پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تجهیزات ورزشی پارک‌ها مازندران تهدیدی برای سلامت مردم

0

روهام ابوطالبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری افزود : کار با این تجهیزات و وسایل ورزشی در پارک ها که بیشتر مربوط به باشگاههای بدنسازی و پرورش اندام است، باید زیر نظر مربی و یا کارشناسان مربوطه انجام شود.

وی بیشترین آسیب استفاده از این تجهیزات برای کاربران نابلد را آسیب دیدگی ستون فقراتشان و دیگر اتصالات استخوانی ، تاندون ها ، اتصالات عضلات و دیگر نواحی و اعضای بدن دانست و گفت : این تجهیزات که به دلایل نامعلومی در برخی پارک های شهری از سوی شهرداری ها با هزینه های گزافی نصب شده است، بیشتر مورد استفاده باشگاههای بدنسازی و ورزشکاران حرفه ای است.
ابوطالبی افزود : با این حال به نظر می رسد که باید شهرداری ها مربیانی را برای آموزش چگونگی استفاه از این تجهیزات در پارک ها به کار بگیرند تا آسیبی به مردم نرسد و هیات ورزش های همگانی نیز در صورت درخواست شهرداری ها آمادگی خود را برای اعزام مربی به این پارکها دارد.
ضعف مالی و تجهیزاتی مانع توسعه ورزش همگانی 
رئیس هیات ورزش های همگانی مازندران همچنین گفت : در شرایط فعلی بر اساس گزارش رسمی حدود ۷۰ درصد از جمعیت استان با وجود این که نسبت به میانگین جمعیت کشور کالری بیشتری را در روز دریافت می کنند، از کم تحرکی رنج می برند.

وی با اظهار این که کم تحرکی عامل بسیاری از بیماری های غیر واگیردار از جمله فشارخون، دیابت، قلبی و عروقی، چاقی و سایر بیماری های کشنده قرن است ، افزود : همچنین طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد از جمعیت استان از دیابت و ۲۴ درصد از فشار خون رنج می برند ، ضمن این که استان ما از لحاظ چاقی نیز رتبه اول کشور را دارد.

رییس هیات ورزش های همگانی مازندران  گفت : این فرایند نشان می دهد که  سلامت مردم استان در معرض تهدید جدی قرار دارد و راهکار کاهش این مشکلات نیز ارایه راهکاری برای افزایش تحرک در بین مردم متناسب با میزان دریافت کالری است.
وی اضافه کرد : در شرایط فعلی به دلیل غلبه این بیماری ها در مازندران ، دولت به ناچار باید چندصد میلیارد ریال برای بخش درمان هزینه کند و این در حالیست که ما با هزینه کرد ۱۰ درصد از این اعتبارات در حوزه ورزش های همگانی اعم از ایجاد فضا برای ورزش، خرید تجهیزات مورد نیاز و تبلیغات و آگاهی رسانی برای امر ورزش می توانیم بار هزینه های درمانی را کاهش دهیم.
او ادامه داد : اگر چه در سال های اخیر با آگاهی دهی به جامعه نسبت به مزیت های ورزش حداقل دو تا سه ساعت در هفته طبق آمار توانستیم ۱۰ درصد از آمار جمعیت کم تحرک استان را کاهش دهیم، ولی همچنان برای همگانی کردن ورزش نیازمند حامی مالی، تجهیزات و امکانات زیرساختی شامل فضای سبز مناسب، سالن های ورزشی داریم که تاکنون کمتر به این بخش ها توجه شد.

رئیس هیات ورزش های همگانی استان مازندران با اظهار این که رویکرد اصلی کشور در حوزه ورزشی توجه به ورزش قهرمانی و مدال آوری در میادین بین المللی است و تمام اعتبارات و بودجه ورزشی و حتی امکانات نیز به این سمت سوق داده می شود ، گفت : ورزش همگانی به نوعی پا سوز ورزشهای قهرمانی و حرفه ای شد.
وی افزود : رویکرد توجه صرف به ورزش قهرمانی در سطح ملی به استان های کشور نیز رخنه کرد و در استان ها نیز بیشتر اعتبارات و تجهیزات برای این حوزه هزینه می شود و این در حالیست که باید ادارات کل ورزش توجه خود را بیشتر به ورزش همگانی سلامت محور قرار دهند تا جامعه از کمر تحرکی خارج شود.
ابوطالبی با اعلام این که سالانه کمتر از یک میلیارد ریال اعتبار برای توسعه ورزش های همگانی به هیات استان اختصاص داده می شود، گفت : برخورداری این رشته ورزشی از حامی مالی در مقایسه با سایر رشته های ورزشی که امکان رسانه ای شدن دارند ، کمتر است و باید نسبت به سایر رشته ها از اعتبار دولتی بیشتری منتفع شود.
وی افزود : حامی مالی در صورتی از رشته های ورزشی حمایت می کند که امکان پخش زنده از طریق رسانه ملی را داشته باشد و کمتر رشته ای در ورزش همگانی این امکان را دارد که پخش زنده داشته باشد و حامی مالی خصوصی نیز کمتر از این ورزش حمایت می کند.
رییس هیات ورزش های همگانی مازندران با اظهار این که هر گونه بی توجهی به ورزش های همگانی در سطح ملی و استانی در هزینه کرد درمانی خود را نشان می دهد ، گفت : ما در مازندران برای تشویق مردم به ورزش صبحگاهی و عصرگاهی سامانه ای را در دست راه اندازی داریم که بتوانیم از طریق این سامانه و اپلیکشین به صورت انفرادی و فردی مردم را به سمت ورزش سوق دهیم و در این سامانه برای تشویق جوایزی نیز پیش بینی کردیم که بزودی راه اندازی و از مردم عضو گیری می کند.
وی افزود : در این سامانه ورزشکاران می توانند به صورت انفرادی و یا گروهی عضو شوند و هر گروهی که بتواند افراد بیشتری را با خود به ورزش ببرد از مشوق هایی برخوردار خواهد شد.
حذف ورزشهای همگانی از فضاهای ورزشی دولتی 
رئیس هیات ورزش های همگانی مازندران همچنین گفت : در این استان حدود ۵۵۰ فضای ورزشی اعم از روستایی و شهری در اختیار اداره کل ورزش و جوانان قرار دارد که طبق قانون در شهرها این فضاهای ورزشی به هیات های و با بخش خصوصی واگذار شده است.
وی افزود : تمام فضاهای ورزشی که در اختیار هیات ها و یا بخش خصوصی به صورت اجاره قرار گرفته، برای درآمدزایی است و هیات های ورزشی که این فضاها را در اختیار گرفتند، هم هیات های ورزشی خودشان از آن استفاده می کنند و هم این که محل درآمدزایی برای آنها شده تا بتوانند حداقل بخشی از هزینه های هیات خودشان را تامین کنند.
او ادامه داد : به هیات ما هیچ یک از این فضاهای ورزشی تعلق نگرفته و یا شاید در گذشته برای گرفتن این سالن ها و فضاهای ورزشی اقدامی نشده و امیدوارم در مدیریت جدید با رایزنی یکی از این فضاها به هیات ورزشهای همگانی نیز اختصاص داده شود تا ما بتوانیم بخشی از رشته های ورزشی خود را در این سالن ها پیگیری کنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.