پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تعریف 22 پروژه برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی در مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری،سومین جلسه ستاد جهش تولید کشاورزی مازندران در حالی برگزار شد که مازندران جزو برترین‌ها در تولید محصولات کشاورزی در کشور شناخته شده است چرا که این استان توانسته در ۱۴ محصول رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص دهد.

با نامگذاری سال جهش تولید، بخش کشاورزی مازندران از ابتدای سال، ۲۲ پروژه را برای پیشبرد اهداف و دستیابی به جهش تولید در حوزه کشاورزی برای فعالیت خود تعریف کرده است تا بتوانند در کاهش واردات و صادرات محصولات کشاورزی نقش اساسی و محوری خود را ایفا کند.

افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی، ارتقاء آگاهی بهره‌برداران، افزایش پروتئین حیوانی و مواد غذایی و لبنی و زنجیره تولید، کاهش ضایعات، حفظ کاربری اراضی کشاورزی، تولید محصول سالم، ترویج توسعه ساماندهی آبیاری نوین و توسعه بیمه محصولات کشاورزی از جمله محورهایی است که سازمان جهاد کشاورزی سیاست‌های کاری خود را بر آن پایه‌گذاری کرده است.

 

وزارت جهاد کشاورزی در سال جهش تولید عزم جدی در کاهش واردات و افزایش صادرات دارد و این امر نقطه قوتی است که دستگاه‌های اجرایی پروژه‌های خود را به صورت برجسته در تولید و صادرات و در راستای جهش تولید برنامه‌ریزی کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه اعداد و ارقامی که قرار است برای اجرای طرح‌های ۲۲ گانه بخش کشاورزی اعلام شود باید واقعی باشد، گفت: وزیر جهاد کشاورزی اخیرا دستورالعملی را با عنوان “یاوران تولید” بیان کرد که در این طرح به‌کارگیری از ایده‌ها و تفکرات محققان و فعالیت مروجان در عرصه باید فعال‌تر از گذشته باشد.

 

عزیزاله شهیدی‌فر ادامه داد: انجام نشاء مکانیزه، تولید گوشت قرمز، پرورش ماهیان خاویاری، توسعه آبخیزداری و لایروبی آببندان‌ها از موضوعات مهم در حوزه کشاورزی است که باید در سال جهش تولید توجه بیشتری نسبت به آن داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد:  توسعه صادرات محصولات کشاورزی، افزایش بهره‌وری مصرف آب، توسعه و تکمیل زنجیره تولید محصولات کشاورزی و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی از موضوعاتی است که باید در تدوین برنامه‌های جهش تولید مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: زهکشی اراضی کشاورزی، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، لایروبی و بهسازی آببندان‌ها، اجرای سایت‌های آموزشی مزرعه‌ای، آبخیزداری و حفاظت از خاک، ارتقاء بهره وری مراکز آبزی پروری از طریق مکانیزاسیون و احداث پایانه صادراتی محصولات شیلاتی از جمله پروژه‌های زیرساختی برای رسیدن به جهش تولید در بخش کشاورزی است.

 

شهیدی‌فر ادامه داد: توسعه باغات و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار، اصلاح و بازسازی باغات مرکبات، اصلاح و بازسازی باغات کیوی، افزایش تولید برنج، افزایش تولید  گندم، افزایش تولید دانه‌های روغنی و توسعه کشت مکانیزه برنج از دیگر پروژه‌هایی است که در سال جهش تولید باید به آن دست پیدا کنیم.

 

وی افزود: اصلاح نژاد دام سبک، احیا و توسعه نوغانداری، احداث پایانه صادراتی محصولات شیلاتی، پرورش ماهیان خاویاری، صید ماهی کیلکا از اعماق بیش از ۲۰۰ متر، ارتقاء بهره وری مراکز آبزی پروری از طریق مکانیزاسیون، توسعه پرورش ماهی در دریا از دیگر پروژه های حوزه دام و طیور و شیلات در سال جهش تولید است.

 /۸۶۰۳۵/ج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.