پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نکا گنجینه‌ای بهشتی با جاذبه‌های گردشگری

جاذبه‌های گردشگری مختلف در نکا، از این شهرستان در شرق مازندران گنجینه‌ای از جاذبه‌های مختلف گردشگری ساخته است که می‌تواند به عنوان شهرستان هدف گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: برخورداری از چشمه‌سارهای زیبا در دل جنگل‌های بکر، آبشارهای بی‌نظیر، جنگل قرمرض، وجود چشمه‌سارها و آب‌های معدنی در کنار ساحل زیبا و برخورداری از راه‌های مختلف تردد برای مسافران در بخش شوسه، هوایی و راه‌آهن از این شهرستان به عنوان کریدوری برای مسافران و گردشگران ساخته است که نیازمند شناساندن این ظرفیت‌ها به مسافران و گردشگران است.

 

وجود مناطق جنگلی و بکر کوهسارکنده و قرمرض در حاشیه این شهر و با فاصله‌ای چند کیلومتری از شهر نکا و دسترسی آسان مسافران به این جنگل‌ها و مناطق گردشگری، وجود غارها و تپه‌های تاریخی، نکا را به یک قطب گردشگری تبدیل کرده است که در کنار شکوفه‌های بهاری، عطر نان محلی، آوای پرندگان در لابه‌لای درختان، نوای آبشارها و چشمه‌ساران در روستاها، فضای دل‌انگیز برای مسافران به ارمغان آورده و مسافران و گردشگران را به سوی خود فرا می‌خواند.

 

جاذبه‌های مختلف، بکر و رویایی شهرستان نکا در شهر و روستا جلوه‌ای بی‌بدیل از هنرنمایی خالق هستی در این سرزمین است که نیازمند توجه بیشتر مسئولان به شناسایی این مناطق بکر است تا روستاهای ییلاقی با کلبه‌های چوبی و پرچین‌های کوتاه در کنار مردمانی مهربان و مهمان‌نواز و ساده‌دل همراه با غذاهای محلی، صنایع دستی همچون “چادرشب”، ” گلیم‌بافی”، “نمد بافی”، صنایع چوبی منطقه و همه و همه که به عنوان ظرفیتی بی‌بدیل از این شهرستان و روستاهای آن است، به‌درستی به گردشگران معرفی شود.

 

*مغفول ماندن جاذبه‌های گردشگری مانعی برای توسعه نکا

 

شهرستان نکا با دارا بودن ۱۲۵ روستا و ظرفیت‌های مختلف گردشگری همچون سایر مناطق مازندران از مناطق گردشگری متنوع اعم از آثار تاریخی و طبیعی بی‌بدیل برخوردار است که شناساندن و معرفی این ابنیه و گردشگاه‌ها به اقشار مختلف جامعه از مسائل مهمی است که در برخی از مواقع از آن غفلت شده است و این مغفول ماندن جاذبه‌های گردشگری مانعی برای توسعه این شهرستان است.

 

*فراهم نبودن زیرساخت‌های گردشگری مانعی برای توسعه

یوسف محمدی از شهروندان نکایی در رابطه با معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان نکا به خبرنگار فارس گفت: این شهرستان از جاذبه‌های بکر و طبیعی در کنار آثار تاریخی و تپه‌های باستانی برخوردار است که می‌تواند مهم‌ترین هدف گردشگری باشد اما زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر وجود ندارد.

 

وی افزود: وجود چشمه‌های مختلفی همچون چشمه مریو، استخر طبیعی استخرپشت، رودخانه‌های زارم‌رود و مهربان‌رود، آبشارهای دوزده، زنگت، لیمونده، چناربن و… در دل جنگل‌های بکر و چشمه آب معدنی قرمرض ظرفیتی مناسب برای گردشگری در این منطقه است اما زیرساخت‌های اولیه برای این بخش نظیر جاده‌سازی متناسب با این طبیعت، برق‌رسانی و حتی مکانی برای اقامت و شب‌گذرانی وجود ندارد و همه این عوامل سبب شده است که ماندگاری مسافران و استفاده از این مواهب کم شود.

