پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

این قصه «انار» ندارد

0

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری ، جاوید عباسی؛ رویای برداشت انار از نهال‌های که جهاد کشاورزی تمام قد پای توزیع کننده نهال ایستاده دست از سر باغداران در سال ۹۲ بر نمی‌داشت.

 در همایشی که با هدف جذب بیشتر کشاورزان برای تولید انار برگزار شده بود باغداران گوش تیز کرده بودند که کارشناسان جهاد کشاورزی درباره روند تولید کشت انار چه می‌گویند، در این همایش آنها را دلخوش به خرید تضمینی کرده و در باغ سبز نهالستان انار را برایشان گشوده‌اند.

زمستان سال‌های ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ را به امید به بار رسیدن محصول پای درخت غذا ریختند و کود دادن در گرما تابستان پای به پای درخت عرق ریختند تا رویای آنها تحقق پیدا کند و با برداشت انار و خوردن دانه دانه‌های آن شکر خدا را به جای آورده و خستگی چندین ساله را از تن به در کنند.

پائیز ۹۸ ،۹۷ و ۹۹ هم گذشت، خبری از تولید محصول نبود، در بهار ۱۴۰۰ طاقت‌شان طاق شد و برای قطع درخت دست به کار شدند و عطای تولید را به لقایش بخشیدند.

این موضوع حکایت تعداد زیادی از کشاورزان منطقه مرکز استان مازندران است که با تهیه نهال از نهالستان‌های مورد تایید جهاد کشاورزی استان به امید تولید انار امروز به خاک سیاه نشسته و تنها دستاورد آنها از باغستان‌های انار وعده داده شده تولیدکننده نهال شاخه‌های بی‌بار و خشک شده انار است!

* 8سال تلاش به ثمر ننشست

بابایی باغدار مازندرانی درباره علت عدم برداشت این محصول به خبرنگار فارس گفته است، محصول اناری که نهال آن را با تایید جهاد کشاورزی دریافت کردیم پیش از به بار رسیدن از شاخه‌ها جدا می‌شود.

این باغدار مازندرانی خاطرنشان کرد: با کارشناسان متعدد در این زمینه رایزنی کرده و انواع سم و کود و مواد مغذی را مورد استفاده قرار دادیم و زمانی که به نتیجه مطلوب نرسیدیم نسبت به قطع کردن درختان اقدام کردیم.

*جهاد کشاورزی پاسخگو نیست

وی اضافه کرد: پس از هشت سال تلاش بی‌ثمر وقتی درخواست خسارت کردیم نه جهاد کشاورزی پاسخگوست و نه مدیر مجموعه‌ای که نهال را در اختیار ما قرار داده است.

بابایی پای مال باختگان دیگری را به این مصاحبه باز کرده است، مهدی رنجبر باغدار جویباری است که از عمر و جوانی ۱۰ ساله خویش که پای انارها گذشته صحبت به میان آورده است.

*دریغ از برداشت یک عدد انار!

وی با اعلام اینکه در سن ۳۰ سالگی نسبت به کاشت نهال‌های انار مورد تایید سازمان جهاد کشاورزی اقدام کردم، گفت: نزدیک به ۱۰ سال از عمر و جوانی من برای قد کشیدن انارها صرف شد اما دریغ از برداشت حتی یک عدد انار!

این باغدار مال باخته مازندران با اعلام اینکه به ما گفتند که این محصول دو سال نشده به ثمر می‌رسد، اظهار کرد: سال سوم متوجه شدیم که محصول به ثمر می‌رسد اما قارچ‌های که این محصول دریافت می‌کند، اجازه دریافت محصول را نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: از ظرفیت چندین گیاه پزشک داخلی و خارجی استفاده کردیم اما داروها و آفت‌کش‌ها تجویز شده افاقه نکرده است.

*توصیه جهاد کشاورزی برای خرید نهال انار

رنجبر در پاسخ به این سؤال که آیا این نهالستان مجوز جهاد کشاورزی را در اختیار داشت، گفت: بر اساس توصیه‌های مسؤولان کشاورزی نسبت به تهیه نهال از نهالستان‌های مورد تایید جهاد کشاورزی اقدام کردیم.

این باغدار مازندرانی با اعلام اینکه هنوز محصولات توزیع شده این مجموعه به ثمر نرسیده و باعث خسارت به کشاورزان شده است، بحث معرفی نهال‌های دیگر را دستور کار دارند، افزود: شما را به خدا با رسانه‌ای کردن این موضوع جلوی خسارت جدیدتر به من و امسال من را بگیرید.

*نهال‌ها با اقلیم منطقه سازگاری نداشت

احمدی اهل روستای سقندیکلا که نسبت به تهیه نهال انار اقدام کرده است،گفت: نهال را ما از طریق جهاد دریافت کردیم و بعد از کاشت متناسب با اقلیم منطقه نبوده، در سال جاری هفت بار نسبت به سم پاشی اقدام کردم و مقرون به صرفه نیست.

وی با اعلام اینکه غیر از بنده کل افراد و هم محلی‌های دیگر نسبت به کاشت انار اقدام کردند، گفت: محصول تولید شده نه قابل فروش و نه قابل استفاده است.

