پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چرا سقف‌ خانه‌های شمالی "قارچی" است؟

0

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با بیان اینکه از دیرباز سقف‌های خانه را در مازندران قارچی می‌ساختند، گفت: سقف های بلند، بزرگ و شیروانی به خاطر باران زیاد در این مناطق ساخته می‌شد اما متاسفانه امروز چون منازل آپارتمانی شده، استفاده از این نوع سقف‌ها برچیده شده است

عزیر عابسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ساختمان سبز به معنای احداث ساختمانی متناسب با طبیعت، اقلیم و شرایط خاص هر منطقه است، اظهار کرد: معماری ساختمان به معنی چیدمان فضاها، سازه و انتخاب مصالح در این نوع ساختمان‌سازی باید مورد توجه در هر منطقه ای قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ساختمان سبز باید نهایت انطباق با محیط را داشته باشند، تصریح کرد: بنای سبز باید حداقل خسارت‌ها را به محیط زیست وارد کند اما الزاما به این معنا نبوده که در هر طبقه‌ای گلدانی گذاشته شود یا درخت زیاد کاشته و گاها سقف های سبز داشته باشیم.

رابطه میان خانه سبز و کاهش انرژی

دبیر کارگروه پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران خاطرنشان کرد: منظور از حداقل خسارت‌ها وارده به محیط زیست یعنی کمترین آب و انرژی مصرف شود، در این شرایط خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی نسبت به ۲۰ سال گذشته، تمامی ساختمان‌ها پنجره و دیوارها دوجداره دارند و از مشکل فنی کمتری برخوردار هستند، همچنین در صدا، گرما و سرما نیز ورود و خروج صورت نمی‌گیرد.

عابسی تصریح کرد: ساخت هر خانه باید بر اساس برآوردهای احتمالی مانند وزیدن باد و ورود نور خورشید باشد، در این صورت از مصرف انرژی تا حد زیادی کاسته می‌شود.

عواقب بی‌توجهی به باران در مازندران

عابسی با اشاره به اینکه بی توجهی به مسئله باران در مازندران عواقبی همچون نم دار شدن خانه‌های طبقه آخر را به همراه دارد، اظهار کرد: در گذشته در یزد و اصفهان بادگیر ساخته می‌شد و با توجه به اقلیم آن منطقه برای خنک شدن از آن استفاده می‌کردند.

خانه سبز چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل افزود: ساختمان سبز به این معنی است که خانه از تهویه طبیعی هوا و سیستم های چند جداره تشکیل شده باشد تا بتوانیم در محیط خانه گل و گیاه را پرورش دهیم و نور گیر مناسب و پنجره های متناسب داشته باشم. اگر قرار است ساختمان سبز ساخته شود، در ابتدا باید اقلیم مازندران را مطالعه کرده و بر اساس شرایط آب و هوایی و منطقه ای بنا را با حداقل خسارت ها به محیط زیست ساخت؛ اگر ساختمان بر اساس اقلیم منطقه و با بیشترین نگاه زیست محیطی در نظر بگیریم، ایده ساخت خانه سبز در تمام استان ها پاسخ می دهد.

عابسی با بیان اینکه مردم در گذشته از آب باران برای درست کردن چای و غیره بهره می گرفتند اما امروز، این اتفاق نمی افتد، گفت: پیشنهاد می شود امروزه در احداث ساختمان‌های جدید، در کنار مخزن فاضلاب، مخزنی برای جمع‌آوری آب باران ایجاد شود تا با جمع‌آوری آن، آب مصرفی از بهداشتی جدا شود.

فضای داخل خانه آلوده‌تر از بیرون است

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه هوای خانه به دلیل استفاده از بخاری، گاز و پخت و پز همیشه آلوده تر از فضای بیرون است، تصریح کرد: در ساختمانی که با رعایت مسائل زیست محیطی ساخته می‌شود، مصرف انرژی و آب کاهش یافته و محیط سالم‌تری خواهیم داشت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.