پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آخرین اخبار از وضعیت پرستاران ۸۹ روزه

0

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: شماری زیادی نیروی درمانی اعم از پرستار، بهیار، کارگران شرکتی و پشتیبانی در دوره شیوع کرونا در مازندران فعالیت داشتند که پس از فروکش کردن موج اول شیوع کرونا به بهانه قراردادهای ۸۹ روزه، بیکار و خانه نشین شدند.

خبرگزاری مهر در مورد بیکاری این پرستاران و نیروهای درمانی گزارشی تحت عنوان «فراموشی وعده‌های جذب پرستاران در پساکرونا» منتشر و در آن ماجرا را بررسی کرد.

واقعیت ماجرا از این قرار است که از اواسط اردیبهشت به بعد اوضاع و احوال مازندران نسبت به روزهای اول شیوع بیماری کرونا بهتر شد، آرام آرام محدودیت‌های کرونایی برداشته و فشار کار پرستاران و کادر سلامت کمتر شد، با عادی شدن وضعیت بیمارستان‌ها و مراکز معین مراقبت بیماران کرونایی، اولین و راحت‌ترین گزینه پایان همکاری نیروهای شرکتی پرستاری و مدافعان سلامتی بود که اکنون از آنان به عنوان نیروهای دارای قراردادهای موقت و ۸۹ روزه یاد می‌شود. نیروهایی که دستشان به جایی بند نیست و کسی پای وعده‌هایشان برای جذب آنان نایستاده است.

با آنکه مسئولان و متولیان بهداشتی و درمانی مازندران و برخی از مسئولان کشوری همچنان معتقدند که از ابتدا در فراخوان مدت قرارداد را موقت و ۸۹ روزه اعلام کرده‌اند و با پایان یافتن آن، مسئولیتی برای ادامه کار و جذب ندارند، اما پرستاران حرف دیگری می‌زنند و می‌گویند با وعده جذب به مراکز درمانی کشیده شده‌اند.

اکنون یک هفته پس از انعکاس مشکلات پرستاران در قالب قراردادهای ۸۹ روزه، برخی از پرستاران و نیروهای درمانی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کردند که دعوت به کار شده اند.

پرستاران به کار بازگشتند/ ‏‬ فراخوان جذب نیرو

ریاحی یکی ازپرستاران فعال در دوره اوج کرونا در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: طی روزهای گذشته با برخی از همکارانم برای جذب و بازگشت به کار تماس گرفته شده است.

وی ادامه دامه داد: این افراد دربخش های مختلف از جمله پرستاری و درمانی مشغول فعالیت بودند که دوباره به کار دعوت شدند.

همچنین علوم پزشکی مازندران در قالب فراخوانی نسبت به تأمین نیروی انسانی بیمارستان‌های تابعه اعلام آمادگی کرده است.

در فراخوان صادر شده از سوی معاونت توسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی نیز آمده است، این دانشگاه برای تأمین نیروی انسانی بیمارستان‌های تابعه نسبت به تمدید طرح متقاضیان رشته‌های پرستاری، هوشبری و فوریت‌های پزشکی که طرح خود را در سال‌های قبل گذرانده و به پایان رسانده‌اند و متقاضیانی که طرح آن‌ها به مدت دو سال تمدید شده بود، اقدام می‌کند.

در این فراخوان از متقاضیان خواسته شد با اولویت بیمارستان‌های شهرستان آمل در اسرع وقت به بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی در سراسر استان مراجعه کنند.

همه نیروهای ۸۹ روزه طبق اولویت جذب می شوند

محمد پنبه چی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نیروهای فعال در قالب قراردادهای ۸۹ روزه طبق اولویت جذب می‌شوند، اظهار داشت: این نیروها در قالب داوطلب ثبت نام کرده بودند و برخی در قالب شرکتی طی قرارداد مشغول به کار شدند.

وی افزود: این نیروها در گروه‌های تخصصی پرستاری و پشتیبانی در بیمارستان‌ها مشغول فعالیت بودند و این درحالی است که جذب و بکارگیری هر نیرو نیازمند دریافت مجوز است.

پنبه چی با بیان آنکه حقوق، بیمه، مزایا و پاداش کارکنان قراردادی ۸۹ روزه طبق قانون پرداخت شده است، اظهار داشت: بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال طی دو مرحله پرداخت‌های تشویقی به همکاران فعال در دوره کرونا انجام شده است.

وی شمار کارکنان حوزه بهداشتی و درمانی استان را بیش از ۱۸ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تمامی مزایای کارکنانی که در قالب قراردادهای موقت و داوطلبانه فعال شدند، پرداخت شده است.

پنبه چی با بیان اینکه هرساله برای جذب نیروها از جمله پرستاران مجوزهایی صادر می‌شود، گفت: تمامی نیروهای پرستاری و پشتیبانی طبق اولویت جذب می‌شوند و طی دو مرحله به ترتیب ۴۰۵ و ۲۰۰ نفر از متقاضیان در بخش‌های مختلف درمانی شروع به کار کردند.

معاون توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: از محل ظرفیت‌های موجود اقدام به جذب پرستاران شرکتی و تبدیل وضعیت قرارداد آنان به پیمانی شده است و بخش زیادی از این نیروها در دوره کرونا در قالب نیروهای ۸۹ روزه مشغول فعالیت بودند.

پنبه چی با اظهار اینکه دانشگاه در جذب نیروهای قرارداد موقت ثابت قدم است، افزود: همچنین به دلیل کمبود نیرو در بخش خدماتی و پشتیبانی نسبت به جذب نیروهای مورد نیاز قدام شده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری نیز هر نوعی مجوزی که صادر می‌شود اولویت اول با نیروهای به جامانده از قراردادهای ۸۹ روزه است که به صورت داوطلبانه با ما همکاری کرده‌اند.

با انتشار فراخوان تأمین نیروی انسانی و جذب نیروهای درمانی و پشتیبانی، بخش زیادی از مشکلات نیروهای درمانی بیکار شده در مازندران برطرف خواهد شد از سوی دیگر مازندران در روزهای اخیر با اوج گیری مجدد کرونا مواجه بوده و نیاز به کادر درمانی در مراکز بیمارستانی استان به شدت احساس می‌شود.

کد خبر 4975515
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.