 

محمدی ادامه داد: آماده نبودن زیرساخت‌های گردشگری سبب شده است که توجه به این بخش مغفول بماند و لذا باید با شناسایی ظرفیت‌های مختلف در این بخش و شناساندن آن به گردشگران در کنار توجه اساسی به زیرساخت‌ها وارد شد تا صنعت توریسم مورد توجه جدی قرار گیرد. 

 

*گردشگری مذهبی نکا مورد توجه قرار گیرد

میترا تیرگری دیگر شهروند نکایی نیز با اشاره به اینکه شهرستان نکا علاوه بر دارا بودن چشم‌اندازهای دل‌انگیز در بخش زیارتی دارای ۵۴ بقعه متبرکه امام‌زادگان است، یادآور شد: وجود امامزادگان مختلف در دل جنگل‌ها و مناطق بکر و طبیعی این شهرستان، زمینه‌ای مناسب برای توجه به گردشگری مذهبی در کنار گردشگری طبیعی است.

 

وی گفت: موقعیت فرهنگی ـ مذهبی خاص شهرستان نکا، لازمه توجه به گردشگری مذهبی و توسعه آن را افزایش می‌دهد اما چندان توجهی به این مسئله نشده است و تنها در برخی از موارد شاهد تعویض برخی از بارگاه‌ها در امام‌زادگان بوده‌ایم و دسترسی به همه امامزادگان در این شهرستان شاید به دلیل معرفی نکردن کامل و جامع، برای گردشگران مقدور نیست.

 

*تورهای گردشگری روستایی در نکا راه‌اندازی شود

 

موسی عزیزی از دیگر شهروندان نکایی نیز با تاکید بر راه‌اندازی تور گردشگری دائمی در طول سال در فصل‌های مختلف به مناطق جنگلی و طبیعی نکا به خبرنگار فارس گفت: راه‌اندازی تورهای گردشگری با هدف معرفی جاذبه‌های طبیعی در مناطق روستایی این شهرستان باید مورد توجه قرار گیرد تا گردشگران در فصول مختلف سال از این مواهب الهی و طبیعی استفاده کنند.

 

وی افزود: برخی از مناطق گردشگری این شهرستان برای مردم همین شهرستان نیز ناشناخته است و لذا امیدواریم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی این امر که در سال‌های گذشته توجه به تور گردشگری روستایی را در دستور کار خود قرار داده بود، در این راستا با اقدام وسیع‌تر و بیشتری وارد شود و در شناساندن گردشگری این شهرستان تلاش شود.

 

*توجه به توسعه زیرساخت‌های گردشگری، راهی برای رونق اقتصادی

فرماندار نکا نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: شهرستان نکا با دارا بودن طبیعت بکر جنگلی و کوهستانی، امام‌زادگان متعدد، جنگل و دشت‌های حاصل‌خیز و در بخش تفریحی شهری با دارا بودن چهار بوستان و پارک، برخورداری از سواحل زیبای دریای مروارید و  قرار گرفتن در سه خط طلایی جاده بین‌المللی تهران به مشهد مقدس، خطوط ریلی و مجاورت با فرودگاه دشت‌ناز ساری، سالانه پذیرای هزاران گردشگر، توریست و مسافر نوروزی است که در سال‌جاری سعی شده تا تمهیدات لازم برای جذب بیشتر مسافران اندیشیده شود.

