پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تبلیغات انتخاباتی با تایید خودساخته صلاحیت داوطلبان در مازندران

0

برخی از این داوطلبان و حتی طرفدارانشان به خصوص نمایندگان فعلی مردم این استان در مجلس شورای اسلامی که صلاحیت رد شده یا احراز نشده ، همچنان نشست های انتخاباتی خود را در شهرها و روستاها و با حضور پررنگ تر از گذشته در محافل عمومی به این امید که شاید صلاحیتشان در دقیقه ۹۰ مورد تایید قرار گیرد، ادامه می دهند.
هواداران این دسته از داوطلبان بر این اعتقادند که تجربه انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی نشان داده که شورای نگهبان در دقیقه ۹۰ صلاحیت برخی از داوطلبان بخصوص افراد دارای سابقه نمایندگی را تایید می کند و با این رویکرد آنها همچنان برای ماندن در کورس رقابت انتخاباتی از دور کنار نمی روند تا شاید در روزهای آینده روزنه امیدی برای آنها باز شود.
هیات نظارت شورای نگهبان در مازندران در مرحله اول بررسی  ها صلاحیت ۲۱۹ داوطلب انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را رد کرد که در این رد صلاحیت شدگان اسامی پنج نماینده فعلی مردم این خطه شمال کشور نیز وجود دارد.
این هیات علت اصلی عدم تایید و یا احراز صلاحیت داوطلبان را مربوط به مشکلات اقتصادی آنها اعلام کرده که از طریق استعلام دستگاههای نظارتی ( دادگستری، اطلاعات و نیروی انتظامی)  و یا گزارش میدانی نمایندگان این شورا در سطح شهرها و روستاها به دست آمده است.

عدم تایید صلاحیت داوطلبان رد شده 
مسئول روابط عمومی هیات نظارت شورای نگهبان برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون صلاحیت هیچ یک از داوطلبانی که پیش از این از سوی هیات های نظارت استانی در مازندران رد شده بود، از سوی هیات شورای نگهبان به تایید نرسیده است.
ابراهیم رسکتی افزود : چنانچه صلاحیت داوطلیان از سوی شورای نگهبان به تایید برسد، به صورت مکتوب به هیات های نظارت در استان ها اعلام می شود و آنها نیز به هیات های اجرایی حوزه های انتخابیه برای مطلع کردن داوطلبان ابلاغ می کنند.
وی ادامه داد : تا امروز شنبه پنجم بهمن صلاحیت هیچ یک از داوطلبانی که نسبت به رد و یا عدم احراز صلاحیت به شورای نگهبان شکایت دادند، به تایید نرسیده است و این شورا نیز در حال بررسی صلاحیت هاست.
مسئولان ستاد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مازندران نیز به خبرنگار ایرنا گفتند دکه تاکنون هیچ نامه ای مبنی بر تایید صلاحیت داوطلبان رد و یا عدم احراز صلاحیت شده از سوی هیات های نظارت به آنها ابلاغ نشده است.
براساس قانون ، شورای نگهبان از ۲۲ دی ماه تا ۱۱ بهمن ماه مهلت دارد، مراتب تایید و یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی را به فرمانداری های حوزه انتخابیه اعلام کند.
همچنین آن دسته از داوطلبانی که صلاحیتشان در دو مرحله قبلی یعنی هیات های اجرایی و نظارتی استانی تایید و در مرحله سوم بررسی ها در شورای نگهبان رد شود ، به مدت ۴۸ ساعت فرصت دارند نسبت به عدم تایید صلاحیتشان شکایت کنند. شورای نگهبان هم در این مرحله حدود یک هفته ( ۱۵ تا ۲۱ بهمن ) فرصت بررسی مجدد دارد و ۲۳ بهمن ماه این شورا می بایست اسامی نهایی داوطلبان تایید صلاحیت را به وزارت کشور اعلام کند.  این وزارتخانه که مسئولیت برگزاری انتخابات را بر عهده دارد نیز مکلف است ۲۲ بهمن ماه اسامی قطعی داوطلبان را به حوزه های انتخابیه اعلام کند و این حوزهای انتخابیه نیز ۲۳ بهمن ماه اسامی نهایی داوطلبان را طبق آگهی به اطلاع عمومی می رسانند و به صورت عملی تبلیغات انتخاباتی نامزدها نیز از ۲۳ بهمن ماه شروع می شود و تا ۳۰ بهمن نیز ادامه خواهد یافت.
در استان مازندران ۴۱۷ نفر برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند که در پایان پس از انصراف ۵۲ نفر ، هیات اجرایی اسامی ۳۴۵ داوطلب را برای بررسی در اختیار هیات های نظارت شورای نگهبان در استان قرار دادند. این شورا نیز پس از بررسی صلاحیت ۱۲۶ نفر را تایید کرد و برای ۲۱۹ نفر دیگر هم یا رد صلاحیت زد و یا اعلام کرد که صلاحیتشان را احراز نکرده است.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ماه برگزار می شود.

استان مازندران با ۹ حوزه انتخابیه ، ۱۲ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد و در این دوره برای جمع‌آوری آرای واجدان شرایط شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سه هزار و ۱۱۲ شعبه اخذ رای در استان پیش‌بینی شده است.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.