پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ایران، رتبه ۱۶ جهان را در حوزه پژوهش دارد

0

دکتر حسین وطن پور روز چهارشنبه در نشست آمادگی برای رونمایی از نخستین پروژه استارتاپی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری افزود: تداوم این روند می تواند ما را تا جایگاه ۱۴ در سطح جهان برساند.

وی با تاکید بر این که مقالات پژوهشی در داخل کشور باید قابلیت تجاری سازی داشته باشد، افزود: اگر مقالات پژوهشی دانشگاهیان ما به قابلیت تجاری سازی برسد، می تواند به برگشت سرمایه در داخل کشور برای تداوم طرح های پژوهشی کمک کند.
وطن پور توضیح داد: در شرایط فعلی طرح های پژوهشی و مقالات دانشگاهی ما در داخل کشور کمتر قابلیت تجاری سازی دارد و باید این روند به گونه ای اصلاح شود که بتواند با تجاری سازی این مقالات و طرح های پژوهشی بتوانیم همکار بین المللی برای این برنامه جذب کنیم.
آزمون و خطا، بله – کپی برداری، خیر  
وطن پور یکی از راهکارهای اصلی برای ایجاد انگیزه در فعالیت های خلاقانه و فناورانه در دانشجویان را پذیرش آزمون و خطا دانست و تاکید کرد: اگر دانشجویی با خراب شدن یکی از تجهیزات آزمایشگاهی مجبور به خریداری و تهیه آن باشد ؛ دیگر نمی توانند با انگیزه لازم فعالیت خلاقانه  را  ادامه دهد.
وی با اظهار این که راهکار اصلی تقویت دانشگاهها در باز بودن راه برای طرح های پژوهشی است، افزود: منظور از دانشگاه نسل سوم به معنای دور ماندن از آموزش و پروهش نبوده و لازمه اصلی طی کردن مسیر فناورانه هم تداوم طرح های آموزشی و پژوهشی است.
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: فردی می تواند در حوزه فناوری موفق شود که بتواند یک پژوهشگر موفق باشد و ما در حوزه فناورانه به دنبال کپی برداری نیستیم.
وطن پور با تاکید بر ارائه پیوست فناورانه برای پروژه های پژوهشی و پایان نامه ها در کشور اظهار داشت: در سال های اخیر در حوزه آموزشی و پژوهشی اقدامات خوبی انجام شده و قرارگیری کشورمان در زمره ۱۶ کشور برتر دنیا در حوزه پژوهشی و فناورانه نیز مرهون تلاش در حوزه آموزشی و پژوهشی است.
وی افزود : کشور  ما در حوزه نیروی انسانی در حوزه فناورانه به جایگاه خوبی در جهان رسیده  و برای موفقیت در این حوزه باید به سایر شاخص ها از جمله تجاری سازی طرح های پژوهشی و فناورانه نیز توجه ویژه ای شود.
خلاقیت پروری 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این نشست سیستم آموزشی را مهمترین زیرساخت در ایجاد پارک های فناور و پژوهشکده ها دانست و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده سیستم آموزشی ما خلاقیت پرور نیست و این مساله از دوران ابتدایی آغاز می شود.
دکتر سید عباس موسوی با تاکید بر شناسایی دانشجویان خلاق، افزود: برگزاری کارگاههای آموزشی می تواند میزان خلاقیت را در دانشجویان ما افزایش دهد.
وی هدف از برگزاری نخستین رویداد فناورانه ( استارتاپ) در دانشگاه علوم پزشکی مازندران را ارتقای  فناورانه در حوزه سلامت، توانمندسازی نظام بهداشت و درمان در بستر فناوری های نوین، شناسایی استعدادهای فناور و هدایت آن ها به سمت نظام سلامت و ارائه خدمات برشمرد.
حمایت مالی از طرح های استارتاپ 
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در راستای رونمایی از نخستین پروژه استارتاپ در این دانشگاه، ۱۶ تیم دانشجویی علاقه مند تشکیل شد و هر تیم نیز ایده های خود را در حوزه سلامت به معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان ارایه می دهند.
دکتر مجید سعیدی افزود: در آیین اختتامیه این رویداد ضمن تجلیل از تمام ایده های فناورانه استارتاپی ارائه شده از سوی گروه های دانشجویی ، سه ایده برتر از سوی هیات داوران انتخاب و جوایز نقدی نیز به آنها داده می شود و برای سایر ایده ها نیز در صورت قابلیت تولیدی از آنها حمایت مالی خواهد شد.
وی توضیح داد: ما از هر ایده استارتاپی حوزه سلامت که بتواند به مرحله تولید نهایی منجر شود به میزان نیاز طرح حمایت مالی ارائه خواهیم داد و این کار می تواند به برگشت سرمایه نیز در مرحله تولید کمک کند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: امروزه در همه دنیا بحث فناوری و تبدیل دانش به ثروت یکی از مباحث مهمی است که در سال های اخیر دانشگاه ها از جمله دانشگاه های علوم پزشکی به آن توجه ویژه ای دارند.
سعیدی افزود : در حوزه کارآفرینی دانشجویان به گونه ای تربیت شوند که دانسته های آن ها در راستای کارآفرینی و تولید محصول و ایجاد یک فناوری منجر شود.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران که سنگ بنای آن از سال ۵۴ با راه اندازی آموزشگاه عالی مامایی ساری گذاشته شد، هم اکنون در بخش آموزش پزشکی با بهره مندی از ۴۵۰ عضو هیأت علمی ، هشت هزار و ۲۸۷ دانشجو در  ۱۰۴ رشته تحصیلی دارد که در ۱۰ دانشکده پزشکی و پردیس خودگران رامسرو فناوری های نوین رسالت در حال تحصیل هستند.

همچنین دانشگاه علوم پزشکی مازندران دارای ۲پژوهشکده، ۱۸ مرکز تحقیقاتی مصوب، ۱۰ مرکز رشد واحدهای فناوری و ۴ شرکت دانش بنیان دارد و به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مطرح است. احراز رتبه های برتر جشنواره تحقیقاتی رازی و جشنواره خوارزمی و ورود به باشگاه دانشگاه های یک درصد جهان  و دانشگاه برتر در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از موفقیت های این دانشگاه به شمار می رود.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.