پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توجه به آبخیزداری راهبردی برای کاهش تنش آبی مازندران

0

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رضا علیخانی در نشست بررسی تنش آبی مازندران، با بیان اینکه یکی از مسئله مهم مازندران در امسال بحران و تنش آبی است، اظهار کرد: تلاقی چند پدیده هم زمانِ با هم همانند افزایش دما، کاهش نزولات آسمانی موجب تنش آبی در استان شد است.

وی عقب ماندگی‌های زیر ساخت‌ها جهت مهار، جمع آوری، ذخیره سازی و انتقال آب را نیز از دیگر عوامل تنش آبی مازندران دانست و افزود: افزایش تقاضا جهت افزایش زنجیره تولید کشاورزی و صنعتی و همچنین افزایش جمعیت و مصرف خانگی بر تنش آبی اثر بخش بوده است.

معاون عمرانی استاندار مازندران با اشاره به اینکه هرچه جلوتر می‌رویم بر شدت تنش آبی افزوده می‌شود، یادآورشد: در گذشته توسعه نیافتگی و نیاز بشر به استفاده از آب و خاک موجب تنش آبی و فرسایش خاکی می‌شد، اما امروزه همراه با توسعه یافتگی به دلیل توجه نکردن به طرح‌هایی همانند آبخیزداری موجب افزایش تنش و فرسایش شده است.

علیخانی آبخیزداری و آبخوانداری را راهکار قدیمی دانست که نیاکان ما به درستی از آن بهره می‌بردند، اما در مقطعی به آن توجه نشده است، تصریح کرد: آبخیزداری پدیده بسیار مهم برای مدیریت منابع آب و بازچرخانی به سفره‌های زیر زمینی است و استفاده بهینه از آب به ویژه مهار آب‌های سطحی و سرازیر شدن کمتر آن به سمت دریا و هدایت به سمت زمین‌های کشاورزی اجرایی خواهد شد.

وی پر آب‌تر شدن سفره‌های زیر زمینی و چشمه‌های استان با اجرای طرح آبخیز و آبخوانداری را از اهداف و چشم‌انداز جهت اجرای برنامه کلان اعلام و خاطرنشان کرد: بیش از ۱۶ تن در هکتار فرسایش خاک اتفاق می‌افتد که با مطالعات دقیق به دنبال کاهش فرسایش هستیم که این امر با توجه به زیرساخت‌های آبخیزداری محقق خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری اهدافی را دنبال می‌کند که برنامه‌های بلند مدت آن مدیریت جهت کنترل سیلاب و جلوگیری از تخریب و فرسایش خاک و بازجرخانی آن به سمت زمین‌های کشاورزی است، گفت: در برخی از مناطق اگر طرح آبخیزداری به درستی اجرا شود شاید حتی نیاز به ساخت سد نباشد.

رضا علیخانی با اشاره به اینکه تکنیک ساده و کم هزینه آبخیزداری به ویژه استفاده از مصالح ساده موجود در محل اجرای طرح می‌تواند کمک بزرگی به کنترل و حتی تقویت منابع آبی استان باشد، افزود: طرح آبخیزداری به منابع مالی چندانی نیاز ندارد، اما به دلیل تقویت منابع آبی بازگشت سرمایه مناسبی به همراه خواهد داشت.

وی از مدیران حوزه منابع آب استان خواست تا در جلسات بررسی تنش آبی طرح جهت اجرا ارائه کنند، تصریح کرد: تمامی طرح‌ها با جزئیات آن در جلسات بررسی خواهد شد تا با تصمیم‌گیری فنی و کارشناسی، بتوان میزان بحران و تنش آبی استان را به حداقل رساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.