پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بندر نوشهر بندری می زند! / احتمال از دست رفتن بندر نوشهر قوت گرفت؟!

هنوز جار و جنجال ها بر سر تعیین مکان منطقه آزاد تجاری در مازندران فروکش نکرده است که خبرهای نگران کننده ای از رونق تجاری بنادر استان مازندران به گوش می رسد. چندی پیش و پس از آنکه کارشناسان و رسانه های مازندران از کاهش تردد کشتی ها در بنادر استان و به ویژه در بندر نوشهر سخن گفتند ، برخی از مسئولان و دست اندرکاران منطقه با رسانه ای کردن این مشکل خواستار تدبیر مدیران برای بازگشت رونق به بندر قدیمی نوشهر شدند.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: هنوز جار و جنجال ها بر سر تعیین مکان منطقه آزاد تجاری در مازندران فروکش نکرده است که خبرهای نگران کننده ای از رونق تجاری بنادر استان مازندران به گوش می رسد. چندی پیش و پس از آنکه کارشناسان و رسانه های مازندران از کاهش تردد کشتی ها در بنادر استان و به ویژه در بندر نوشهر سخن گفتند ، برخی از مسئولان و دست اندرکاران منطقه با رسانه ای کردن این مشکل خواستار تدبیر مدیران برای بازگشت رونق به بندر قدیمی نوشهر شدند.

 

جدی ترین اظهار نظر تا پیش از این از تریبون نماز جمعه نوشهر شنیده شد. جایی که امام جمعه نوشهر با ابراز نگرانی از کاهش پهلوگیری کشتی ها در این بندر خواستار بررسی علت این معضل توسط مدیران بندر ، مسئولان استانی و نمایندگان مردم شد.

 

مدت زیادی از آن اظهارات نگذشته است که ” نورالدین علی آبادی ” معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر کشور در اظهارات مهمی اعلام کرد : اگر نوشهر در زمینهٔ توسعه بندر تلاش نکند بندر را از دست می‌دهد. سخنان علی آبادی در حالی مطرح شده که بندر نوشهر با تلاش های چند ساله احمدی لاشکی خود را به عنوان یکی از گزینه های مطرح منطقه آزاد تجاری – صنعتی در مازندران بر سر زبان ها انداخته است. اظهارات این مسئول ارشد بنادر کشور تنها به همین موارد ختم نشد بلکه بنا بر اظهارات وی نداشتن راه دسترسی مناسب ، وسعت کم بندر و فقدان اراضی پشتیبانی به همراه عدم سرمایه گذاری مناسب در این بندر از مهمترین دلایلی هستند که ممکن است باعث شوند تا قدیمی ترین بندر مازندران به حاشیه برود.

 

آنگونه که اعلام شده است حجم سرمایه گذاری در این بندر تنها پنجاه میلیارد تومان بوده است که برای یک مکان مهم تجاری با چنین سابقه و اهدافی بسیار ناچیز و نگران کننده است. در کنار مشکلات زیرساختی که مسئولان کشوری برای بندر نوشهر عنوان کرده اند، خطرات بزرگ دیگری هم موجودیت آن را تهدید می کند.  

 

بر اساس اظهارات علی آبادی تقاضا برای تاسیس بنادر جدید در حاشیه دریای خزر بسیار زیاد است از جمله بندر چمخاله در گیلان که به شدت برای اخذ مجوز و سرمایه گذاری هنگفت در تکاپو افتاده است و با توجه به شرایط مناسب جغرافیایی در صورت دریافت مجوز خواهد توانست کاستی های بندر نوشهر را پوشش دهد.

 

با عنایت به اینکه بندر و شهر نوشهر دارای هویت یکسان شده اند و گسترش شهر ، توسعه بندر را تحت شعاع قرار داده است بعید به نظر می رسد طرح های توسعه ای بتوانند معضلات بزرگی چون افزایش مساحت  و زمین های پشتیبانی بندر نوشهر را پوشش دهند چرا که سرنوشت ده ها هزار نفر از مردم ساکن در شهر نوشهر دستخوش تغییرات بزرگی خواهد شد که شاید از کنترل مسئولان خارج شود.

 

در هر صورت از مسئولان انتظار می رود تا مانع از سقوط بندر نوستالژیک نوشهر شوند و اگر با توجه به برخی شرایط جغرافیایی و جمعیتی در راستای توسعه آن نمی توان اقدام مهمی انجام داد ، حداقل در حفظ شرایط فعلی کوشا باشند.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.