پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اختصاص 102 میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

حسین نگهدار در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ساری با بیان اینکه مساحت مازندران ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومترمربع است که ۸۹ درصد آن مربوط به فعالیت‌های بخش کشاورزی است، اظهار کرد: از ۲ میلیون و ۱۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور، ۹.۷ درصد تولید کشور در مازندران است که با ۷۵ نوع محصول و تولید هفت میلیون تنی تاثیر بسزایی در امنیت غذایی کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲۶.۷ درصد تولید ناخالص و ۲۳ درصد اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است، افزود: بخش کشاورزی مازندران رتبه نخست را در ضریب کشت با ۱.۴ درصد در مقایسه با ۰.۷ میانگین کشوری به خود اختصاص داده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: بخش کشاورزی مازندران رتبه های برتر را در ۲۰ محصول داراست و همچنین در بخش مکانیزاسیون توانسته رتبه نخست را با ضریب ۲.۹ به‌دست آورد.

نگهدار با بیان اینکه مازندران در تولید محصول سالم و ارگانیک در استان جایگاه نخست را داراست، افزود: با توجه به ظرفیت‌های خوبی که مازندران در زمینه تولید محصولات باغی دارد، سال گذشته ۱۳۵ هزار و ۹۲ تن پرتقال به ارزش ۵۸ میلیون دلار به کشورهای هدف و cis صادر شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۶۰ هزار و ۱۲۳ تن کیوی به ارزش ۱۱۳ میلیون دلار از استان مازندران به کشورهای همسایه صادر شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: امسال مکاتبه‌ای از سوی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با نمایندگی وزارت امور خارجه، وزارت صمت و دستگاه‌های اجرایی صورت گرفت تا هم ظرفیت تولید و هم برآورد تولید مازاد برای صادرات را اعلام کردیم تا بتواند رشد خوبی را در سال جاری در بحث صادرات محصولات کشاورزی به همراه داشته باشد.

 وی با اشاره به اینکه وضعیت اعتبارات عمرانی بخش کشاورزی از جایگاه مناسبی برخوردار نیست، گفت: در اعتبارات تملکی نسبت به سایر استان‌ها رتبه ۲۹ را داریم و نیاز به بازنگری از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ری ریزی کشور و استان دارد.

نگهدار درباره اعتبارات هزینه‌ای اظهار کرد: با توجه به جایگاه ویژه بخش کشاورزی در استان نیاز است نگاه ویژه‌ای به تزریق اعتبارات هزینه‌ای انجام شود.

وی به پرداخت تسهیلات تکلیفی و غیرتکلیفی بخش کشاورزی در سال جدید، گفت: سال گذشته ۱۳ هزار و ۴۹۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به ۵۱ هزار و ۷۵۲ نفر از متقاضیان پرداخت کردیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۴ هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت کردیم، ادامه داد: ۷ هزار و ۴۴۰ نفر از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

این مسؤول اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش کشاورزی مازندران از لحاظ کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی جایگاه ویژه ای دارد، رویکرد اصلی که در امر سرمایه‌گذاری برای این استان به عنوان سیاست اجرایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی مشخص شد در زمینه توجه به توسعه کسب و کارهای کشاورزی، توسعه و تکمیل زنجیره عرضه و ارزش محصولات کشاورزی و توسعه فعالیت های کشاورزی در چارچوب کشاورزی قراردادی، سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های پیشین و پسین کشاورزی، توجه به طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای و تکمیلی در کنار طرح‌های ایجادی، سرمایه‌گذاری برای ورود فناوری‌های جدید در ساختار تولید و توجه به اولویت های اصلی کشاورزی شامل توسعه گلخانه‌ها، آبزی‌پروری، صنایع تبدیلی و تکمیلی و احداث پایانه‌های محصولات کشاورزی، گل و گیاه و شیلاتی است.

نگهدار با بیان اینکه در بحث سامانه سیتا که یکی از سامانه های تسهیلات تکلیفی بخش کشاورزی است، بهره‌برداران بعد از ثبت نام در این سامانه اقدام به دریافت تسهیلات می‌کنند، گفت: بخش کشاورزی مازندران در “بند الف تبصره 18” از لحاظ تعداد معرفی متقاضیان رتبه سوم، انعقاد قرارداد رتبه چهارم و تعداد پرداختی‌ها در رتبه ششم کشور قرار دارد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: با توجه به خرده مالکی بودن اراضی کشاورزی مازندران باید از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی گذر کنیم و در این راستا باید ضریب مکانیزاسیون را در اراضی کشاورزی افزایش دهیم.

این مسؤول اضافه کرد: امسال ۱۰۲ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه بخش مکانیزاسیون تخصیص پیدا کرد که با این تخصیص ۹۴۹ نفر از متقاضیان با اقدام حمایتی جهاد کشاورزی برای خرید دستگاه نشاکار، برداشت برنج و نوسازی واحدهای تولیدی به بانک معرفی شدند.

وی اضافه کرد: از ۱۰۲ میلیارد تومان تاکنون ۵۱ میلیارد تومان جذب شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: با توجه به استقبال کشاورزان برای خرید ادوات کشاورزی درخواست افزایش اعتبار را در این زمینه داشتیم که پیش بینی می شود درصد جذب در سال جاری به ۲۰۰ درصد افزایش یابد.

 /۸۶۰۳۵/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.