ناکرده این آسیب یا معلولیت گریبان گیر فرزند خودمان باشد آن وقت چه می کردیم ؟ آیا باز هم بی تفاوت از کنارش می گذشتیم ؟

در روز بازگشایی مدارس هیچ مقام یا مسوول استانی در مدارس استثنایی حضور نیافت و همه در تدارک این روز در مدارس عادی بودند ، غافل از اینکه کودکان معلول هم نیاز به دیده شدن دارند و آنها نیز مدرسه ای دارند. این کودکان دارای احساس و عواطف مشترک بوده و خواهان توجه و تشویق بیشتر هستند .

ما باید بدانیم : هر کودک معلول حق دارد به همان مدرسه ای برود که کودکان دیگر می روند

اما متاسفانه در پذیرش و ثبت نام بعضی از این کودکان که شرایط حضور در مدارس عادی را دارند ممانعت بعمل می آید و برخی مدارس به بهانه های واهی از ثبت نام جلوگیری نموده و مانع تراشی می کنند . بسیاری از مدارس نیز به علت عدم مناسب سازی اصولی از سرویس دهی به کودکان با نیازهای ویژه باز می مانند . البته بسیار اندکی از مدارس پذیرای این کودکان هستند که جای تقدیر دارد . حق تحصیل و پیشرفت که از حقوق اصلی این کودکان است باید جدی گرفته شود تا بتوانند در مدارس عادی و در کنار سایر همسالان خویش در کنار رشد تربیتی و آموزشی به جنبه رشد اجتماعی واعتماد به نفس آنان نیز توجه ویژه شود تا در آینده با شکوفایی استعداد های ذاتی شان نه تنها باری بر دوش جامعه نباشند بلکه برای کشور و جامعه خویش مفید واقع شوند . آنان را بشناسیم و با فراهم نمودن رشد و بالندگی آنان زمینه تحقق عدالت اجتماعی و رعایت حقوق شهروندی مساوی و در نهایت برآورده شدن حقوق انسانی را فراهم نماییم .همیشه بدانیم پیشگیری بهتر از درمان است و از همین امروز با توجه و دقت بیشتر به این کودکان از تبعات سخت و طاقت فرسای آینده این افراد جلوگیری کنیم . این روزها را بهانه ای قرار داده و با حضور دربین این کودکان به آنها امید به آینده و محبت با اخلاص را هدیه کنیم . همه موجودات این کره خاکی بیهوده خلق نشده اند و هر فردی هم استعداد خاص خود را دارد . نباید در سایه بی توجهی ما بزرگترها هوش و کارکرد ذاتی کودکان معلول نادیده گرفته شود . اگر با شناخت نیازهای این کودکان که حق توانبخشی و درمانی و… جزء آن می باشد برای آنان شرایط رشد را فراهم کنیم خواهیم دید که چه اتفاقات مهم و زیبایی رخ می دهد که باعث شگفتی همگان خواهد شد . تصمیم بگیریم چون هنوز دیر نیست و می توان با تغییر در نگرش و دیدگاه مان کودکان معلول را بهتر ببینیم و درک کنیم . از صدا و سیمای مرکز استان نیز انتظار داریم کودکان معلول را بدون ترحم بلکه با احترام در برنامه های کودکان و نوجوانان شرکت داده و حتی از آنان بعنوان مجری استفاده نماید و در تغییر نگرش جامعه سهیم باشد . به امید روزی که همه کودکان در سراسر جهان در آرامش بسر برند و کودکان معلول نیز به حقوق اولیه خویش دست یابند .

 

طالبعلی پورشریعه

دانشجوی دکترا – روانشناسی

مدیر کلینیک مددکاری اجتماعی باران

بازنشر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.