پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مرحوم شجاعی عالم، فاضل، مفسر و خادم ملت بود

آیت الله نظری با تأکید براین که مجالس مذهبی ما باید زمینه تکامل انسان را فراهم کند، گفت: متأسفانه برخی مجالس مذهبی نه تنها عامل تکامل نیستند بلکه زمینه انحراف فرد را نیز فراهم می کنند.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه ، آیت الله نظری خادم الشریعه پیش از ظهر امروز در مراسم نخستین سالگرد حجت الاسلام والمسلمین شجاعی(ره)، نماینده اسبق ساری در مجلس شورای اسلامی در مصلی امام خمینی (ره) ساری به اهمیت نعمت هدایت پس از نعمت خلقت برای بشریت اشاره کرد و گفت: هدایت به معنای رسیدن به تعادل در سایه تکامل است.

 

وی با بیان این که متأسفانه جامعه اسلامی و شیعی ادعای مسلمانی و شیعه بودن دارند، اما در عمل آن طور که شایسته است عمل به وظیفه نمی کنند، افزود: در جامعه اسلامی که احکام الهی در آن اجرایی می شود نباید رباخواری، تهمت، افترا، بداخلاقی، دروغ و دیگر رذایل اخلاقی وجود داشته باشد.

 

آیت الله نظری خادم الشریعه با اشاره به این که تعادل مربوط به استعداد است، ادامه داد: خداوند متعال به همه موجودات عالم استعداد و تکامل داد، اما این استعداد و تکامل برای انسان همه جانبه است.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که خداوند در شش جهت جسمی، روحی، فردی، جمعی، دنیوی و اخروی انسان را مورد محبت قرار داد، خاطرنشان کرد: انسان نیز باید قدردان این موهبت های الهی باشد و در جهت رضای خداوند متعال قدم بردارد.

 

وی نبی، امام و فقیه را سه عامل هدایت بشریت در تاریخ برشمرد و گفت: نبی، امام، پیامبران الهی و جانشینان برحقش در طول تاریخ هستند که متأسفانه به دلیل بی لیاقتی بشریت بسیاری از آنها به شهادت رسیدند.

 

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که اصل هدایت مربوط به نبوت یعنی پیامبر گرامی اسلام است، تصریح کرد: هدایت نعمت عظمای خداوند برای بشریت است که پروردگار عالم به وسیله وحی و عقل انسان را هدایت کرد.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با اشاره به این که متأسفانه تعلیمات دینی مردم ما هنوز به جایگاه مطلوب خود نرسیده است، خاطرنشان کرد: انسان باید برای رسیدن به این جایگاه ارزشمند دینی به احکام شریعت محمدی عمل کند نه این که نسبت به آن بی توجه باشد.

 

وی با تأکید براین که مجالس مذهبی ما باید زمینه تکامل انسان را فراهم کند، گفت: متأسفانه برخی مجالس مذهبی نه تنها عامل تکامل نیستند بلکه زمینه انحراف فرد را نیز فراهم می کنند که این مسأله به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

 

آیت الله نظری، هدایت الهی را عمل کردن به اقتضای عقل و شرع دانست و خاطرنشان کرد: عقل و دین دو چراغ روشن برای هدایت بشریت به سوی کمال و تعالی حقیقی است.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با تأکید براین که انسان باید به گفته دین عمل کند، افزود: مجالس مذهبی ما باید ترویج کننده دین و ارزش های اسلامی باشند.

 

وی با بیان این که متأسفانه به دلیل بی لیاقتی بشریت مصلحت خداوند ایجاب کرد که حضرت مهدی(عج) از دیدگان غائب بماند، خاطرنشان کرد: در زمان غیبت مردم برای آگاهی از دین دین باید به مراجع تقلید، علما و روحانیت رجوع کنند تا از انحراف مصون بمانند.

آیت الله نظری خادم الشریعه از علما و روحانیان به عنوان وارثان پیامبر و انبیای الهی یاد کرد و گفت: احترام به فقهای دینی و روحانیت در جامعه یک ضرورت و تکلیف مهم است.

 

وی با بیان این که نگه دارنده توحید اسلام، نگه دارنده اسلام پیامبران الهی و ائمه معصومین(ع) هستند و امروز نیز این رسالت بر عهده علما و فقهای دینی است، تصریح کرد: جامعه دینی باید به طلاب و روحانیان احترام بگذارد، چون در زمان غیبت امام، روحانیت است که نگهدارنده و حافظ دین و شریعت محمدی است.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه بر پرهیز جامعه اسلامی از برخی رذایل اخلاقی تأکید کرد و با بیان این که وجود این رذایل با جامعه دینی و به ویژه شیعی تضاد دارد، گفت: جامعه دینی باید در همه مسائل الگوی دیگر جوامع بشری باشد.

 

آیت الله نظری خادم الشریعه در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد شدید از شایعاتی در خصوص ورود زنان در ورزشگاه ها و اماکن مردانه، تأکید کرد: انسان با شنیدن چنین خبرهایی واقعاً متعجب می شود و این گونه مسائل با احکام و قوانین دینی ما به شدت در تضاد است.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که امیدواریم این گونه خبرها صحت نداشته باشد، گفت: حتی عقل انسان هم نمی پذیرد که زن می تواند در یک جمعی که جمعیت کثیری مرد حضور دارند وارد شود.

 

وی در ادامه سخنان خود مرحوم شجاعی را عالم، فاضل، مفسر و خادم ملت توصیف کرد و افزود: این شخصیت خدوم در دوران مسؤولیت خود همواره در جهت خدمت به مردم استان گام برداشت.

 

آیت الله نظری تأکید کرد: شناسنامه عملی روحانیت این است که زندگانی مادی ندارد بلکه تنها زندگانی معنوی دارد و جامعه امروز ما باید قدردان چنین شخصیت هایی باشد.

 

وی در بخش پایانی سخنان خود به جایگاه مازندران در تاریخ اشاره کرد و با بیان این که این دیار سابقه طولانی در ولایت مداری و دفاع از دین دارد، گفت: مسؤولان باید مراقب باشند و همه توان خود را در جهت خدمت و رفع مشکلات این مردم به کار گیرند./رسا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.