پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

احیای پرورش کرم ابریشم در مازندران کلید خورد

0

مهدی ایزدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنکار ایرنا با اشاره به اهمیت حفظ، احیا و اشاعه مهارت پرورشی کرم ابریشم، ریسندگی و بافت پارچه‌های ابریشمی، گفت: طرح ملی مطالعاتی و پژوهشی فناوری مهارت‌های پرورشی کرم ابریشم (نوغان‌داری) با همکاری پژوهشکده هنرهای سنتی و واحد پژوهشی این اداره آغاز شده است.

او افزود: این طرح از ابتدای سال 98 در منطقه لفور شهرستان سوادکوه شمالی با توجه به سابقه تاریخی این هنر، در حال مستندسازی و مستندنگاری است.

ایزدی تصریح کرد: اگر این هنر احیا شود برای استان اشتغال‌زایی، درآمدزایی و ارزآوری به همراه دارد.

طرح تحقیقاتی مهارت پرورش کرم ابریشم از سال ۸۸ در کشور آغاز شد و امسال به اتمام رسید. این تحقیقات در مورد فناوری تولید ابریشم و مهارت پرورش کرم ابریشم و نوع ریسندگی و بافندگی محصولات آن بود.
تولید و ریسندگی ابریشم مازندران در سال ۸۹ به عنوان سرشاخه این هنر ثبت ملی شد.
پژوهشکده ملی میراث فرهنگی طرح احیای هنر ابریشم بافی را به عنوان طرح ملی در سال ۹۷ به اسم مازندران ثبت کرد.
در حال حاضر کار پژوهشی این طرح تمام و وارد فاز عملیاتی می شود.
معاون میراث فرهنگی مازندران گفت: در مرحله اول فاز عملیاتی قرار است باقیمانده کسانی که در مازندران ابریشم بافی حرفه و مهارتشان بوده و سواد این هنر را دارند شناسایی شده و با حمایت به تولید تشویق شوند.
ایزدی افزود: این افراد به تعداد انگشتان هستند و شناسایی و حمایت و انتقال هنر آنان به نسل جدید می تواند در توسعه ابریشم بافی موثر باشد.
وی شناسایی علاقمندان به پرورش کرم ابریشم و بافندگان ابریشم را نیز برای احیا و باقی ماندن این هنر لازم برشمرد و افزود: ابریشم بافی یکی از صنایع دستی درآمدزا با ارزش افزوده بالاست که متاسفانه به علت نااگاهی کسی به سراغ این رشته هنری نمی رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.