پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آتش‌سوزی در ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های نور/ خاکستر شدن تعدادی از گونه‌های نایاب جنگلی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران با اشاره به آتش‌سوزی در ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های نور، گفت: تعدادی از گونه‌های نایاب و کم‌یاب جنگلی در این بین دچار حریق شدند.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: جنگل‌های منطقه اترجار در منطقه واز شرقی بخش چمستان و روستای کوهستانی گزناسرا شهرستان نور دچار حریق گسترده شده که با اطلاع‌رسانی لازم عوامل امدادی و مردمی برای اطفا وارد صحنه شدند.

 

با توجه به صعب‌العبور بودن مناطق جنگلی دچار حریق، استفاده از نیروهای مردمی و بالگرد برای این مهم در دستور کار قرار گرفت که با ورود بالگرد دارای کیسه حمل آب، این وسیله اطفای حریق در روستای فولادکلا بخش چمستان دچار نقص فنی شد.

 

پس از برطرف کردن نقص فنی و اعزام تیم متخصص از تهران به مازندران، بالگرد در چند مرحله عملیات آب‌پاشی را انجام داد ولی با گذشت هشت روز از ایجاد حریق در جنگل‌های نور، گونه‌های نادر جنگلی با آتش دست و پنجه نرم می‌کنند و آتش از سطح جنگل به بدنه و تنه درختان سرایت کرد.

 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران بیان کرد: همکاران یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران به صورت شبانه‌روزی در عرصه دچار حریق حضور دارند و مشغول اطفا هستند.

 

اسحاق محسنی افزود: به علت شیب بالای ۹۰ درصد برخی از مناطق دچار حریق امکان انتقال همکاران منابع طبیعی ممکن نبوده است، به همین دلیل درخواست بالگرد برای اطفا را داشتیم.

 

وی با اشاره به همکاری فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست، گفت: با این موافقت دو دستگاه بالگرد آماده حرکت از پایتخت کشور به مازندران بودند که به علت شرایط نامساعد جوی شهر تهران و بارندگی بیش از اندازه، نتوانستیم از بالگردها بهره ببریم.

 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران خاطرنشان کرد: با تمام امکانات و تشکیلات موجود، همکاران این نهاد به صورت شبانه‌روزی در محل جنگلی دچار آتش‌سوزی حضور دارند و هر شب ۳۰ نفر در محل وقوع حریق برای اطفا آماده هستند.

 

این مسئول یادآور شد: در حال حاضر آتش در این مناطق جنگلی مهار شده ولی ممکن است آتشی زیر خاکستر باشد و هر لحظه باعث اشتعال مجدد شود.

 

محسنی بیان کرد: در حال حاضر سطح برآورد شده دچار حریق در جنگل‌های واز و گزناسرای شهرستان نور حدود ۱۰۰ هکتار بوده که تعدادی از گونه‌های نایاب جنگلی مازندران در این حادثه سوختند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.