پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جویبار ، قلب تپنده سفال مازندران

در برهه زمان کنونی که از کارگاههای سفال پزی در شهرهای و روستاهای مازندرانی دیگر اثری باقی نمانده است ، فعالیت کارگاه سفال پزی در ‘ کلاگر محله ‘ جویبار جاذبه میراث فرهنگی و تاریخی این استان به شمار می رود .

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: جویبار یکی از شهرستان های مرکزی مازندران است که از شمال به دریای مازندران ، از جنوب به شهرستان قائمشهر ، از شرق به شهرستان ساری و از طرف غرب به شهرستان بابلسر متصل است .

کلاگر محله یا کوزه گر محله یکی از محله های قدیمی جویبار است که در سال های نه چندان دور کارگاههای سفال پزی استادانی همچون ‘غلامعلی چینی ساز” ، ‘ عزیزالله فکوری’ ، ‘ عظیم بخشی’، ‘ یوسف طالبی’ و ‘سبحان نجفی’ این محله را به عنوان یکی مناطق فعال و پرتکاپو در زمینه سفالگری معرفی می کرد .

**تداوم تپش قلب سفال مازندران در کلاگر محله جویبار

زمان زیادی از آن دوران نگذشته است که سفال های دست ساخته هنرمندان مازندرانی از قدره(کاسه آش) ، گومبکا( ظرف مخصوص نگهداری نیشکر)گرفته تا دوشون (ظرف مخصوص تولید کره) ، گل لوه (ظرف مخصوص درست کردن ماست) ونمک شور( ظرف مخصوص نگهداری نمک) بازارهای این استان را در قبضه خود داشت و کارگاههای تونلی پخت سفال در محلات و مناطق مختلف مازندران فعال بودند.

حال که امروز از آن هنر دیرینه مازندران که سابقه اش به هشت هزار سال قبل از میلاد بر می گردد چیزی زیادی باقی نمانده است ، کوره سفال پزی استاد رمضانعلی چینی ساز در منطقه قدیمی و خانه شخصی این هنرمند به مکانی مناسب برای دیدن هنر دیرینه کشور و خرید این محصولات تبدیل شده است .

کوره سفال پزی، سفالینه ها و کار سفالگری استاد چینی ساز چنان شهرت جهانی یافت که گردشگران خارجی رنج سفر را تحمل کرده و با سفر به کلاگر محله جویبار از آن دیدن می کنند .
هنر دست استاد چینی ساز پرآوازه و جهانی است تا جایی که خودش می گوید که زن جهانگرد فرانسوی پرسان پرسان برای دیدن محل کار و هنر دستش به کارگاهش آمد ، کارگاهی که به واقع هم زیباست و هم پرسش انگیز برای ذهن های کنجکاو که چگونه دست ساخته های زیبا از چنین جایی به خانه های اعیان و اشراف راه می یابد.

هنر سفالگری مازندران هم اکنون تنها در کلاگر محله و در کوره سفال استاد چینی ساز نفس می کشد و شاید این آخرین فرصت برای مسافران نوروزی باشد که با سفر به مازندران سری هم به شهر جویبار و کارگاه سفالگری این هنرمند پیر ولی جوان دل بزنند.

رمضانعلی چینی ساز ، سفالگری است که پنج نسل از خاندانش و به مدت ۳۰۰سال دراین حرفه مشغول به کار بوده اند و او آخرین بازمانده این هنر در مازندران است .

این هنرمند مازندرانی که از طبیعت زیبای مازندران برای نقش و نگار زدن بر دست ساخته هایش بهره می گیرد ، می گوید : نقوش ساده مزین به حیوانات ، طبیعت و مناظر زیبا در سفال های کشف شده شمال کشور هم مشهود است .

چینی ساز گفت: ظروف سفالی ساخته شده در این کوره ها توسط افراد با حمل بر روی حیوانات و رفتن به محلات در شهرها و روستاهای استان فروخته می شد .

وی در توضیح تاریخچه سفالگری مازندران گفت: کلا به معنای کوزه است و در شهرستان های قائمشهر ، بابل و جویبار محله ای به نام کلاگر محله وجود داشت که اهالی این مناطق سفال گران مطرحی بودند.

چینی ساز تغییرشیوه زندگی و روی آورن مردم به ظروف امروزی بارنگ و لعاب را زمینه ساز رکود استفاده از ظروف سفالی در جامعه و تولید این محصولات دانست .

وی گفت: با تغییر سبک تولید محصولات سفالی و ساخت اشیا تزیینی به دنبال ایجاد بستری برای ایجاد رغبت در مردم برای استفاده از این محصولات بودم .

چینی ساز رونق بخشیدن دوباره این هنر را مستلزم یک عزم همگانی فرهنگی و هنری دانست و گفت : بنده به عنوان یک سفالگر تنها تولید کننده این آثار هستم و محرومیت هنر می بایست با تلاش مسئولان و دست اندرکاران رفع شود.

وی به اخذ مهر اصالت یونسکو به دو ظرف سفالی لبنیات و گومبکا اشاره کرد و گفت : ورود سازمان های جهانی برای حفظ هنرهای سنتی نشانگر ارزش و جایگاه این هنرهاست که باید درجامعه ماهم موردتوجه قرار بگیرد .

سفال های کلاگر محله جویبار می تواند سوغات و رهاورد خوبی از مازندران باشد.

** جمعه بازار ، بازار سنتی مازندران بابیش از یک قرن قدمت

جمعه بازار جویبار را نه به خاطر بازار بودنش بلکه به خاطر حفظ بافت سنتی و قدیمی اش کانون توجه قرار دارد .

جمعه بازار جویبار یکی از بازارهای سنتی مازندران با سابقه فعالیت بیش از ۱۵۰ ساله ، از بازارهای شلوغ و پرتردد استان است که فروشندگانی از اقصی نقاط مازندران و گاهی استان های شمالی در این شهر حضور می یابند .

قیمت مناسب و ارائه محصولات و تولیدات سنتی و محلی مازندران در جمعه بازار جویبار این مکان را به فضایی مناسب برای حضور مسافران تبدیل کرده است تا با سپری کردن روزی از سفرشان به جویبار در این بازار از نزدیک با فرهنگ ، آداب ، رسوم و تولیدات مازندرانی ها آشنا شوند .

۱۸ کیلومتر ساحل بکر و زیبا و وجود بیش از ۲۰ اثر تاریخی ثبت شده در میراث ملی از جمله پل تاریخی خشته پل جمعه بازار ، سیکاپل ، پل آزان ، خانه تقوایی شهر جویبار ، آستانه مقدسه امامزاده قاسم اسماعیل کلا بزرگ ، پیر درویش سروکلا ، شاهرضا ، امامزاده حبیب و چهل تن کوکنده ، تکیه و سقاتالار بیزکی از مکان های تاریحی و جاذبه های گردشگری جویبار است که امسال همچون سال های گذشته آماده میزبانی و حضور مسافران نوروزی است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.