پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بیمارستان آموزشی امام خمینی (ره) ساری به دستگاه توموتراپی مجهز شد

دستگاه پیشرفته توموتراپی که در درمان سرطان کاربرد دارد روز شنبه با حضور استاندار و شماری دیگر از مسئولان استانی در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: دستگاه پیشرفته توموتراپی که در درمان سرطان کاربرد دارد روز شنبه با حضور استاندار و شماری دیگر از مسئولان استانی در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

رییس مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اعتبار هزینه شده برای خرید این دستگاه را پنج میلیون یورو و از محل اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد.

دکتر سیدمحمدمهدی غفاری با بیان اینکه تنها ۲ بیمارستان دولتی در اصفهان و مازندران و یک مرکز خصوصی دستگاه پیشرفته توموتراپی را در اختیار دارند ، افزود : توموتراپی به عنوان روزآمدترین شیوه درمان سرطان در دنیا شناخته می شود ، چون این دستگاه قابلیت همزمان سی‌تی اسکن را دارد که در داخل آن یک دستگاه توموگرافی رایانه‌ای و یک شتاب‌دهنده خطی تعبیه شده‌ است.

وی گفت : این دستگاه را می‌توان به یک دستگاه توموگرافی رایانه‌ای تشبیه کرد که به جای لوله عبور دهنده پرتو ایکس، یک شتاب‌دهنده خطی کوچک پیرامون بیمار می‌چرخد و شدت شتاب‌دهنده خطی هم با توجه به دستور پزشک تنظیم می‌شود.

رییس بیمارستان امام خمینی (ره) ساری با بیان اینکه دستگاه توموتراپی از تکنولوژی فوق پیشرفته برای درمان بیماران سرطانی برخوردار و یکی از دستاوردهای جدید پزشکی است، افزود : با به‌کارگیری هم‌زمان شتاب‌دهنده خطی و توموگراف رایانه‌ای، می‌توان اشعه را فقط به قسمت مورد نظر در بدن بیمار تاباند و به همین دلیل عوارض جانبی روش درمان با این دستگاه بسیار کمتر از دیگر روش‌ها بویژه در تومورهای سر و گردن است و زیان وارده به بیمار به میزان قابل توجهی کاهش می ‌یابد.

اشعه‌درمانی در کنار جراحی و شیمی‌درمانی از موثرترین و معمول‌ترین روش‌های درمان بیماری سرطان است. این روش به علت اثرات جانبی که باقی می‌گذارد، پرطرفدار نیست.اختراع دستگاهی جدید این نقیصه را تا حدود زیادی برطرف کرده است.

مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری دارای ۸۴۰ پرسنل، ۱۱۵ دستیار،  ۶۰ انترن و ۱۵۰ پزشک در گروه‌های تخصی و فوق تخصصی است. ۱۱۰ تن از پزشکان شاغل در این مجموعه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هستند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.