پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ماراتن سیاسی هفتم اسفند با حضور بانوان فرهیخته

زنان فرهیخته ایرانی، عناصری فعال و سازنده هستند که در فعالیت‌های اجتماعی و تحولات سیاسی و اجتماعی کشور، حضوری دلسوزانه و تکلیف‌ مدارانه دارند و تداوم این راه نیز مستلزم حفظ همان روحیه خدمت براساس تکلیف دینی و اجتماعی است….

2

 

پایگاه خبری چهاردانگه: در سومین روز از فرصت قانونی ثبت نام کاندیدای انتخابات مجلس دهم،صبح امروز «دکتر عالیه زمانی کیاسری» عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با همراهی شماری از پزشکان و فعالان حوزه سلامت با حضور در محل فرمانداری شهرستان ساری برای حضور در این ماراتن سیاسی اقدام به ثبت نام نمود.حضوری معنادار که می تواند نشان دهنده تحولی مثبت در کانون تصمیم سازی انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان در هفتم اسفند باشد.

 

آنچه مسلم است انقلاب اسلامی منشاء تحولاتی عمیق در حوزه زنان ایرانی بود و زمینه را برای فعالیت زنان در بخش‌های مختلف مهیا کرد تا این قشر بتواند نقش مؤثر و تعیین کننده‌ای در اداره جامعه و شکل‌گیری نهادهای قانونگذاری و اجرایی کشور داشته باشد. با وقوع انقلاب اسلامی، چهره تازه‌ای از زن ایرانی به دنیا معرفی شد که مشخصه بارز آن دینداری، آگاهی و مسئولیت‌پذیری بود و همین نگاه مسئولانه، اصلی‌ ترین پشتوانه برای تداوم حضور جدی و فعال زنان در عرصه‌های مختلف کشور محسوب می‌شود. زنان فرهیخته ایرانی، عناصری فعال و سازنده هستند که در فعالیت‌های اجتماعی و تحولات سیاسی و اجتماعی کشور، حضوری دلسوزانه و تکلیف‌ مدارانه دارند و تداوم این راه نیز مستلزم حفظ همان روحیه خدمت براساس تکلیف دینی و اجتماعی است.

 

بانوان ایرانی با تلاش صادقانه و باورمندی به قابلیت‌های خود، همواره به دنبال اهداف بزرگی مانند پیشرفت روزافزون کشور در ابعاد مختلف، بسط و گسترش اخلاق، اعتلای ارزش‌های دینی و انسانی، تحکیم نهاد خانواده و توجه ویژه به جایگاه واقعی زنان در جامعه هستند و بدیهی است که حضور پررنگ زنان در خانه ملت، می‌تواند زمینه دسترسی به این اهداف متعالی را هموارتر سازد. با نزدیک شدن به زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، احزاب و گروه‌های سیاسی اقدام به گسترش فعالیت‌های تبلیغات انتخاباتی و طرح شعارهای خود می نمایند که بخش مهمی از این فعالیتها معطوف به حوزه زنان است.

 

عکس خانم دکتر زمانی برای استفاده در صفحه داخل

 

در چنین شرایطی باید گفت در طول ۳۶ سال گذشته، زنان به عنوان نیمی از جمعیت ایران این اعتماد به نفس را در خود یافته‌اند که در فعالیت‌های سیاسی شرکت کنند و در انتخابات‌های گوناگون خود را در معرض رای مردم قرار دهند. اما همواره با موانع متعددی از جمله برخورد‌های برخی جناح‌های سیاسی و عدم حمایت احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا، مواجه شده‌اند. بنابراین این سوال در افکار عمومی ایجاد شده است که با وجود مردانه‌بودن سپهر سیاسی کشور چرا مشارکت سیاسی زنان ضرورت دارد. در طول ۹ مجلس قبلی علی‌رغم شعارهایی که داده شده این رقم از چهار درصد فراتر نرفته، این در حالی است که میانگین حضور زنان در پارلمان‌های دنیا سال‌هاست از ۲۰ درصد فراتر رفته است. واقعیت این است که غیبت زنان در قوه قانونگذاری موجب نادیده‌گرفتن مطالبات آنان در این نهاد منتخب دموکراتیک با توجه به کارکردها و اختیاراتش می‌شود. یکی از دلایل پایین بودن تعداد زنان در مجلس تعداد کم شرکت کنندگان به عنوان کاندیدا است. بی تردید این وضعیت را باید متاثر از عدم رشدیافتگی ساختار حقیقی جامعه برای افزایش حضور زنان در ساختار قدرت دانست .

 

آنچه مسلم است  با این رویه قطعا در انتخابات آینده هم اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.با وجودیکه تا کنون ۹ مجلس در ایران پس از انقلاب اسلامی شکل گرفته و با توجه به اینکه در مبانی اعتقادی ما به صراحت بر ایفای مسئولیت انسانی، اجتماعی و سیاسی زن تاکید شده است اما این موضوع هرگز به عنوان بخش تاثیرگذار فرهنگ سیاسی در جامعه ما به جریان نیفتاده است.

 

این درحالی است که بر اساس مصوبه کشورهای عضو اتحادیه بین‌المجالس که در سال ۷۵ برگزار شده ،کشورهای عضو متعهد شده‌اند میزان مشارکت سیاسی زنان را تا سقف ۲۵ درصد افزایش دهند. اما چرا این رقم تحقق نیافته است؟ چرا هیچ برنامه و تلاشی برای جریان‌سازی این تصمیم در دستور کار قرار نگرفته است؟ دلیل روشن است ،چون به خودی خود این اتفاق نمی‌افتد و از یک طرف همان طور که گفتیم زنان در جامعه ما از توان رقابت مساوی با مردان در انتخابات برخوردار نیستند و از طرف دیگر در بطن جامعه هنوز این موضوع به عنوان یک ضرورت نهادینه نشده است.

