پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آزادسازی بنای صفی‌آباد بهشهر چشم انتظار فنس‌کشی

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، عمارت صفی آباد از بناهای متعلق به دوران صفویه است و در سال 1310 با شماره 58 به عنوان یکی از نخستین بناهای تاریخی ایران بود که به ثبت ملی میراث فرهنگی رسید.

کاغ و باغ صفی‌آباد پیش از انقلاب برای مدت طولانی در دست مستشاران آمریکایی قرار داشت و به گونه‌ای پایگاه آنها محسوب می شد.

با اینکه بازدید از این عمارت پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای مردم امکان پذیر شد، اما به دلیل مجاورت با یک منطقه نظامی پس از مدتی کوتاه درب ان برای حضور مردم بسته شد.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران از زمستان سال پیش که سکان استانداری را در دست گرفت، آزادسازی باغ و عمارت صفی آباد را به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان در دستور کار خود قرار داد و رایزنی برای باز شدن درهای این عمارت برای بازدید مردم را کلید زد.

تا اینکه پس از پنج ماه از اعلام موافقت وزیر اطلاعات برای آزادسازی این بنای تاریخی، 6 مرداد ماه گذشته استاندار مازندران از موافقت همه ارگان ها برای باز شدن درهای کاخ صفی آباد جهت گردشکری خبر داد.

استاندار مازندران همان زمان پس از جلسه ای با نمایندگان وزارت اطلاعات ضمن اعلام موافقت این وزارتخانه با اصل قضیه آزادسازی ، گفت: ولی اختلاف نظری در نحوه اجرا به دلیل ملاحظات امنیتی مجموعه وجود دارد که مقرر شد شهرداری بهشهر در مدت یک هفته نسبت به رفع مشکلات اقدام کند.

حسین زادگان با اشاره به اینکه جدول زمان بندی برای تدوین نقشه اجرایی تهیه شد، اظهار داشت: در هفته دولت آغاز عملیاتی و اجرایی دسترسی به کاخ صفی آباد بهشهر را خواهیم داشت تا آرزوی دیرینه مردم محقق شود.

حال کمتر از چند روز مانده به هفته دولت و موعد مقرر اعلام شده برای آزاد سازی عمارت صفی آباد خبرهای خوبی از این بابت به گوش می رسد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس توافق بین ما و نماینگان وزارت اطلاعات ، قرار شد که محوطه و ساختمان عمارت صفی اباد با فنس کشی از سوی آنها مشخص و برای بازدید عموم بازگشایی شود.

مهدی ایزدی با اشاره به اینکه حساسیت امنیتی باغ صفی آباد بسیار بالا است ، افزود: وزارت اطلاعات از بازگشایی تمام باغ به دلایل امنیتی معذور است که از نظر میراثی و گردشگری نیز زیاد به کار میراث فرهنگی نمی آید.

وی اهمیت این مجموعه را در بنای تاریخی آن دانست که با همکاری مثبت وزارت اطلاعات در حال فنس کشی و طی مراحل بازگشایی است.

معاون میراث فرهنگی مازندران ضمن بی اطلاعی از روند انجام کار و مدت زمان اشاره شده برای تحویل عمارت گفت: ما هنوز نتوانستیم به داخل عمارت برویم اما خبرهای مثبتی از سوی مسئولان وزارت اطلاعات به ما می رسد که طبق توافق عملیات آزادسازی در حال انجام است.

ایزدی همچنین گفت: هم اکنون در حال بررسی برای ایجاد یک راه دسترسی برای گردشگران به عمارت هستیم و پیش بینی می شود بخش قابل توجه آن به صورت پلکانی و پیاده رو باشد.

وی همچنین اعلام کرد که نخستین ورود ما به عمارت در صورت امکان با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه و همچنین مسئولان دستگاه های مرتبط خواهد بود.

