پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نصرت الله زندی شاعر و ادیب ساکن ساری دار فانی ار وداع گفت

جامعه فرهنگ و ادب مازندران در سوگ از دست دادن نصرت الله زندی شاعر و ادیب ساکن ساری عزادار شد.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: مرحوم زندی در سال ١٣٠۵ خورشیدی در زنجان به دنیا آمد. پدرش یوسف سلطان زند، مردی نظامی بود. مادرش نیز از خانواده ای عالم خیز و دختر آقاشیخ موسی مجتهد و فرزندزاده آخوند ملاعلی قارپوزآبادی بود.

نصرت الله زندی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود گذراند. پدرش یوسف خان زند دل بسته وطن بود و فردوسی را پاس می داشت. از همین رو بود که از خود شاهنامه ای دست نویس با ٧۶ نقاشی رنگی به جای گذاشت.

از همان روزگار وطن دوستی و حفظ و حراست از زبان پارسی در ذهن و ضمیر زندی ریشه دواند. او در کار نظامی خود در سال ١٣۵۶ در ساری بازنشسته شد و سالهاست ساری از سایه حضور سرهنگ زندی برخوردار است.

او شعر می گفت، داستان می نوشت و در محافل ادبی ساری حضور داشت. از آثار او می توان به این موارد اشاره کرد:
مرد جاویدان(١٣۴۶)، ایران نامه(١٣٧۶(، ایران بی غروب، خاطره ای از شهریور شوم ١٣٢٠، ٢١ شاخه گل تقدیم به قلبم، انجام مأموریتی بزرگ، نگرشی به زندگی زنده یاد جهان پهلوان تختی، دیوان قصاید و غزلیات(آماده چاپ)، حماسه های ملی و میهنی، سروده های زبان ناب پارسی، ۴٠٠ دوبیتی جناس، مناظره پدر و پسر، یکصد دوبیتی در ارزش هنر زن ومرد، پیدایش سه تار.

آخرین نوشته زنده یاد زندی متنی است با عنوان ‘سراشیب زندگی’ که مکتوب و منظوم است و در پایان تابستان امسال نوشته شد، ولی فضایی پاییزی و زمستانی و در عین حال نگاهی مثبت و گرم به فرایند و مسیر زندگی دارد. این نوشتار چندی پیش در مجله هفت روز به چاپ رسید.

مراسم تشیع مرحوم نصرت اله زندی صبح امروز با حضور جمع زیادی از هنرمندان و فرهنگ دوستان در ساری برگزار شد و در آرامگاه ملامجدالدین این شهر به خاک سپرده شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.