پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جشن نیمه‌شعبان متفاوت در بزرگ‌ترین برج آرامگاهی کشور+ فیلم و تصاویر

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس فرهنگی| نیمه‌شعبان زمان نمایان شدن قرص قمر ماه تابان سیره نبوی است، تولد مولودی به نام “مهدی” که هم جان و هم جهان شیعیان است.

مهدی(عج) همان آخرین ذخیره گنجینه عشق کائنات در  کالبد شیعه و یادگار پیامبران، خلاصه ابراهیم، عصاره محمد مصطفی (ص) است.

مردم مسلمان جهان هر ساله شب نیمه‌شعبان و روزش را با برپایی جشن و سرور برای نزدیک شدن فرج آقا امام زمان (ع) دعا می‌کنند، مردم ولایتمدار و دوستدار اهل بیت مرکز استان مازندران هم از عشاق این منجی عالم بشریت هستند.

هر ساله جشن نیمه‌شعبان با برپایی مراسم‌های مختلف بویژه در اماکن مذهبی و متبرکه به‌ویژه امامزادگان با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار شده و مردم حاجت‌های تود را با اولویت قرار دادن سلامتی و ظهور آقا امام زمان (عج) بیان می‌کردند.

امامزاده عباس(ع) بن موسی‌کاظم (ع) ساری که در سال ۱۳۵۲ در این شهر بنا شد، به عنوان بزرگ‌ترین برج آرامگاهی کشور شناخته می‌شود که در جاده ساری به بهشهر (بلوار امام رضا)، بعد از پل تجن، خیابان امامزاده عباس واقع شده‌ است، هر ساله مکانی برای برپایی جشن نیمه شعبان بوده است.

نیمه شعبان سال ۱۳۹۹، برای اولین‌بار در تاریخ این کشور، به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا و در پی آن طبق دستور اطبا ممنوعیت از قرار گرفتن در جمع و ضرورت ماندن در خانه توسط همه مردم، شرایط برپایی جشن میلاد حضرت مهدی (عج) به گونه‌ای دیگر فراهم شده است.

مجتبی حسینی رئیس آستانه امامزاده عباس ساری در مورد تغییرات برگزاری جشم نیمه‌شعبان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به بیان تفاوت برگزاری جشن نیمه‌شعبان امسال با سال‌های گذشته پرداخت؛ که با هم می‌خوانیم؛

*پایداری ارتباط قلبی بین مردم و امامزادگان

همانطور که می‌دانید، ارتباط قلبی بین مردم و امامزادگان دائمی و ماندگار است، ولی امسال به علت شیوع ویروس کرونا فاصله فیزیکی بین مردم و صحن امامزاده عباس ساری، افتاده است.

امسال با عنایت امام زمان(ع) خادمان امامزاده عباس ساری به نیابت از این امامزاده بزرگوار به دیدار مردم دوستدار اهل بیت رفته و جشن را در کنار آن‌ها برگزار کردند.

*جشن نیمه‌شعبان امسال امامزاده به میهمانی مردم می‌رود

حسینی می‌گوید؛ بین این امامزاده و مردم بسیاری اتصال و ارتباط قلبی حاکم است به‌طوری که یکی از خواهران هر هفته به زیارت امامزاده عباس (ع) می‌آمد، امسال با دیدار با خدام این امامزاده بزرگوار اشک شوق سر داد و حس بهتری پیدا کرد.

طی تصمیمی به همراه جمعی از خادمان افتخاری این مکان، گروه سرود و مداحان اهل بیت با عنوان “کاروان نسیم انتظار” در شب نیمه شعبان از امامزاده عباس به مقصد دیدار با مردم حرکت آغاز شد.

*برپایی جشن با برنامه‌ریزی برای عدم شیوع ویروس کرونا

هدف برگزاری برنامه شاد و مفرح با حال و هوای معنوی بود‌، از این رو دو مجتمع بزرگ گلسار و زیتون به‌ددلیل اجتماع مردم در آپارتمان دارای ارتفاع که از تجمع هم پرهیز می‌شود انتخاب شد، با ورود به محوطه مجتمع نظر مردم یکی پس از دیگری جلب شد، شروع به همنوایی و همکاری در جشن کردند.

وی ادامه می‌دهد؛ اجرای مولودی‌خوانی، مداحی، دف‌زنی، گروه سرود  دکلمه به زبان مازندرانی، سخنرانی در مورد امام زمان(عج) در خصوص عصر انتظار انجام شد، همچنین  از طرف مرکز فرهنگی قرآنی امامزاده عباس (ع) و پایگاه بسیج، ۲۰۰ محلول ضدعفونی کننده و ماسک دولایه که توسط خیاطان افتخاری تولید شده بود به مردم مجتمع اهدا کردیم.

*پخش صوت ادعیه و دعا از صحن امامزاده عباس 

 مراسم نورافشانی، پخش صوت دعای هفتم صحیفه سجادی و دعای فرج امام زمان (عج) هم در شب ولادت صورت گرفت، در ایام نیمه‌شعبان به نیت امامزاده ۳هزار ماسک دو لایه در سطح شهر ساری و معابر بین بیماران اوتیسم و بیماری‌های خاص توزیع شده است.

این مسؤول ادامه می‌دهد؛ نکته جالب این بود که با اینکه برای بار اول مراسم جشم به این صورت برگزار شد ولی استقبال ویژه‌ای را از مردم شاهد بودیم، چرا که دوستداران اهل بیت این روزها این فرصت را نداشتند که در اماکن مذهبی حضور پیدا کنند، از این رو این حرکت فرهنگی به جا بوده و ماندگار شد.

همچنین در روز نیمه‌شعبان سال ۱۳۹۹ هم، جشن مجازی میلاد امام زمان (عج) و پخش به‌صورت لایو زنده از شبکه‌های اجتماعی با سخنرانی حجت‌الاسلام حیدری‌جناسمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران در محوطه آستان مقدس امامزاده عباس(ع) ساری برگزار شد.

به گزارش فارس؛ برگزاری این مراسم آن هم در روز میلاد امام(عج) حاضر و ناظر بر اعمال ما مسلمانان در شرایط سخت قرنطینه و در خانه ماندن اقدامی مؤثر بوده که آثار معنوی و روحی بسیار خوبی به همراه دارد.
/۸۶۰۴۸/ج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.