پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خیز ۶۶ درصدی ارزش معاملات در بورس منطقه‌ای مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، در هفته کاری که گذشت فعالان بازار سرمایه در مازندران ۸۶۰ میلیارد و ۳۰۳ میلیون ریال سهام معامله کردند که پس از چند هفته رشد ملایم، با یک جهش نسبت به هفته گذشته رشد ۶۶ درصدی را پشت سر گذاشت.

 هفته گذشته ارزش معاملات بورس مازندران بالغ بر ۵۰۰میلیارد ریال بود.

علاوه بر این سهامداران مازندران این هفته حدود ۵۰ درصد بیشتر از هفته گذشته سهام معامله کردند و تعداد سهام معامله شده را به ۱۰۲ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۹۱۸ رساندند.

در حالی ارزش سهام معامله شده طی هفته جاری رشد ۶۶ درصدی را تجربه کرد که ۶۵ درصد ارزش کل معاملات هفته در ترازوی فروش قرار گرفت و ۳۵ درصد مربوط به خرید بود.

 رشد معاملات در حالی اتفاق افتاد که علاقه معامله گران در هفته های اخیر به دلیل افزایش قیمت بنزین و رشد قیمت دلار تمایل به بورس به عنوان یک بازار جایگزین افزایش یافت و نسبتا خرید و فروش بیشتر شد که در هفته جاری به اوج خود در ماههای اخیر رسید. 

این هفته بر خلاف هفته های اخیر خودروسازان نتوانسته اند در مازندران جلب توجه کنند و خرید سهام کشاورزی در صدر جدول معاملات ایستاد و بیشترین ارزش معاملاتی فعالان بازار سرمایه مازندران را به خود اختصاص داد.

این هفته سهام شرکتهای ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد و پس از آن  صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سهامداری، ایران ارقام، سایپا و محورسازان ایران‌خودرو به ترتیب بیشترین ارزش معاملات استان را به خود اختصاص دادند.

رشد شاخص قیمت نیز در هفته ای که گذشت رکورد ماه های اخیر را شکست و با افزایش ۱۶ هزار و ۸۵۸ واحدی ، در پله ۳۳۹ هزار و ۳۸۶ واحد متوقف ایستاد تا برای چندمین بار در سال جاری رکورد جدید در تاریخ بورس کشور ثبت شود.  

رشد مداوم بورس در ماههای اخیر به علت رکود در بازارهای دیگر چون سکه، ارز، مسکن و زمین بوده است. به اعتقاد کارشناسان بازار طلا و ارز پس از رشد تاریخی در سال گذشته و ماههای نخست امسال به وضعیت اشباع رسیدند که عملا ریسک سرمایه گذاری در آن را بسیار بالا برد و سرمایه ها را به سوی بورس سرازیر کرد.

به گفته کارشناسان، بورس به علت جذب هر اندازه از سرمایه از صدهزار تومان تا چند صد میلیارد تومان برای همه از دارا تا ندار فرصت سرمایه‌گذاری دارد و به خاطر اینکه براحتی سرمایه قابل تبدیل به نقدینگی است، جذابیت نیز دارد چراکه مثل بازارهای دیگر چون زمین و مسکن نیست که برای خرید پول فراوان نیاز است و زمان طولانی فروش و خواب سرمایه بسیار است. 

از سوی دیگر به خاطر تنوع فراوان حضور شرکت های مختلف صنعتی از فولاد تا معدن، از پتروشیمی تا پالایشگاه و انواع هلدینگ های سرمایه گذاری بورس می تواند سلایق مختلف مردم در سرمایه گذاری را پاسخ دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.