 

نگاهی به عملکرد دولت‌های مختلف به خوبی نشان می‌دهد که تمام شعارها، سخنرانی‌ها، میتینگ‌های انتخاباتی و وعده‌های داده شده در مورد استفاده از توان مدیریتی و علمی زنان در سطوح مدیریتی کشور بعد از برگزاری انتخابات، خیلی زود فراموش شده و ادامه شعارها به انتخابات بعدی واگذار شده است! حداکثر سهم زنان جامعه در کابینه ۱۱ دولت پس از انقلاب اسلامی، تنها یک بار وزارت و کمتر از انگشتان دو دست، پست معاونت ریاست جمهوری بوده است و این در حالی است که حضور زنان در سطوح مدیریت کلان و میانی کشور می‌توانست زمینه را برای حضور فعال‌تر این قشر در انتخابات مختلف مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا فراهم سازد. اما در هر حال، زنان ایرانی از این برخوردها مایوس نشده و همواره در صحنه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی حضور فعال داشته اند، هر چند که چنین حضور با صلابت و اثرگذاری، خوشایند نظام سلطه که همواره از زنان به عنوان کالا استفاده می‌کنند، نبوده و از همین رو با بکارگیری ابزارها و شیوه‌های مختلف از جمله شبکه‌های ماهواره‌ای و دیگر رسانه‌های تحت امر، سعی در هویت زدایی از زنان ایرانی و مایوس کردن آنان از آینده دارند. بطورکلی در هر انتخابات آزاد و واقعی، مهم‌ ترین و تأثیرگذارترین عنصر بر نتیجه انتخابات رأی‌دهندگان هستند. بنابراین تردیدی وجود ندارد اگر شایستگی‌ها، عملکردها و سوابق کاندیداهای زن در سطحی برابر با مردان به شهروندان ارائه شود نتایج مبارکی رقم خواهد خورد. واقعیت این است که زمانی که زنان بتوانند در سطحی برابر به شکل اثباتی، توانمندی‌ها و شایستگی‌های خود را به اثبات برسانند ، قطعا رای‌دهندگان نیز تصمیم شایسته‌ای اتخاذ خواهند کرد .خوشبختانه در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی شماری از زنان استان از حوزه های مختلف برای حضور در این ماراتن سیاسی اعلام آمادگی نمودند که بی گمان «دکتر عالیه زمانی کیاسری»بانوی فرهیخته ساروی از چهره های برجسته و نام آشنای این دوره از انتخابات است.وی که تجربه ریاست موفق و تحول آفرین بر بزرگترین بیمارستان دولتی شمال کشور یعنی بیمارستان امام خمینی«ره» ساری،ریاست بیمارستان فاطمه زهرا«س» و ریاست دانشکده پیراپزشکی ساری را در کارنامه دارد موفق شده است علی رغم اعلام حضور دیرهنگام ، در همین مدت کوتاه با ارائه تحلیل های هوشمندانه که متاثر از دغدغه بسیاری از شهروندان به ویژه بانوان است ،نظر شمار کثیری از مردم را به خود جلب نماید.این بانوی فرهیخته که هم اکنون به عنوان مهمترین رقیب انتخاباتی کاندیدای مرد حاضر در حوزه انتخاباتی مرکزاستان قلمداد می شود،با ورود غافلگیرکننده خود بسیاری از معادلات این حوزه را برهم زد که اعلام حمایت بسیاری از تشکلات صنفی ، سیاسی و اجتماعی بانوان استان و به ویژه بانوان شهرستانهای ساری و میاندرود از این جمله است.

 

از سویی دیگر، به واسطه همین نگاه و در پرتو حمایت گروه کثیری از جمعیت ۵۰درصدی زنان از این کاندیدای برجسته،اخبار متنوعی مبنی بر ائتلاف برخی کاندیدای مرد با وی به گوش می رسد که صرف نظر از صحت یا کذب بودن این اخبار، باید گفت: مردان سیاست پیشه مرکز استان که سالها رقابت برادرانه ای را با هم برگزار نمودند، این بار ناگزیر باید حضور خواهر فرهیخته ای را بپذیرند که کمی تا قسمتی جدی معادلات آنها را برهم زده است.از این رو می توان گفت : علی رغم هشدار کارشناسان هواشناسی مبنی براحتمال وقوع پدیده های آشوبناک جوی و تغییرات شدید آب و هوایی که موج گسترده سرما را به سرزمین ما خواهد آورد ،باید اذعان نمود با توجه به آرایش انتخاباتی دراکثر شهرستانهای استان به ویژه در مرکز مازندران که به صف آرایی پیشکسوتان سیاسی کار و جوانان جسور وفرهیخته منجرخواهد شد، زمستانی گرم در راه است.

کوروش غفاری چراتی-روزنامه نگار

2 نظرات
  1. موسوي می گوید

    این کاندیدا واقعاً دیگران را شوکه کرده است ، به نظر می رسد او پدیده انتخابات ۷ اسفند مازندران باشد با آمدن ایشان بسیاری از معادلات به هم خورده است.

  2. همشهری واقعی می گوید

    این روزها همه به دکتر شجاعی و مهندس نقیبی رای میدن ، شما چطور؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.