معاون میراث فرهنگی مازندران همچنین از تهیه طرح مرمت عمازت صفی اباد خبر داد و گفت: اعتبارات احیای این بنای تاریخی ملی است و اکنون در انتظار ایجاد ردیف اعتباری هستیم و در صورت اختصاص اعتبارا اقدام به انتخاب پیمانکار خواهیم کرد تا کار احیا را اغاز کند.
وی ادامه داد: برای بازسازی راه دسترسی به این عمارت حدود 15 میلیارد ریال و برای کار مرمت و احیای بنای عمارت نیز حدود 30 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است که از منابع ملی تامین خواهد شد.

کاخ صفی‌آباد، یادگار شاه‌عباس صفوی در شهرستان بهشهر در استان مازندران است که در سال ۱۰۱۰ هجری قمری بنا شده چشم‌انداز زیبایی دارد و به‌عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی بهشهر شناخته می‌شود.

دلیل نام‌گذاری این کاخ به صفی‌آباد، علاقه شاه‌عباس به فرزندش بود. کاخ صفی‌آباد در زمان شاه صفی نوه شاه‌عباس توسعه پیدا کرد و یکی از بناهای مورد علاقه شاه‌عباس بود.

این کاخ زیبا در میان باغی به‌صورت مربع دارای ابعاد ۲۵ در ۲۵ قرار دارد و شامل دو طبقه می‌شود. ورودی کاخ در جبهه شمالی قرار دارد و برای ورود به کاخ باید از ۵ پله بالا بروید. طبقه اول اتاق‌های متعددی دارد که دسترسی به آن‌ها از طریق راهرو و هشتی امکان‌پذیر است.

طبقه دوم هم شبیه به طبقه اول اتاق‌های زیادی دارد و بر اساس برخی روایات نقاشی‌های دیواری زیبایی در این کاخ وجود داشته است که به مرور زمان از بین رفته‌اند.

کاخ صفی‌آباد در حمله افغان‌ها آسیب شدیدی دید، ولی در دوره افشاریه به دست نادرشاه افشار تعمیر و بازسازی شد. فاصله میان کاخ صفی‌آباد تا باغ بهشهر، تونل زیرزمینی حفر شده است که در گذشته در شرایط ضروری از این تونل برای رفت و آمد استفاده می‌شده است.

فاصله کاخ صفی‌آباد تا دریا چیزی حدود ۱۶ کیلومتر است و از این تونل زیرزمینی برای جلوگیری از حمله دشمنان از راه دریای خزر هم استفاده می‌شده است.

کاخ صفی‌آباد در ارتفاع ۶۵۰ متری از دریا است و به‌راحتی می‌توان بندر ترکمن و بندر گز را از این چشم‌انداز نگاه کرد. این کاخ ، ۷۰ سال پیش دچار آتش‌سوزی شد و در این آتش‌سوزی بخش عمده‌ای از آثار داخل کاخ از بین رفته و بسیاری از آثار هم در طول زمان به غارت رفته است.

این بنا که در سال ۱۳۱۰ به عنوان نخستین اثر تاریخی ثبت ملی شد، در سال ۱۳۱۵ به دستور رضاشاه تعمیر و بازسازی گردید. این مجموعه که شامل کاخ و باغ بزرگی است، پس از انقلاب اسلامی ایران در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفت و تا سال ۸۴ تصمیمی برای آزادسازی حریم این باغ گرفته نشده بود.

در این سال‌ها رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دستور آزادسازی مجموعه صفی‌آباد را صادر کرد و این محوطه در طی سال‌های بعد بازسازی و ترمیم شد.

این ساختمان قبل از انقلاب در اختیار مستشاران آمریکایی بود و بعد از انقلاب اسلامی فقط چند روزی برای آگاهی دادن به مردم در مورد کارهای آمریکاییان درب آن را باز کردند و مجددا تا به امروز به دلیل اینکه ساختمان در اختیار یک نهاد نظامی است، از بازدید عموم جلوگیری می‌شود. به همین دلیل تاکنون عکس یا اطلاعات جامعی‌ از این شاهکار عصر صفوی در دست نیست.

/1899/7335

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.