پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خصوصی ادامه می‌یابد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، رضا اردکانیان عصر پنجشنبه در حاشیه افتتاح تصفیه خانه آب شرب ساری در گفت و گو با خبرنگاران افزود : وزارت نیرو با کمک دولت طرح تداوم خرید تضمینی برق از نیروگاه های کوچک بخش خصوصی را با قیمت مناسب در دست بررسی و پیگیری دارد.
وی گفت : وزارت نیرو و دولت با پیگیری داوم خرید تضمینی برق از نیروگاههای بخش خصوصی به دنبال ایجاد انگیزه در این بخش جهت ساخت نیروگاه های برق کوچک مقیاس برای  تامین نیاز کشور هستند.

وزیر نیرو از استان های شمالی به عنوان بهترین مکان جهت ساخت نیروگاههای مقیاس کوچک تولید برق یاد کرد و اظهار داشت : ولی حجم ذخیره سازی آب در پشت سازه های آبی استان های شمالی مازندران و گیلان با وجود در اختیار داشتن میانگین ۴.۵ تا پنج میلیارد متر مکعب آب های سطحی پایین است و باید نسبت به ساخت سدها در این استان ها تلاش بیشتری شود.
 وی اضافه کرد :  هم اکنون سازه ها و سدهای ساخته شده در استان مازندران تنها ظرفیت ذخیره سازی حدود ۱۰ درصد از آب های سطحی را دارند ، در حالی که با توجه به کشاورزی بودن این منطقه باید حجم ذخیره سازی آب افزایش یابد.
اردکانیان گفت : معیشت مردم مازندران وابسته به کشاورزی است و حیات فعالیت های کشاورزی نیز به آب وابستگی شدیدی دارد و با این روند ، وزارت نیرو افزایش میزان ذخیره سازی آب های سطحی را با ایجاد سازه های مناسب در این استان در دست  اجرا دارد.
شتاب بخشی به ساخت سد هراز
وزیر نیرو همچنین تاکید کرد که وزارت تحت مدیریتش برای رفع مشکلات ناشی از کمبود آب و افزایش میزان بهره گیری از آب های سطحی در مازندران ، ۲ سد بزرگ گلورد و هراز را در دست اجرا دارد و به دنبال تامین اعتبار تکمیلی این دو سد و بهره برداری از آنهاست.
وی افزود : با بهره برداری از این دو سد حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب از آب سطحی استان مازندران ذخیره سازی می شود و میزان ذخیره سازی آب های سطحی در این استان به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.
وی با پیش بینی این که سد گلورد تا سال ۱۴۰۰ به طور کامل به بهره برداری برسد ، گفت که برای شتاب بخشی به ساخت هراز نیز با تصویب هیات دولت، اعتبار مناسبی برای جاده دسترسی جایگزین اختصاص داده شد و پیش بینی می شود این سد نیز در آینده نزدیک به مرحله بهره برداری برسد.
طرح مطالعاتی ۱۰ سد در مازندران 
وزیر نیرو همچنین گفت که طرح مطالعاتی ساخت ۱۰ سد دیگر در مازندران با ظرفیت حدود ۶۵۰ میلیون متر مکعب در دست مطالعه و یا در آستانه دریافت مجوزهای قانونی برای اجرا است.

وی افزود : یکی از این طرح ها ساخت سد ” زارم رود ” است که فاز اول مطالعاتی آن خاتمه یافت و فاز دوم آن نیز در دست اجراست.
اردکانیان گفت : علاوه بر این ، موافقت زیست محیطی سد زارم رود نیز از سازمان محیط زیست اخذ شده و با تایید ماده ۲۳ ( تعیین معیارها و استانداردها  و شرایط عمومی قراردادهای مربوط به طرحهای عمرانی) از سوی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی عملیات اجرایی این پروژه نیز آغاز می شود.
وی با اعلام این که تاکنون سازمان مدیریت وبرنامه ریزی مجوز ماده ۲۳ را برای سد زارم رود در استان مازندران صادر نکرده است ، افزود : بخشی از آب سد زارم رود برای تامین آب شرب شهرستان ساری در افق ۱۴۲۵ به دلیل پیش بینی رشد جمعیت ثابت و گردشگر پیش بینی شده است.
وزیر نیرو بر رعایت شرایط زیست محیطی در اجرای طرح های سد سازی تاکید کرد و گفت : در تمامی طرح های اجرایی در حوزه وزارت نیرو رعایت شرایط زیست محیطی و حفظ محیطزیست در الویت قرار دارد.
جبران کمبود برق مازندران 
وزیر نیرو به کمبود برق در استان مازندران هم اشاره کرد و گفت : استان مازندران به عنوان یکی از استان های گردشگر پذیر در سطح کشور در تامین برق در زمان پیک مصرف با مشکلاتی مواجه است که برای حل آن ۲ نیروگاه ۲۵ مگاواتی در مجموع ۵۰ مگاوات به همراه چند پروژه تقویت کننده برق  با اعتبار بیش از ۶ هزار میلیارد ریال در روز جاری ( ۲۴ بهمن ) به بهره برداری رسید.
اردکانیان افزود : همچنین برای تامین نیاز برق مصرفی در استان مازندران، عملیات اجرایی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در شهرستان محمود آباد نیز با اعتبار ۳۶ هزار میلیارد ریالی شروع شد و با حمایت های مالی وزارت نیرو این پروژه نیز تا سال ۱۴۰۴ به بهره بردای می رسد و بخش زیادی از کمبود برق استان جبران می شود.
 رضا اردکانیان وزیر نیرو عصر امروز به منظور افتتاح حدود ۹ هزار میلیاردریال طرح های آبی و برقی به استان مازندران سفر کرد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.