پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دست های پنهان زمین خواران پشت آتش سوزی های سریالی میانکاله مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، اگرچه در سنوات گذشته نیز ادعاهایی از این دست از سوی محیط زیست مازندران مبنی بر دست داشتن برخی افراد ذینفع در میانکاله در آتش سوزی بیان شد و حتی کار به شکایت و شکایت کشی شد، ولی تاکنون هیچیک از این پرونده‌ها به نتیجه نرسید.
دخالت زمین خواران در آتش سوزی میانکاله
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران می‌گوید: دست زمین خواران که منافعی در میانکاله دارند، پشت آتش سوزی سریالی در انارستان و گونه‌های سازیل هفته گذشته و حتی سال‌های اخیر در این منطقه قرار دارد.
علی اکبر یداللهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این آتش سوزی‌ها با کمک برخی از دامداران فعال در داخل پناهگاه حیات وحش برای تصاحب زمین بیشتر انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: وجود پوشش گیاهی چون انارستان و سازیل امکان توسعه اراضی برای برخی دامداران ذینفع و زمین خواران وجود ندارد و با آتش زدن پس از مدتی این اراضی را زیر کشت علوفه می‌برند و به راحتی تصاحب می‌کنند و وسعت زیاد منطقه اجازه نظارت دقیق را به ما نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: پرونده‌هایی با سرنخ‌های ارائه شده از سوی مردم برای برخورد با زمین خواران در دادگستری مازندران تشکیل شد و با به نتیجه رسیدن پرونده‌ها و برخورد با متخلفان می‌توان از حوادث آتش سوزی عمدی در این منطقه را کاهش داد.
یداللهی خطای انسانی را عامل بیش از ۸۰ درصد از آتش سوزی در اراضی زیست محیطی در این استان برای سال‌های اخیر دانست.

تهیه نقشه کاداستر
معاون محیط زیست مازندران راهکار جلوگیری از تصاحب اراضی میانکاله را تهیه نقشه کاداستر می‌داند و می‌گوید: هم اکنون طرح تهیه نقشه کاداستر برای میانکاله در دستورکار محیط زیست مازندران قرار دارد و ابراز امیدواری کرد تا بزودی با همکاری اداره کل ثبت این اراضی دارای نقشه ثبتی کاداستر شود.
کاداستر به آن دسته از نقشه‌برداری‌های ثبتی اطلاق می‌شود که دارای ارزش حقوقی بوده، به گونه‌ای که می‌توانند سه امر ارزش، موقعیت و مالکیت اراضی را برای مراجع اداری و قضائی و نیز اشخاص خصوصی معین کنند.

محیط زیست لنگ یک دستگاه لودر برای اطفا آتش سوزی
معاون محیط زیست مازندران مهمترین چالش در اطفا حریق در اراضی زیست محیطی به خصوص میانکاله را نداشتن تجهیزات به ویژه لودر مجهز به انبرآتش کوب بیان کرد و اظهار داشت: در آتش سوزی اخیر با خواهش و التماس یک دستگاه لودر از بندر و منطقه ویژه امیرآباد که در نزدیکی میانکاله قرار دارد قرض گرفتیم که سوخت آن نیز از سوی محیط زیست تأمین شد.
یداللهی افزود: از سال گذشته پیشنهاد ما به مدیریت بحران در اختیار گذاشتن یک دستگاه لودر با آتش کوب بود که حتی قرارمان تأمین هزینه آن به صورت ۵۰-۵۰ بود که تاکنون این درخواست عملی نشد و تا زمانی که امکانات نداشته باشیم، کار اطفا نیز با تأخیر انجام می‌شود.
وی مدعی شد که با در اختیار گذاشتن یک دستگاه لودر مجهز به آتش کوب، حوادث مشابه آتش سوزی اواخر هفته گذشته با کمترین آسیب خاموش می‌شود و این در حالیست که بدون لودر با امکاناتی شامل تراکتور چندین ساعت به طول می‌انجامد.

بازگشایی پرونده آتش سوزی در دستگاه قضاء
رئیس اداره حقوقی محیط زیست مازندران می‌گوید: تاکنون چندین پرونده آتش سوزی با سرنخ‌هایی که مردم منطقه در اختیار ما گذاشتند در دادگستری استان مازندران تشکیل شد که منجر به نتیجه نشد.
طاهره فضیلت به خبرنگار ایرنا افزود: برای آتش سوزی سال گذشته که در آن حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی میانکاله از بین رفت، محیط زیست براساس سرنخ‌های در اختیار به چند زمین خوار و ذینفع مشکوک شد و شکایتی را ارائه کردیم که این پرونده نیز منجر به نتیجه نشد.

شبه جزیره میانکاله با احتساب جزیره آشوراده در استان گلستان که تحت مدیریت یکپارچه پناهگاه حیات وحش و تالاب در حوزه محیط زیست مازندران قرار دارد، حدود ۶۸ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲۴ هزار هکتار از این مساحت را اراضی با پوشش گیاهی انارستان، سازیل و گونه‌های تمشک وحشی تشکیل می‌دهد.
بررسی پرونده آتش سوزی اراضی میانکاله در دادگستری گلستان
دادستان انقلاب و عمومی مرکز مازندران می‌گوید: پرونده‌های تخلفات در پناهگاه حیات وحش میانکاله و اراضی مرتبط با وجود قرارگیری از لحاظ سرزمینی در مازندران در حوزه قضائی استان گلستان بررسی می‌شود.
سید یونس حسینی عالمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با این تفاسیر هیچ پرونده‌ای از آتش سوزی اراضی میانکاله و زمین خواری مورد ادعای محیط زیست در دستگاه قضائی مازندران مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

اتش سوزی هفته گذشته در تالاب میانکاله که یکی از بزرگترین اتش سوزیها اتفاق افتاده در این منطقه در ۲ سال اخیر بود حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی ان را به خاکستر تبدیل کرد.
۶۹۸۲ /‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.