این باغدار مازندرانی که از جهاد کشاورزی هولار نهال تهیه کرده است، گفت: بعد از این مدت به این نتیجه رسیدند که انار با منطقه سازگاری نداشته است.

*مرکز تحقیقات: مسؤولان جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشند

محمود رضا رمضانپور سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، نخستین مسؤولی بود که سراغش رفتیم ولی در پاسخ به دغدغه مطرح شده کشاورزان اظهار کرد: پاسخ دادن به این موضوع نیاز به نظارت کارشناسی دارد که همکاران ما در بحث گیاه پزشکی باید پاسخ دهند.

وی خاطر نشان کرد: مرکز تحقیقاتی وقتی نهالی درخواست شناسه و  برچسب می‌کند از لحاظ عملکرد تایید نمی‌کند، ما نهال را از لحاظ پاتولوژی مانند آلودگی به ویروس و باکتری بررسی می‌کنیم ما مجوز نهال سالم را تایید می‌کنیم، اینکه از پیوندک و پایه خوبی بوده ارتباطی به ما ندارد و مربوط به سازمان جهاد کشاورزی است.

رمضانپور در پاسخ به این سوال که آیا این مسائل در زمان خرید به کشاورزان اطلاع رسانی می‌شود، افزود: کشاورز خرید نهال را از ما انجام نمی‌دهد به صورت کلی تاییده ما مبنی بر سلامت محصول است درباره عملکرد ما نظر نمی‌دهیم و مسؤولان جهاد کشاورزی در این زمینه باید پاسخگو باشند.

*توزیع‌کننده نهال: می‌خواستم از انارستان مراقبت کنم

خاکزاد یکی از توزیع‌کنندگان نهال که مورد گلایه افراد در این گزارش است، در این ارتباط اظهار کرد: کسی که از باغش به عنوان تفرجگاه استفاده می‌کند، ماهی یک بار نسبت به رسیدگی از باغ اقدام کند چه انتظاری دارد.

وی با اعلام اینکه بابایی یکی از افرادی که این گزارش از ایشان نام بردید، غیر از انار، گلابی و گردو هم در این باغ کشت کرده است، گفت: آیا این فرد از محصولات این درخت برداشتی انجام داده است.

این توزیع کننده نهال خاطرنشان کرد: حتی با دو نفر از کارشناسان رایزنی کردم که با هزینه شخص بنده نسبت به مراقبت از انارستان این فرد اقدام کنند اما این باغدار نسبت به این همراهی بنده واکنشی نشان نداده  و حتی نسبت به قطع درخت اقدام کرده است.

* 8سال بلاتکلیفی و قطع درخت

به گزارش فارس، بابایی باغدار مازندرانی این اظهارات توزیع کننده نهال را  را تایید نکرده است و گفت: آیا بنده پس از هشت سال عدم دسترسی به محصول نباید نسبت به قطع درخت اقدام می‌کردم؟

در همین ارتباط مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران ترجیح داد سوال‌های این مصاحبه را به صورت مکتوب برایش ارسال کنیم.

سوالاتی را که برای هادی ایزدی ارسال کردیم، ابتدا مسائل مطرح شده و بعد پاسخ‌های مسؤول باغبانی جهاد کشاورزی را انتشار می‌دهیم.

*سؤال خبرنگار فارس از مسؤول باغبانی جهاد کشاورزی

در سال ۹۲ تعداد زیادی نهال انار بین جمعی از باغداران استان مازندران با محوریت جهاد کشاورزی استان در روستاهای اطراف ساری توزیع شده، کشاورزان پس از هشت سال موفق به دریافت محصول نشده و در نهایت به تعدادی از آنها در روستای سقندیکلا اعلام شده که نهال متناسب با اقلیم منطقه نیست!

چرا با وجود اینکه بررسی دقیق نسبت به نهال انجام نشده این تعداد نهال در سطح مرکز استان مازندران توزیع شده و در نهایت توزیع کننده نهال پاسخگوی کشاورزان نیست؟

چرا جهاد کشاورزی روزی که نهال‌ها را تایید کرده امروز پیگیر امورات کشاورزان و افراد خسارت دیده نیست؟

چرا از کسی نسبت به توزیع نهال اقدام کرده ضمانت باردهی محصول گرفته نشده است؟

از زمانی که نهال توزیع کرده‌اید آیا کارشناسان شما در مزارعی که نهال توزیع شده بازدید به عمل آوردند؟

به عنوان نهاد حامی کشاورز چه پیگیری‌های قضایی و قانونی در این ارتباط می توانید انجام دهید؟

نهال‌های توزیع شده توسط نهالستان خاکزاد بوده و برخی‌ از کشاورزان معتقد هستند که با جهاد کشاورزی ارتباطش مناسب است؟

آیا هر فردی بدون داشتن مجوز خاص می‌تواند نسبت به تولید و توزیع نهال و حتی فروش به کشاورز کند؟

شما چه نظارتی بر روند فعالیت نهالستان‌ها دارید؟

*مسؤول باغبانی: هرکسی نهال‌ها را توزیع کرده باید پاسخگو باشد!