 

جعفر احمدی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های گردشگری، نقش موثری در جذب توریست و رونق اقتصادی روستاها دارد، افزود: توجه به توسعه زیرساخت‌های گردشگری روستایی راهی برای رونق اقتصادی روستاها است که امیدواریم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

وی از روستاهای شهرستان به دلیل برخورداری از جاذبه‌های مختلف گردشگری و فرهنگی به عنوان یکی از ظرفیت‌های بسیار مساعد برای جذب گردشگر یاد کرد و یادآور شد: جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و گردشگری موجود در روستاها، سرمایه بزرگی برای جذب گردشگر در شهرستان است که هرگونه تلاش برای معرفی جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی روستاها و توسعه زیرساخت‌های گردشگری، نقش موثری در جذب بیشتر توریست و رونق اقتصادی در روستاها دارد که در این راستا شوراها و دهیاران باید بیش از پیش در معرفی روستاها به گردشگران توجه کنند و کمک‌کار مسئولان باشند.

 

احمدی گفت: برنامه‌ریزی‌های مختلف برای ارائه خدمات مناسب در شهرستان نکا انجام شده است و هشت مدرسه با ۵۷ کلاس با تمام نیازهای اولیه و همچنین خانه‌مسافر و هتل برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است.

 

وی بیان داشت: نیروهای امدادی و بهداشتی درمانی نیز آماده‌باش هستند و دو بیمارستان، چهار پایگاه امدادی اورژانس جاده‌ای و امداد و نجات، کشیک ۱۰ باب نانوایی و مسجد شبانه‌روزی درون‌شهری و بین‌راهی و اسقرار چهار پایگاه انتظامی به منظور ایجاد امنیت در این شهرستان، همگی بیانگر دغدغه در این بخش و فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌های لازم برای مسافران و گردشگران است که امیدواریم مسافران با خاطره‌ای خوش از این شهرستان عزیمت کنند.

 

*برق‌رسانی و روشنایی منطقه گردشگری قرمرض در دست اقدام است

 

عضو ستاد تسهیلات نوروزی شهرستان نکا نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه فراهم کردن زیرساخت‌های مختلف مناطق گردشگری در دستور کار این اداره قرار دارد، گفت: در همین راستا برق‌رسانی و روشنایی منطقه گردشگری قرمرض با قوت در دست اقدام است.

 

علی‌اصغر طهماسبی اظهار کرد: در این راستا در سال گذشته ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که ۱۲۰ میلیون تومان آن تخصیص یافت و بخش مهمی از عملیات کاشت تیر برق‌ها در این منطقه گردشگری انجام شده است و در سال‌جاری نیز ۸۵ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که تاکنون ۴۰ درصد این اعتبارات تخصیص یافته است و برای خرید سیم، کابل و… اقدام شده است.

 

طهماسبی با بیان اینکه بازدید مسافران و گردشگران در نوروز امسال از مناطق گردشگری و تاریخی و باستانی شهرستان نکا با توجه به اطلاع‌رسانی مناسب و فراهم کردن زیرساخت‌های مختلف از رشد مناسبی نسبت به گذشته برخوردار است، ادامه داد: مناطق گردشگری طبیعی کوهسارکنده، قرمرض، تپه نارنج‌باغ، غاز تاریخی و باستانی کمیشان و دریای مروارید از جمله مناطق گردشگر پذیر این شهرستان هستند که تاکنون در حدود ۲ هزارنفر از این مناطق گردشگری بازدید کردند.

 

*توسعه بوم‌گردی روستایی، راهی برای رونق کسب‌وکار خانوادگی

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز از توسعه بوم‌گردی روستایی، به عنوان راهی برای رونق کسب‌وکار خانوادگی نام برد و گفت: ظرفیت‌های فراوان و مختلفی در حوزه بوم‌گردی در مازندران وجود دارد و روستاهای مختلف این استان، ظرفیتی مناسب در این راستا هستند که باید این مناطق و مراکز اقامتی ساماندهی شوند.

