پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بازخوانی 10 نکته مهم سفر مقام معظم رهبری به دیار علویان

بیست و پنجم مهرماه ۱۳۷۴ یعنی ۲۶ سال پیش، مازندران میزبان رهبر بزرگوارش بود که طی چندین روز اقامت پربرکت، چند اتفاق مهم را برای مازندران و مازندرانی ها رقم زده شد، بازتعریف متفاوت مقام معظم رهبری از مازندران است که طی یک نگاه تحقیقی و تطبیقی، مازندران را یکی از استان‌های محرومی دانسته‌اند که محرومیتش پشت برگ‌های سبز درختان پنهان است.

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: یست و پنجم مهرماه ۱۳۷۴ یعنی ۲۶ سال پیش، مازندران میزبان رهبر بزرگوارش بود که طی چندین روز اقامت پربرکت، چند اتفاق مهم را برای مازندران و مازندرانی ها رقم زد.

نظر به شناخت جامع مقام معظم رهبری از استان‌ها و نیز قابلیت‌های خدماتی قوای سه گانه به مردم در قالب‌های متنوع، این سفر هم در ذیل خود پربرکت و هم برای سایر سفرهای حاکمیتی، الگوساز بوده است.

وجه غالب این سفر تاریخی، گسترش ارتباطات عاطفی مردم با مقامات کشور و در رأس همه مقام معظم رهبری به عنوان بالاترین مقام در نظام جمهوری اسلامی در تجلی دیدارهای عمومی، خصوصی، صنفی و حرفه‌ای و نیز مکاتبه‌ای بوده که این امر یعنی افزایش دسترسی متقابل، یکی از وجوهات اثبات مردمی بودن نظام و نیز ثمرات مکتبی بودن آن است.

رهبر معظم در این دیدار و سایر دیدارهای استانی به مسؤولان کشور آموختند که باید فراستا‌دی رفتار کرده و با حضور در مناطق دوردست و محرومی مثل اروست چهاردانگه ساری، هم بر دلگرمی و امیدواری مردم به بهبود اوضاع افزوده و هم روند محرومیت‌زدایی را به عنوان استراتژی اجرایی تسریع کنند.

رهبر معظم انقلاب با این سفر یادآور شدند که این سفرها، دانش محیطی مدیران را توسعه و سطح مشارکت مردم را اعتلا می‌بخشد.

در این سفر، مردم ضمن احساس افزایش دلبستگی به نظام، دست رد به سینه همه بدخواهانی زدند که هدف رسانه‌ای آنها کاهش اعتماد مردم به مسؤولان و توسعه بی‌اعتمادی و ایجاد شکاف بین ملت و نظام بوده و هست.

اما برخی از نکاتی را که در این سفر مورد توجه رهبر معظم بوده هم جهت یادآوری و هم جهت الگوسازی متذکر می‌شوم:
۱-محرومیت‌زدایی
۲-مردم‌نوازی
۳-توسعه‌گرایی
۴-اعتمادافزایی
۵-شبهه زدایی
۶-مهرافزایی
۷-امیدآفرینی
۸-مشارکت‌جویی
۹-شناخت‌افزایی
۱۰-سرمشق‌گیری
نکته‌ای که خیلی به چشم آمد و هدف محسوس و ملموس سفر بود، همین بودجه‌گذاری‌ها و متعهد کردن دولت و سایر دستگاه‌های حاکمیتی به اجرای پروژه‌هایی مثل چهاربانده کردن بزرگراه اصلی و جاده‌های ترانزیتی مازندران از رامسر تا گلوگاه و اتصال آن به بزرگراه‌های گیلان و گلستان و یا عملیاتی شدن پروژه‌هایی مثل تعریض و دوبانده کردن جادههای فرعی و سدها و … که انصافا” آنقدر مواجه با آمار بالاست که حتی مرور آن پس از ۲۶ سال غرورانگیز و شعف انگیز است و هنوز هم می‌تواند برای سفرهای مشابه خصوصا ’ سفرهای جمعه‌های رئیس جمهور دکتر رئیسی باشد.
و نکته‌ای که کمتر به آن پرداخته شد، ابعاد معنوی و روحی و روانی و نیز عاطفی این سفر بوده و هست.
اقبال گسترده مردم از فرودگاه تا محل استقرار، اجتماع گسترده مردم در محل سخنرانی‌ها، صف‌های طویل مردم برای دیدارهای خصوصی، حجم بالای مراجعه مردم برای تحویل نامه‌ها و طرح مطالبات و مشکلات خصوصی، شور و شعف عمومی ایام استقرار معظم له در استان، دل‌نوشته‌های رسانه‌ای و غیره، بستر ارتباطات مردمی نظام را گسترش داده و در اصل توان پایان ناپذیر و متنوع مردم به‌عنوان محکم‌ترین و جامع‌ترین پشتوانه اجرایی شدن تمامی برنامه‌های نظام، ضمانت توفیقات مدیران را از پائین‌ترین رده‌ها به بالاترین رتبه‌ها قطعی می‌سازد.

در بازخوانی پوشه سفر معظم له به مازندران، به دلیل پیگیری مورد به مورد نهاد رهبری در خصوص مصوبات رسمی و وعده‌های شفاهی سخنرانی‌ها، دیدارها و نیز مطالعه دقیق نامه‌ها و گوش‌سپاری به پیام‌های تلفنی، در همان زمان‌های مقرر، همه مصوبه‌ها عملیاتی شده و وعده‌های غیرمحقق وجود ندارد که این خود بهترین الگو برای سفرها و یا وعده‌های رسانه ای مدیران ارشد کشوری است تا یاد بگیرند که مدیران نظام اسلامی مانند سردار دل‌ها شهید حاج قاسم عزیز، باید تجلی واقعی صادق الوعد باشند.

نکته مهم دیگری که از یادگاری‌های ماندگار این سفر است، بازتعریف متفاوت مقام معظم رهبری از مازندران است که طی یک نگاه تحقیقی و تطبیقی، مازندران را یکی از استان‌های محرومی دانسته‌اند که محرومیتش پشت برگ‌های سبز درختان پنهان است.

نکته مهم دیگری که مورد توجه محوری ایشان قرار گرفت اینکه توسعه مازندران باید دو گرایش مشهود با دو موهبت عظیم داشته باشد یعنی توسعه دریامحور و جنگل محور و تمامی برنامه‌های توسعه باید در انحصار این دو سرمایه استثنائی قرار گیرند.

اقتصاد دریامحور و اقتصاد جنگل محور باید معیار توسعه اقتصادی مازندران تا همیشه برای رهایی و برون رفت از تنگناها و ضیق‌های معیشتی مازندران در این روزهای سخت باشد.

در پایان از مدیران کشوری و استانی انتظار می‌رود تا به همین مناسبت واکاوی تخصصی و همه‌جانبه‌ای انجام دهند تا یکبار دیگر مسیر برخوردار شدن مازندران را از ریل‌گذاری سفر مقام معظم رهبری ممکن سازند.

یادداشت از: صادقعلی رنجبر ـ  مدرس دانشگاه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.