پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افزایش 7 برابری مرگ در جاده های روستایی مازندران

تلفات حوادث رانندگي در اردیبهشت ماه سال جاري در مازندران 63 نفر میباشد که اگرچه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 36درصد کاهش داشته است اما افزایش 6 نفری تلفات نسبت به فروردین ماه امسال نشان می دهد که خلوت شدن جاده ها و کاهش ترافیک هم نتوانسته روند کشتار در جاده های استان را متوقف کند.

0

 

SONY DSCپایگاه خبری چهاردانگه نیوز،روزنامه وارش در مطلب اصلی صفحه اجتماعی خود به موضوع تصادفات جاده ای در مازندران و تغییر الگوی تلفات جاده ای گزارشی تهیه کرده است.این روزنامه در گزارش خود آورده است:

 

 دو اتفاق ناخوشانید است که سفر گردشگران به مازندران را به کامشان تلخ می کند یکی غرق شدن در دریای پربرکت خزر و دیگری از دست دادن جان یا مجروحیت در جاده های مازندران.بر اساس آمارهای اداره کل پزشکی قانونی مازندران در فروردین ماه سالجاری که پیک ترافیک جاده های استان محسوب می شود مجموعا 57 نفر جان خود را در راه های برون شهری، درون شهری و روستایی استان از دست داده اند.  جاده های برون شهری با 43 کشته، درون شهری با 12 کشته و روستایی با 2 کشته به ترتیب آمار مرگ و میر جاده ای مازندران را می سازند.در آمارهای مربوط به مجروحیت نیز 1233 نفر مجموعا در جاده های استان مصدوم شده اند که آمار نگران کننده ای است.”مردان” اصلی ترین قربانیان حوادث جاده ای در مازندران هستند و در مصدومیت نیز این جنسیت با 776 مورد تقریبا دو برابر زنان راهی مراکز درمانی شده اند.با توجه به شلوغی جاده های استان در نخستین ماه سال به واسطه تعطیلات فراوان انتظارمی رفت که این آمار در اردیبهشت ماه امسال کاهشی قابل توجه داشته باشد اما متاسفانه تازه ترین آمارها از میزان مرگ و میر و مصدومیت در جاده های استان خلاف این موضوع را نشان می دهد.تلفات حوادث رانندگي در اردیبهشت ماه سال جاري در مازندران  63 نفر میباشد که اگرچه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 36درصد کاهش داشته است اما افزایش 6 نفری تلفات نسبت به فروردین ماه امسال نشان می دهد که خلوت شدن جاده ها و کاهش ترافیک هم نتوانسته روند کشتار در جاده های استان را متوقف کند.بر اساس گزارش پزشکی قانونی مازندران  از كل تلفات حوادث رانندگي در اين ماه 46 نفر در جاده هاي برون شهری ،15 نفر در محورهاي دورن شهري و 7 نفر در مسيرهاي روستايي جان خود را از دست داده‌اند.قیاس این آمار از افزایش 7 برابری کشته ها در جاده های روستایی مازندران خبر می دهد که این آمار نیازمند واکاوی جدی و پاسخگویی مسئولان مربوطه است.

به عقیده کارشناسان اصلی ترین دلیل افزایش مرگ و میر در جاده های روستایی استان عدم هماهنگی رشد وسائل نقلیه در میان روستاییان و توسعه  و بهسازی جاده های روستایی بوده است.

 

در اردیبهشت ماه سالجاری  شهرستان های سوادکوه با 18 ، ساری با 12، بابل با 8 فوتی بيشترين آمار تلفات حوادث رانندگي را داشتند.

 

متاسفانه سقوط اتوبوس به دره در سوادکوه یکی از مهمترین دلایل رشد آمار تلفات در جاده های برون شهری استان بوده است. نگاهی به روند تلفات جاده ای مازندران نشان می دهد که الگوی مرگ در جاده های استان در حال تغییر به سمت تلفات در جاده های روستایی و کشته شدن تعداد زیادی در یک حادثه است.اتوبوس اسکانیا، پراید و نیسان اصلی ترین ارابه های مرگ مازندران بوده اند. سه وسیله ای که هرچه درباره خطرات آنها بیشتر نوشته می شود اثرکمتری دارد.مسئولان اداره راه و شهرسازی باید پاسخگو باشند که چرا توسعه راه های روستایی همگام با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و خصوصی نبوده است. استانداری مازندران نیز باید با تشکیل گروهی ویژه به واکاوی آمارهایی از این دست که مستقیما با سلامتی جامعه در ارتباط است  بپردازد.بی شک سقوط اتوبوس گردشگران عراقی به دره در مرزن آباد مجددا به افزایش آمار تلفات جاده ای در خردادماه منجر خواهد شد و این سریال مرگ و میرها اگر همینطور ادامه داشته باشد، آرام آرام مسافرت در مازندران مثل مبارزه با دزدان دریایی سومالی خطرناک خواهد بود.

 

چهاردانگه نیوز، متاسفانه بخش چهاردانگه از نظر راه روستایی بدترین وضعیت را در استان مازندران دارد. راه بسیاری از روستا ها تاکنون اسفالت نشده است و جاده های آسفالت شده با عرض باریک و پیچ های بسیار زیاد می باشد و یا آسفالت آنها به علت زیر سازی نامطلوب از بین رفته است.  در هر سال شاهد تعدادی مرگ و میر در جاده های روستایی این بخش هستیم. جاده اصلی ساری – کیاسر – سمنان که محور ارتباط استان مازندران به شرق و جنوب کشور است از وضعیت بسیار نامطلوبی برخوردار است، بطوری که این جاده به جاده مرگ شهره شده است.

 
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.