پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بی‌مهری مسئولان مازندران به استاد بزرگ شطرنج ایران و جهان

0

به گزارش خبرنگار مهر، آرین غلامی متولد ۱۳۸۰ است که در جریان نودمین کنگره فدراسیون جهانی شطرنج (فیده)، استاد بزرگی آرین غلامی و هفده عنوان بین‌المللی دیگر شطرنج ایران به تصویب رسید.

در جریان رقابت‌های شطرنج زیر ۱۸ سال جهان آرین غلامی با کسب حد نصاب لازم برای استاد بزرگی سه نورم GM و عبور از ریتینگ ۲۵۰۰ به این عنوان بین‌المللی دست پیدا کرد، البته ثبت عنوان استاد بزرگی برای این شطرنج باز کشورمان منوط به تأیید آن توسط فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) بود که در جریان کنگره اخیر این فدراسیون انجام شد.

نوزدهمین کنگره فیده به میزبانی امارات برگزار شد. در همین کنگره عنوان استاد بزرگی آرین غلامی به تصویب رسید و غلامی شانزدهمین شطرنج باز ایران در بخش مردان بوده که عنوان استاد بزرگی‌اش توسط فیده به تصویب نهایی رسیده است.

مرتضی محجوب، اصغر گلی زاده، الشن مرادی، شجاعت قانع، همایون توفیقی، حسن عباسی فر، امیر باقری، علیرضا فیروزجا، پرهام مقصودلو، سیدمحمد امین طباطبایی، پویا ایدنی، احسان قائم مقامی، مسعود مصدق پور، شاهین لرپری زنگنه، امیررضا پوررمضانعلی و پوریا درینی ۱۵ شطرنج باز ایرانی هستند که پیش از این صاحب عنوان استاد بزرگی در بخش مردان شده بودند.

البته از این بین استاد بزرگ الشن مرادی با توجه به مهاجرت به آمریکا و تغییر پرچم در فهرست فیده جزو استاد بزرگان ایرانی قرار نگرفته است. همچنین استاد بزرگ امیر باقری به خاطر اینکه بیش از یک سال بازی رسمی انجام نداده است بازیکن فعال تلقی نمی‌شود و از فهرست فیده کنار گذاشته شده است.

در جریان کنگره فیده علاوه بر استاد بزرگی آرین غلامی، هفده عنوان بین‌المللی دیگر شطرنج ایران در زمینه‌های داوری بین‌المللی (۳ نفر)، داوری فیده (۱۱ نفر) و برگزارکننده بین‌المللی (۳ نفر) نیز به تصویب رسید.

امتناع آرین از رویایی با حریفی از رژیم صهیونیستی

شطرنج‌باز موفق کشورمان در جریان رقابت‌های بین‌المللی ریلتون سوئد (۱۳۹۷) از رقابت با نماینده رژیم متجاوز صهیونیستی امتناع کرد و به همین دلیل قهرمانی مسابقات را از دست داد اما شطرنج‌باز نوجوان تیم ملی جمهوری اسلامی ایران که در مسابقات بین‌المللی از رویارویی با حریفی از رژیم‌صهیونیستی امتناع کرده بود، به همراه خانواده خود با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کرد و مورد تقدیر ایشان قرار گرفت.

همچنین شطرنج‌باز کشورمان یکی از ورزشکارانی است که افتخار دیدار با سردار حاج قاسم سلیمانی را در زمان حیات این فرمانده شهید داشته است.

آرین غلامی که در زمستان سال ۹۷ و در مسابقات بین‌المللی ریلتون سوئد و در حمایت از مردم مظلوم فلسطین مقابل نماینده رژیم صهیونیستی مسابقه نداد، پس بازگشت به ایران با حاج قاسم سلیمانی در مراسم یادبود شهدای بابل دیدار کرد و سردار شهید یک انگشتر به وی هدیه داد که به گفته آرین زیباترین مدال زندگی‌اش بوده است.

حاج قاسم حتی قبل از شهادتش پیگیر کار آرین بود

یکی از اقوام آرین غلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی می‌گوید که این شهید والامقام حتی قبل از شهادتش پیگیر کار آرین بوده است.

اکنون دو سالی از آن دیدار خاطره‌ساز می‌گذرد و جای سردار دل‌ها خالی است و آن دیدار برای آرین همواره خاطره ساز است.

در حالی که این ورزشکار جوان و شطرنج‌باز مازندرانی مورد توجه و تکریم مقام معظم رهبری و شهید والامقام سردار سلیمانی بوده است اما به نظر می‌رسد برخی مسئولان مازندرانی در عمل به وعده‌هایشان تاکنون کوتاهی کرده‌اند و این گلایه را می‌توان از صحبت‌هایی آرین غلامی که حدود یک ماه قبل در جمع اصحاب رسانه سخن می‌گفت، حس کرد.

آرین غلامی کمتر به گفتگو با رسانه‌ها درباره مسائل و مشکلات فرا روی خود می‌پردازد اما در آخرین نشست وی با خبرنگاران که ششم شهریورماه سال جاری در حاشیه اختتامیه مسابقات فرهنگی ورزشی دانشجویان در ساری برگزار شد، از عدم پرداخت مطالباتش توسط باشگاه پرسپولیس و اوضاع بد فدراسیون گلایه و انتقاد کرد.

پرسپولیس به توافقات عمل نکرده است

وی در این دیدار با اشاره به اینکه مسابقات در شرایط کرونایی به شیوه مجازی و آنلاین برگزار می‌شود، افزود: با باشگاه پرسپولیس قرارداد داشتم و تاکنون هیچیک از توافقات و مبلغ قرارداد پرداخت نشده است.

غلامی با اشاره به وجود برخی مشکلات با فدراسیون اظهار داشت: در حال حاضر فدراسیون با سرپرست اداره می‌شود و امیدواریم فردی که مدنظر بچه‌های شطرنج هست، رأی بیاورد تا اوضاع بد فدراسیون و بدهی‌ها حل شود و بعد از انتخابات روزهای خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برگزاری آنلاین مسابقات مشکلات خاص خود را دارد و احتمال اینکه تقلب بیشتر شود وجود

آرین غلامی نه تنها به عنوان یک ورزشکار برجسته و استاد بزرگ شطرنج بلکه به عنوان یک جوان ارزشی که الگوی بسیاری از جوانان هم‌سن و سالش شده، حائز اهمیت است از این‌رو تلاش برای حل مشکلات فراروی آن نیازمند برنامه‌ریزی متولیان امر است.

تاکنون وعده‌های مختلفی از سوی دستگاه‌های متولی برای پیگیری‌های مسائل این ورزشکار ارزشی و استاد بزرگ شطرنج داد شد که عملیاتی شدن این وعده‌ها نیازمند عزمی شبیه اراده حاج قاسم، سردار دل‌ها است تا این سرمایه ورزشی استان حفظ شود.

کد خبر 5031296
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.