پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چرایی و چگونگی پدیده ال‌نینو و تاثیر آن بر مازندران

ال‌نینو را یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان می‌دانند که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیّاره زمین می‌شود/ نوربخش داداشی مدیر کل اداره هواشناسی مازندران: تاثیر ال‌نینو در مازندران ۵ درصد است/ احمدی مدیریت بحران استان مازندران: می‌توان گفت ال‌نینو شامل مازندران نمی‌شود/ نبیان معاون عمرانی استاندار: همه دستگاه‌ها برای رفع هرگونه موانع و حوادث احتمالی آمادگی کامل دارند/ حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران: ال‌نینو نتیجه دخالت بشر در طبیعت است

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه: اوایل ماه آبان شایعاتی در شبکه‌های مجازی و اخبار غیر رسمی منتشر شد که خبر از سرمایی شدید و زمستانی سخت می‌داد متن خبر چنین بود: «طبق خبرهای رسیده از سازمان جهانی هواشناسی جهانی، کلیه کشورهای آسیایی از جمله  ترکیه، ایران، عراق، افغانستان، پاکستان و چند کشور حوضه خلیج فارس با پدیده ال‌نینو روبرو خواهند شد و سرمای بسیار کشنده‌ای را تجربه خواهند کرد از این رو کشورهای همسایه بحالت آماده باش کامل درآمدند بجز ایران که بخاطر مسائل مصلحتی و دولتی این خبر را از ملت مخفی نگه داشتند زیرا احتمال قطعی آب و برق بخاطر سرمای زیاد وجود دارد و …».

در این گزارش ابتدا به چرایی و چگونگی ال‌نینو می‌پردازیم و در ادامه به سراغ مسئولان مرتبط با این پدیده رفتیم و درباره درستی یا نادرستی اخبار منتشر شده در شبکه‌های مجازی گفتگو کردیم و در ادامه ارتباط و تاثیر ال‌نینو با مازندران و میزان آمادگی سازمان‌های مربوط را جویا شدیم.

رسانه‌های معتبر کشور- طبق تعریف کارشناسان- ال‌نینو را یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان می‌دانند که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیّاره زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

ال‌نینو لغتی اسپانیولی و به مفهوم پسربچه (کودک مسیح) است عکس این پدیده را «لانینا» به معنی دختر کوچک گویند.علت این نامگذاری‌ها به اعتقادات قلبی و مذهبی سکنه ساحل نشین کشورهای اکوادور و پرو مرتبط است.

 عبارت ال‌نینو در اصل به یک جریان گرم و ضعیف سالیانه اطلاق می‌شود که حدوداً در زمان کریسمس به سمت جنوب در امتداد سواحل پرو و اکوادور جریان می یابد  از این رو کودک مسیح نامیده شده است و به طور ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد نشانه اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است که در نتیجه این فرآیندها بارش زمستانی را در ایران و بطور کل خاورمیانه در سال های ال نینو افزایش می‌دهد و سیل‌های بزرگ در مناطقی همچون پرو، شمال بولیوی و شیلی، سواحل شمالی آفریقا و مدیترانه شرقی، ایران و افغانستان روی می‌دهد. تقریبا تمامی تحقیقات انجام شده در ایران نیز رخداد ال‌نینو را با افزایش بارش‌های فراگیر در دوره سرد سال مرتبط می‌دانند.

با این توضیح کوتاه برای صحت اخبار منتشر شده، ابتدا به سراغ نوربخش داداشی مدیر کل اداره هواشناسی مازندران رفتیم و نظر وی را جویا شدیم:

نوربخش داداشی مدیر کل اداره هواشناسی مازندران: تاثیر ال‌نینو در مازندران ۵ درصد است

 داداشی، با بیان اینکه این پدیده هر دو سه سال یا حتی می‌توان گفت هر سال اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: امسال تاثیر آن بر ایران آن چنان که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نیست. تاثیر النینو بر اساس اعلام وزارت نیرو ۵ درصد است

وی افزود: پیش‌بینی فصلی ما نشان می‌دهد در فصل پاییز میانگین بارندگی در مازندران بیشتر می‌شود و دمای هوا نیز کاهش می‌یابد ولی شاهد سرمای سخت نخواهیم بود بهرحال طبیعی است در فصل‌های پاییز و زمستان هوا سردتر ‌شود و میزان بارندگی افزایش ‌یابد.

مدیرکل اداره هواشناسی استان تصریح کرد: وزارت نیرو قبلا اعلام کرده بود تاثیر النینو بر ایران ۸۰درصد است و گفته بود زمستان بسیار سختی در راه است اما در ادامه و با مطالعات بیشتر تاثیر آن را در حدود ۴۰ درصد اعلام کرد.

داداشی اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است میزان بارش استان مازندران در یک ماه آینده  بیشتر از میانگین بارندگی درازمدت است و ۳ ماه آبان، آذر و دی نیز بیشتر از میزان میانگین بارندگی است و از پایان آذر تا پایان سال در حد میانگین یا بیشتر از میانگین است.

وی با اعلام اینکه در مازندران تعداد رخدادهای طبیعی بیشتر می‌شود، گفت:  احتمالا شاهد بارندگی شدیدتری خواهیم بود شاید روزهای یخبندان بیشتری را شاهد باشیم.

