پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گردشگران، فرهنگ مازندرانی‌ها را تغییر داده‌اند؟

0

یک جامعه شناس گفت: زمانی که گردشگر اقتضاعات فرهنگی و سنتی استانی که به آن وارد شده را مدنظر قرار نمی‌دهد، قطعا در فرهنگ آن منطقه تاثیر گذار خواهد بود.

امیر ساداتی کرمی در گفت و گو با ایسنا با بیان این که  فضای حاکم بر مازندران با همه اختلالات فرهنگی که در آن به وجود آمده هنوز فرهنگ‌های سنتی بر آن غلبه دارد، اظهار کرد: متاسفانه این فضا تحت تاثیر برخی از موضوعات، کمی مخدوش شده است.

وی در مورد این که آیا فرهنگ ورودی به مازندران از طریق گردشگران می‌تواند عاملی برای افزایش طلاق در خانواده‌ها باشد اظهار کرد: اثبات تاثیر فرهنگ گردشگران بر طلاق نیاز به پیگیری‌های علمی داشته و نمی‌توان به صورت گذرا یک تحلیل و نظری بر روی آن داشت.

این جامعه شناس با اشاره به این نکته که در مازندران دخالت خانواده و اعتیاد  موثرترین دلایل طلاق زوجین است، تصریح کرد:بررسی دو عامل دیگر همچون افزایش نارضایتی های زن یا شوهر از شرایط مادی زندگی یا افزایش تنوع طلبی زوجین و اتصال آن به بحث گردشگری می تواند یکسری ارتباط هایی را با افزایش طلاق در مازندران روشن کند.

وی با بیان این‌که نارضایتی زوجین و افزایش نیازهای دو طرف عاملی بوده که باعث می‌شود یکی از طرفین به زندگی کنونی خود بسنده نکند، خاطرنشان کرد: اگر در جامعه یا خانواده‌ای احساس نیازها بیشتر از داشته‌ها باشد، تخیلی که فرد از زندگی مطلوب دارد با واقعیتی که در آن زندگی می کند موجب افزایش نارضایتی شده و این خود ماحصل فرهنگ اشرافیت خواهد بود.

ساداتی یادآور شد: در شهرستان‌های سنتی، ترویج مد، برندهای مختلف با قیمت های فضایی، مانور برخی از افراد با سبک زندگی مدرن و اشرافی همراه با خودروهای لوکس به افزایش فاصله بین ذهنیت زندگی مطلوب و واقعیتی که فرد در آن زندگی می‌کند دامن می‌زند. وجود بعضی از فروشگاه های برند در برخی شهرستان‌هایی که عمده درآمدشان از کشاورزی یا کارمندی است یک وصله ناجور است و تنها رفاه یک عده حداقلی را تامین می کند اما به امنیت روانی یک عده حداکثری لطمه می‌زند.

دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی بیان کرد:  زمانی که گردشگر اقتضاعات فرهنگی و سنتی آن استانی را که به آن وارد شده را مد نظر قرار نمی دهد قطعا در فرهنگ آن منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: قسمت اعظمی از گردشگران افرادی هستند که کمک کننده به حوزه فرهنگ آن شهر بوده و به دنبال فضای امن مذهبی هستند، اما یک بخش حداقلی هم هستند که آزادی بی حصر را طلب کرده و به دنبال تخلیه روانی خود حتی در حوزه گردشگری حرام قدم می‌گذارند.

وی با اشاره به این که صنعت گردشگری برای مازندران لازم بوده و نمی توان از آن چشم پوشی کرد یادآور شد: راه حل اساسی مقابله با ضد فرهنگ ها، تقویت ظرفیت‌های گردشگری و القای درست فرهنگ منطقه به گردشگران است.

 کارشناس جامعه شناسی افزود: با قوی تر کردن تورهای گردشگری در مازندران می توان گردشگر را به سمت حفظ فرهنگ‌های خود هدایت کرد. بعنوان مثال کشور فرانسه در صنعت گردشگری هنجارهای فرهنگی خود را لحاظ کرده به طوری که در برخی از پارک‌های فرانسه ورود افراد با پوشش ممنوع است چون  معتقدند این پارک با تجهیزاتی که فراهم شده مخصوص فرهنگ فرانسوی بوده و یک فرد دارای پوشش در این فرهنگ یک ضد فرهنگ محسوب می شود.

وی گفت: استان مازندران هم می تواند ضمن جذب گردشگر و رونق اقتصاد گردشگری، فرهنگ و ارزش های خود را به شیوه های گوناگون و جذاب به گردشگران القا کند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.