پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

راه‌اندازی سیستم جدید تصفیه شیرابه در پشتکوه چهاردانگه

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای با عنوان 12ساله روزی 400 تن زباله ساری به منطقه گویچاله مرز سمنان حمل می‌شود خواستار پیگیری خبرنگاران فارس در این زمینه شدند، آنان در توضیح این سوژه عنوان کردند؛ زباله ساری قرار بود به مدت 6 ماه به این منطقه آورده شود اما متاسفانه به مدت 12 سال این زباله حمل می‌شود و الان چند سال با وعده ساختن زباله‌سوز در ساری مردم از این وضع اسفناک خسته شدند.

روزانه 400 تن زباله با شیرابه و زباله مطب‌های مازندران و کشتارگاه‌ها در این منطقه تخلیه می‌شود که به آب‌های زیرزمینی نفوذ کرده باعث بروز آفت بر باغات و شیوع بیماری میان اهالی شده است.

درحالی‌ ده‌ها کامیون زباله روزانه از مرکز استان در حوالی روستاهای مرزی شهرستان مهدی‌شهر انباشت می‌شود که این امر باعث نارضایتی شدید روستاییان ساکن این مناطق شده است.

در چند سال گذشته نامه‌نگاری‌های قابل توجهی با اداره کل حفاظت محیط زیست  مازندران برای رفع این چالش انجام شد اما تاکنون برای رفع این چالش اقدام موثری صورت نگرفته است که نیازمند عزم ملی است.

سؤال مردم از مسؤولان این است آیا با سکوت شما همچنان باید نظاره‌گر این بود که به آب‌های زیرزمینی،محیط زیست و روستاهای اطراف صدمه وارد شود؟

مدیرکل امور شهری استانداری مازندران که در روزهای پایانی بهمن ماه سال گذشته از راه‌اندازی سیستم جدید تصفیه شیرابه در منطقه خبر داده بود در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: سیستم جدید تصفیه شیرابه زباله از هفته گذشته به‌صور آزمایشی راه‌اندازی شده است.

محمد محمدی‌تاکامی افزود: از زمان راه‌اندازی این سیستم یک آزمایش ازسوی محیط زیست انجام شد که مورد تایید قرار گرفت که برای ما انجام یک آزمایش کافی نیست.

وی اضافه کرد: آزمایش‌ها در شرایط مختلف دمایی و سایر تکرار خواهد شد و برای ما دریافت یک جواب کافی نیست.

مدیرکل امور شهری استانداری مازندران بیان کرد: مشکل اصلی که در این منطقه داریم بحث نفوذ شیرابه است برای اینکه خیال‌مان برای همیشه راحت شود باید کارخانه زباله‌سوز راه‌اندازی شود تا برای همیشه به مشکلات زباله در این منطقه پایان دهیم.

محمدی‌تاکامی تصریح کرد: البته در صورت انتقال زباله نیز سیستم تصفیه شیرابه زباله تا از بین بردن کامل شیرابه در این منطقه اقدامات لازم را در دستور کار دارد.

به گزارش فارس، 13 سال است در پشتکوه ساری خبری از بهار، سرسبزی و رویش نیست و زباله علاوه بر آلودگی زیست‌محیطی و سفره‌های آب زیرزمینی معضلات مختلفی برای مردم به‌وجود آورده است حتی انتقال نامناسب زباله و همچنین رهاسازی شیرابه‌های آن در مسیر جاده‌ها جان بسیاری از هموطنان ما را گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.