پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کنترل آفت مگس میوه بدون هرینه امکان‌پذیر است

0

دکتر علی مراد سرافرازی روز یکشنبه در حاشیه رزمایش پدافند غیر عامل مبارزه با مگس میوه  در ساری در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: تغییر شرایط آب و هوایی به ویژه زمستان معتدل بدون یخبندان، کم توجهی و غفلت باغداران در مدیریت باغ و همچنین  کاشت درختان مخلوط که هر یک میزبان مناسبی برای تکثیر و رشد جمعیت آفت مگس میوه می شود ، سبب شد تا در ۲ سال اخیر این آفت در بیشتر نقاط کشور به حالت طغیان برسد.

وی با بیان اینکه اگر باغداران ۲ سال متوالی روش مقابله و پیشگیری ساده و بدون هزینه برداشت به موقع محصول و جمع آوی میوه های رسیده و دفن صحیح را انجام بدهند، جمعیت آفت مگس میوه در سال سوم به حداقل ممکن خواهد رسید.

وی در عین حال هشدار داد : اگر این روش را همه باغداران خرد و بزرگ انجام ندهند ، خسارت آفت مگس به محصولات بسیار سنگین خواهد بود.

معاون کنترل آفات سازمان حفط نباتات کشور گفت: آموزش و اطلاع رسانی در اهمیت مقابله با مگس میوه به اندازه کافی در کشور انجام شده و  امروز کشاورزان و باغداران با خسارت این آفت آشنا شدند و باید در پیشگیری  همکاری همه جانبه داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای مدیریت این آفت همه همکاری کنند و در واقع به  همت همه باغداران خرد و بزرگ کشور نیاز است.

سرافرازی با بیان اینکه هوای شمال کشور مدیترانه ای و باب میل این حشره است ، تصریح کرد: اگر یخبندان در زمستان داشته باشیم در بهار و تابستان این آفت را در حداقل جمعیت ممکن خواهیم داشت، اما در ۲ سال اخیر زمستان معتدلی را شاهد هستیم .

این مسئول حفظ نباتات کشور با بیان اینکه مشکلی برای تامین نهاده های لازم برای مدیریت و مبارزه با  مگس میوه در کشور نداریم ، گفت: امروز  نهاده لازم را تولید و تدارک توزیع و نظارت بر قیمت های آن نیز در حال انجام است.

وی نیاز سالانه به مصرف پروتئین هیدرولیزات برای مبارزه با آفات را ۷۰ تن اعلام کرد و گفت که  شرکت های داخلی تا ۱۰۰تن تونایی تولید این مواد پروتئینی که جلب کننده مگس میوه است را دارند.

مهم ترین میوه باغ های مازندران را انواع نارنگی و پرتقال تشکیل می دهد و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت شده و روانه بازار می شود.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران؛ ۳۰ هزار هکتار از باغ مرکبات مازندران را انواع نارنگی شامل انشو، یافا و یا نارنگی رقم پیش رس “ایواساکی” تشکیل می دهد که برداشت آن  از نیمه دوم شهریور آغاز می شود.

مگس میوه مدیترانه ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد.هلو، خرمالو، انجیر، سیب زرد، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان‌های این آفت هستند.

حشره مگس میوه به طور معمول تا ۲ ماه زنده می مانند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا ۶ ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد.وجود میزبان از جمله میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت و سرمای هوا بهترین شرایط مساعد برای فعال باقی ماندن آفت مگس میوه است.

برداشت سریع و کامل تمامی میوه‌های مرکبات باقیمانده سال قبل و میوه‌های رسیده سال جاری مانند هلو، شلیل، آلوچه، ازگیل ژاپنی، گلابی و سیب برای فرار از خسارت و پیشگیری از افزایش جمعیت آفت و رعایت بهداشت عمومی باغ شامل جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتی متری خاک ضروری است.

نصب تله‌های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، فرمون و سراتینکس برای شکار انبوه، طعمه پاشی باغات آلوده با استفاده از پروتئین هیدرولیزات و حشره کش مالاتیون بر اساس دستورالعمل، ۲۰ تا ۲۵ روز قبل از رسیدن میوه، رعایت مسائل قرنطینه ای شامل عدم جابجایی و نقل و انتقال میوه‌های آلوده از باغ آلوده به دیگر نقاط استان و کشور از نکات قابل توجه برای مقابله و جلوگیری از گسترش این آفات است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا  رزمایش پدافند غیر عامل مقابله با مگس میوه مدیترانه ای  با حضور نیروهای مختلف مردمی ، تشکل های کشاورزی و  باغداران  با محوریت سازمان جهاد کشاورزی مازندران صبح امروز با رمز ” یا علی بن ابی طالب ” با حضور معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور مدیر کل پدافند غیر عامل مازندران و رئیس و معاون جهاد کشاورزی استان در ساری برگزار شد. 

هدف از برگزاری این رزمایش حساس کردن آحاد مردم مازندران به اهمیت مقابله با آفت مگس میوه اعلام و برای این منظور نیز همزمان در همه شهرستان های استان رزمایش با حرکت کردن خودروهای خدمات جهاد کشاورزی در کنار خودروهای انتظامی در جاده ها اجرا شد.

/۱۸۹۹/۶۹۹۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.