پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برگزاری 2 برنامه در موزه های چهاردانگه به مناسبت هفته ملی میراث‌فرهنگی

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی مازندران خبر داد:

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: امسال هم‌زمان با برگزاری رویداد بین‌المللی پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو «ساری 2022» برنامه‌ریزی‌هایی برای هر چه‌بهتر برگزار شدن این هفته در نظر گرفته شد که شامل 28 برنامه در عناوین مختلف برای سراسر موزه‌های مازندران است.

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از خبرگزاری موج ، مهدی ایزدی با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری 28 برنامه مرتبط با موزه‌ها و بافت‌ها و اماکن تاریخی مازندران در هفته میراث‌فرهنگی در بخشی از مطالب خود اظهار داشت: برپایی نشست تخصصی مجازی معرفی محوطه اشکانی وستمین کیاسر و برگزاری برنامه فرهنگی در خانه موزه معرق‌های قرآنی کیاسر بخشی از برنامه به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته ملی میراث‌فرهنگی است.

 

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: رونمایی از اسناد تاریخی و دست‌نوشته‌های نیما یوشیج در زادگاهش روستای «یوش» شهرستان نور یکی از این برنامه‌ها است.

وی ادامه داد: امسال برنامه‌های متنوعی با محوریت موزه‌های استان تدارک دیده شد که در موزه تاریخ ساری، خانه موزه نیما یوشیج، موزه تاریخ بابل، موزه تاریخ آمل، موزه مردم‌شناسی منطقه دو هزار تنکابن، سایت موزه گوهر تپه، موزه مردم‌شناسی آلاشت، موزه کندلوس، خانه موزه مکرمه قنبری، موزه تاریخی – فرهنگی شمال رامسر، موزه تبریزی نوشهر، موزه تاریخ طبیعی رامسر، موزه تحول تکنولوژی چالوس، موزه شهدای چالوس، پایگاه میراث ملی فرح‌آباد، پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد و پایگاه میراث ملی غار اسپهبد خورشید برگزار می‌شود. همچنین چند برنامه آموزشی و کارگاهی نیز در مناطق مختلف استان تدارک‌دیده‌ شده است.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: یکی از برنامه‌های قابل‌توجه که در این هفته برگزار می‌شود رونمایی از اسناد تاریخی و دست‌نوشته‌های نیما یوشیج در روستای یوش و خانه موزه نیما است.

وی ابراز داشت: همچنین برگزاری نمایشگاه یافته‌های یک دهه کاوش‌های باستان‌شناسی در گوهر تپه، رونمایی از لوح ثبت موسیقی کتولی، امیری، حقانی و هرایی در موزه تاریخ ساری، برپایی نمایشگاه یافته‌های باستان‌شناسی قلاع کتی سرخ‌رود در موزه تاریخ آمل، برگزاری جشنواره غذاهای محلی در موزه مردم‌شناسی کندلوس و برگزاری نمایشگاه پوشاک اقوام در موزه مردم‌شناسی تبریزی نوشهر برخی از این برنامه‌های تدارک‌دیده‌شده برای هفته میراث‌فرهنگی در مازندران هستند.

وی بیان داشت: از دیگر برنامه‌های شاخص این هفته می‌توان به راه‌اندازی موزه دیجیتال خانه موزه بانو مکرمه قنبری اشاره کرد که فصل جدیدی برای بازدید از آثار موجود در این موزه را آغاز می‌کند.

ایزدی افزود: معرفی بافت تاریخی آلاشت به‌مثابه شهر موزه، برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در موزه مردم‌شناسی دوهزاری تنکابن، ، راه‌اندازی نمایشگاه نمونه‌های تاکسیدرمی گونه‌های جانوری کمیاب دنیا، در موزه تاریخ طبیعی رامسر، برپایی مراسم پاسداشت روز جهانی موزه و برگزاری نمایشگاه شهدای حوزه فرهنگ و دانش‌بنیان در موزه شهدای چالوس و دوره آموزشی معرفی باغ‌های ایرانی در محوطه باغ جهانی عباس‌آباد، برگزاری کارگاه آموزشی مرمت در برج مقبره عیسی خندق ساری و برگزاری مسابقات کشتی بومی لوچو در پایگاه میراث ملی فرح‌آباد نیز از دیگر برنامه‌های تدارک‌ دیده‌ شده برای این هفته هستند.

وی تصریح کرد: تجلیل از پژوهشگران، فعالان، خادمان و پیش‌کسوتان حوزه موزه‌ها و میراث‌فرهنگی، برگزاری تور دوچرخه‌سواری از مسجد جامع ساری تا مسجد جامع فرح‌آباد و برگزاری مسابقه نقاشی ویژه کودکان با موضوع موزه و میراث‌فرهنگی هم در برنامه‌های روز جهانی موزه‌ها و هفته ملی میراث‌فرهنگی گنجانده شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.