در واکنش به این سوال‌ها مسؤول باغبانی جهاد کشاورزی مازندران ترجیح داد که اینگونه پاسخ دهد: آقای خاکزاد در سال ۹۲ مجوز نهال نداشت ؛ اگر کسی از طرف جهاد کشاورزی، نهال ایشان را در آن سال توزیع کرده ، باید پاسخگو باشد.

بنده درسال ۹۲ ، هیچگونه مسؤولیتی دراین خصوص نداشته‌ام و در حال حاضر ایشان مجوز دارند.

*چه کسی مسؤول پاسخگویی به کشاورزان است؟

در ادامه این پرسش و پاسخ مکتوب سوال کردم که در حال حاضر چه کسانی مسؤولیت پاسخگویی به کشاورزان هستند، اینگونه پاسخ داد: برای نهالستان‌های مجوزدار، مطابق قانون، کمیته فنی نهال استان، نظارت مستمر بر تولید دارند.

اعضاء کمیته فنی نهال:

۱- نماینده مرکز تحقیقات استان (مسؤول کیفیت و اصالت نهال)

۲- نماینده مدیریت حفظ نباتات(مسؤول سلامت نهال)

۳- نماینده مدیریت ترویج (مسؤول آموزش و ترویج نهال سالم)

۴- نماینده مدیریت باغبانی (به عنوان دبیر و هماهنگ کننده)

۵- نماینده حراست (به عنوان ناظر)

*ارجاع دوباره خبرنگار فارس به مدیر باغبانی

برای دریافت نتیجه مطلوب سوالات مطرح شده در این گزارش را برای رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ارسال کردیم که شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران پاسخ داد، سؤال‌های شما را به مدیر باغبانی استان مازندران ارجاع دادم که پاسخ پرسش‌ها را از ایزدی مدیر باغبانی پیگیری کنید.

با ارسال پیامی به رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کردیم که شما پاسخ مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان را تایید می‌کنید در صورتی که به ما اعلام کردند که فردی که در سال ۹۲ نسبت به توزیع نهال اقدام کرده مجوز نداشته است.

*شهیدی‌فر: سال 92 مدیر باغبانی نبودم

شهیدی‌فر در واکنش به این پیام، اظهار کرد: در سال ۹۲ بنده معاون تولیدات گیاهی بودم و در مدیریت باغبانی‌ مسؤولیتی نداشتم.


حضور شهیدی فر در کارگاه آموزشی توسعه باغات انار و معرفی ارقام سازگار در سال 95 

وی یادآور شد: هر باغداری از هر مکان نهال خریده حتما مدارک و مستنداتی در اختیار دارد و قابل پیگیری هست و اگر این مدارک در اختیار جهاد کشاورزی استان و شهرستان باشد برای احقاق حقوق کشاورزان همکاری می‌کنیم.

*اگر جزو پروژه‌های جهاد کشاورزی باشد، پیگیری می‌کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: این همه خرید و فروش در بخش‌های مختلف انجام می‌شود و دو طرف بر اساس قراردادهای خودشان باید پاسخگو باشند، اگر این طرح هم جزء پروژه‌های جهاد کشاورزی مازندران باشد پیگیری می‌کنم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در حالی در بخشی از صحبت‌های خویش بحث حمایت از کشاورزان و باغداران آسیب دیده را مطرح کرده که کم توجهی متولیان امر باغداران خسارت دیده را به سمت رسانه‌ها هدایت کرده است.

*تکرار ماجرای زیتون برای انار

به گزارش خبرگزاری فارس، در دهه 80 تبلیغات بسیار زیادی از سوی سازمان جهادکشاورزی برای کاشت زیتون در مازندران صورت گرفت و نهالستان‌های متعددی برای رونق کشت زیتون به کشاورزان معرفی شد و بعد از آن همه تلاش برای کاشت این گونه، دیگر خبری از این محصول نشد و اصلا صدایی درباره دلیل عدم موفقیت کاشت پروژه زیتون شنیده نشد.

 در ماجرای انار نیز بخش دیگری از کشاورزان مازندرانی متضرر شدند و ماحصل تلاش ۸ ساله شان خاکستر شده است.

این روایت را عنوان کردیم که بگویم نگاه غیرکارشناسی در بدنه اجرایی کشاورزی مازندران بیداد می‌کند و هر از گاهی محصول جدیدی بصورت غیرعلمی بدون اینکه تحقیقات کافی و وافی در این زمینه انجام شود برای کشت به کشاورزان معرفی می‌شود.

*کی بود کی بود ، من نبودم

روی دیگر ماجرا عدم مسؤولیت پذیری متولیان قبلی و جدید است و همگی یک شعار را بلدند: “من نبودم”.

در این رابطه باید مدیران قبلی بازخواست و مورد پرسش قرار گیرند و مدیران فعلی هم بجای شانه خالی کردن پای کار آمده و جلوی ضرر را گرفته و مقصران را به مراجع ذیربط ارجاع دهند.

 /۸۶۰۰۴/غ/خ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.