 

مهران حسنی افزود: در بوم‌گردی روستایی تاکید بر حفظ صنایع دستی، تولیدات بومی و محلی و افزایش درآمد در روستاها است که در این راستا و برای توسعه و ساماندهی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، شرکت‌های تعاونی دهیاران به عنوان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار نقش مهمی دارند که در زمینه بوم‌گردی روستایی تاکنون سرمایه‌گذارانی از شهرهای ساری و نکا مراجعه کردند که مسئله در دست بررسی است.

 

*توسعه بوم‌گردی، توسعه اقتصاد مقاومتی

بخشدار هزارجریب نکا نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ورود گردشگران در طول سال به مناطق مختلف هزارجریب نکا اظهار کرد: با توجه به فراهم شدن امکانات لازم در بخش هزارجریب، طبیعت‌گردی و بوم‌گردی در این بخش مورد توجه ویژه قرار گرفته است تا ضمن نهادنیه کردن اقتصاد مقاومتی با جذب گردشگر، در شناساندن فرهنگ بومی و محلی منطقه اقدام شود.

 

محمد محمدیان گفت: وجود زندگی روستایی، پخت غذاهای محلی و فراهم بودن شرایط لازم برای استفاده از این طبیعت بکر و غذاهای سنتی، سبب شده است تا مسافرانی که قصد استفاده از طبیعت، فضای اقامتی و محصولات غذایی روستایی در کنار میوه‌ها و ترشی‌های روستایی را دارند به این منطقه دعوت و از آنان با انواع غذاهای محلی مازندرانی پذیرایی شود.

 

وی افزود: بخش هزارجریب نکا با دارا بودن ۶۳ روستا و حدود ۱۶ هزارنفر جمعیت، شرایطی را برای حضور گردشگران فراهم کرده است که در این راستا امکانات لازم برای جذب و ماندگاری گردشگر در مناطق روستایی بخش هزارجریب نکا فراهم شده است تا مسافران ضمن استفاده از طبیعت، با آداب و رسوم  این منطقه از مازندران، غذاهای محلی و فضای اقامتی آرام و دلنشین در کنار میوه‌ها و ترشی‌های روستایی و… آشنا شوند.

 

بخشدار هزارجریب بیان داشت: توسعه بوم‌گردی روستایی در بخش هزارجریب نکا، با توجه به پیشینه فرهنگی، تمدن و آداب و رسوم و جاذبه‌های مختلف بکر طبیعی در گردشگری، نیازمند همکاری، همراهی و مشارکت مردم و جوامع محلی است که امیدواریم با تحقق این امر در سال جدید که به شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» رهبری مزین شده است، بتوان از گردشگری به عنوان یک مدل توسعه پایدار در روستای این بخش، بهره‌برداری مناسب انجام شود.

 

به گزارش فارس، براساس آنچه کارشناسان حوزه گردشگری عنوان کرده‌اند توسعه گردشگری و اقامت بوم‌گردی سبب ایجاد اشتغال در روستاها، افزایش ماندگاری و رونق اقتصادی نواحی روستایی و مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاها می‌شود که این مسئله در بخش هزارجریب نکا با قوت در حال پیگیری است تا با ایجاد شرایط لازم برای اقامت بوم‌گردی، این مهاجرت معکوس و رونق اقتصادی در منطقه ایجاد شود.

 

صنعت گردشگری از جمله صنایع پردرآمد و اقتصادی در جهان است که بسیاری از کشورهای جهان مهم‌ترین بخش درآمدی آنان از بخش گردشگری است و در این راستا شاید بسیاری از این کشورها حتی به اندازه یک روستای مازندران دارای جاذبه گردشگری نباشند اما ساخت فضاهای گردشگری و جانمایی‌های مختلف در این بخش و نهادینه کردن فرهنگ گردشگری موجب شده است که منبع درآمدی مناسبی در این بخش داشته باشند، نکته‌ای که شاید در برخی موارد از آن غفلت کرده‌ایم و باید مورد توجه قرار گیرد.

————————

گزارش از: مریم نظری

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.