مدیرکل اداره هواشناسی استان، افزود: در مازندران میانگین دما در اواخر پاییز در حد نرمال یا یک درچه پایین‌تر از حد نرمال خواهد بود در فصل زمستان نیز مخصوصا در ماه دی در حد نرمال است.

داداشی، تصریح کرد: سال‌هایی (مثل سال ۸۶) که سرمای خیلی سختی را شاهد بودیم در اثر ال‌نینو نبوده بلکه در اثر پدیده‌ای برعکس ال نینو به نام “لانینو”  بوده است.

وی، در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی کوتاه مدت ما نشان می‌دهد تا ۹۰ درصد یقین داریم تاثیر پدیده‌ی ال نینو بر ایران آن چنان که وانمود می‌شود نیست و در مازندران تنها ۵ درصد است.

در ادامه به سراغ احمدی مدیریت بحران استان مازندران و نبییان معاون عمرانی استاندار رفتیم و از تدابیر و اندیشه‌های لحاظ شده برای خطرات احتمالی را جویا شدیم:

 

احمدی مدیریت بحران استان مازندران: می‌توان گفت ال‌نینو شامل مازندران نمی‌شود

علی اصغر احمدی مدیر کل مدیریت بحران استان مازندران با اظهار اینکه در این رابطه جلسه‌ای با حضور همه دستگاه‌های زیربط برگزار شد، افزود: با اینکه نظر کارشناسان بر این بود که ال‌نینو در مازندران تاثیر چندانی ندارد یا حتی می‌توان فرض را بر این گرفت که تاثیر این پدیده شامل مازندران نمی‌شود، باز بنا را بر احتیاط گذاشتیم و جلسه ستاد بحران استان را برگزار کردیم و نکات لازم را به دستگاه‌های مربوطه اعلام کردیم.

وی با اشاره به حضور استاندار در این جلسه بیان کرد: توصیه‌ها و هشدارهای لازم از سوی استاندار تاکید شد و همه دستگاه‌ها راه، حلال‌احمر، شرکت گاز، فرآورده‌های نفتی و… اعلام آمادگی کردند.

نبیان معاون عمرانی استاندار: همه دستگاه‌ها برای رفع هرگونه موانع و حوادث احتمالی آمادگی کامل دارند

علی نبییان درباره آمادگی استانداری در مقابه با پدیده ال‌نینو، اظهار کرد: بر اساس مکاتبه‌ای که با ما انجام دادند به تمام دستگا‌ه‌های اجرایی و سازمان‌های مرتبط اعلام کردیم تا اقدامات لازم برای این موضوع انجام شود.

وی با اشاره به سیلاب‌های متعدد در مازندران که دو سه هفته روی می‌دهد، افزود: برای مقابله و پیشگیری از بروز حوادث آمادگی کافی داریم و مدیران اجرایی ما پای کار هستند.

معاون عمرانی استاندار، تصریح کرد: بر اساس دستور استاندار مازندران با آغاز فصل پاییز و با توجه به برودت هوا، همه دستگاه‌ها برای رفع هرگونه موانع و حوادث احتمالی آمادگی دارند تا یک زمستان خوب را پشت‌سر بگذاریم.

نبییان، با اظهار اینکه برای عملکرد بهتر و بموقع، جلسات و برنامه‌هایی با ستاد حل بحران استان در نظر داریم، گفت: در حال رصد و بررسی امور هستیم تا همانند گذشته حوادث را مدیریت کنیم و پشت‌سر بگذاریم.

در ادامه نظر دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران را درباره تاثیر تخریب طبیعت بر به وجود آمدن ال‌نینو و بالعکس جویا شدیم:

حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران: ال‌نینو نتیجه دخالت بشر در طبیعت است

حیدرپور با بیان اینکه ال‌نینو در مجموع دخالت بشر در طبیعت است، اظهار کرد: ال‌نینو در اثر گازهای گلخانه‌ای ایجاد می‌شود که موجب بهم خوردن تعادل طبیعت می‌شود.

وی با اظهار اینکه این پدیده موجب تغییرات غیرمتعارف جوی می‌شود، افزود: ضرورت دارد از طبیعت، از جنگل، گونه‌های مختلف گیاهی و … درست استفاده کنیم تا پایداری محیط طبیعی را حفظ کنیم در غیر این صورت، حیات تغییر می‌کند،  برخی گونه‌های جانوری منقرض می‌شوند و همانطور که اتفاق افتاد تراکم گیاهان کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، تصریح کرد: بر این اساس کارشناسان جهانی پیش‌بینی کردند زمستان سختی در پیش است البته متخصصان هواشناسی ایران نقطه نظر دیگری دارند اما ضرورت دارد آمادگی لازم را داشته باشیم تا متضرر نشویم.

حیدرپور، اضافه کرد: پس از اعلام سازمان بحران، به تمام بهره برداران نکات لازم را ابلاغ کردیم تا سوخت‌های جایگزین را مهیا کنند، دوگانه سوز باشند و … .

نتیجه‌گیری

از آنجا که نظرات و اظهارات مسئولان فوق به خوبی گویای همه چیز است بدون هیچ توضیحی، با آرزوی زمستانی پربار اما کم خطر، گزارش را به پایان می‌بریم.

 

نویسنده : مجید ساجدی فر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.