پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بام های تخته پوش ، هنر نیاکان

یکی از هنر ارزنده نیاکان ما استفاده بهینه از امکانات محیطی در ساخت و سازهای متاسب با اقلیم بوده است.

1

پایگاه خبری چهاردانگه: یکی از هنر ارزنده نیاکان ما استفاده بهینه  از امکانات محیطی در ساخت و سازهای متاسب با اقلیم بوده است.

تا اواخر قرن ۲۰ تمام خانه های روستایی گیلان و مازندران, خانه گلی بودند، ساخت و نگهداری این خانه ها مشکل بود، و به مرور با گذشت زمان بسیار گرانتر تمام می شد. با وجود فراوانی و ارزانی سیمان و آهن ، مردم خانه گلی را فراموش کردند، خانه هایی که بخاطر ساختاری از گل و چوب و پوشال و سفال، در آنها عایق بندی کاملاً رعایت شده بود. با داشتن سبک معماری در تابستان ها خنک و در زمستان گرم بود.

خانه های گلی شمالی نمونه های بی مانند تاریخی هستند،  که محیطی آرام و دور از دغدغـه زندگی شهری را برای آنهایی که رویای زندگی در طبیعت را دارند، فراهم می کند. از نمونه های باین خانه ها  , خانه گلی دارای ۲ اتاق بزرگ در دو طبقه مجزا، یک بالکن بزرگ است.

هم اکنون نیز در بسیاری از نقاط جهان خانه هایی بدوی وجود دارد، که با چوب ساخته می شود. خانه های روستایی شمال ایران را  می توان نمونه ای از این بناهای بدوی دانست.

سقف این ساختمانها نیز به وسیله تخته هایی به نام لت از چوب بلوط یا چوبی دیگر و گاهی هم با گالی پوشانده می شود. طرز چیدن و نصب لت از حاشیه سقف به سمت داخل و خط الرأس شیروانی می باشد، تا آب باران بتواند از روی آن بدون آنکه به رون اطاق ریزش کند به پایین سرازیر شود.  بسیاری از این بناهای روستایی بزرگ و در دو طبقه بوده، گاه کلیه اهل منزل اعم از خانواده صاحب خانه و پیشکار در طبقه فوقانی، خدمتکار و چوپان در طبقه پایین زندگی می کنند، حتی دامها در بخش کم ارتفاع هم کف جا دارند. نقاطی از کوه های البرز در بخش ارتفاعات شمالی که در آنها چوب کافی در دسترس نیست از سنگ نیز استفاده می شود.

برای یاد آوری از هنر و زحمات نیاکان مان که خانه های خود را به بهترین شکل ممکن سازگار با محیط می ساختند،عکس هایی که از خانه های قدیمی که بام آنها  با تخته پوشش داده شده است و توسط  آقای احمد کفشکر برای پایگاه خبری ارسال نموده است را ملاحظه می فرمایید.

takhteh

 

takhteh (2) takhteh (3)

 

takhteh (4)

takhteh (5)

 

takhteh (6)

 

عکاس: احمد کفشگر کیاسری

بازنشر

 

1 نظر
  1. علی می گوید

    سلام پسردایی عزیز مطلبت خیلی جالب بود
    یاد گذشته ها بخیر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.