پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عروس ۴۰ ساله ساری در انتظار گشایش بخت/ تمام وعده‌های بر زمین مانده کمربندی مرکز مازندران

پروژه کمربندی ساری با وعده‌های فراوان از سوی مسئولان هنوز به بهره‌برداری نرسیده و این عروس ۴۰ ساله همچنان در انتظار گشایش بخت است.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: بیشتر شهرهای مازندران از نداشتن کمربندی رنج می‌برند، ترافیکی که باید از محورهای کمربندی به‌سمت خروجی شهرها هدایت شود، به‌دلیل نداشتن کمربندی، به خیابان‌های درون‌شهری تحمیل شده و موجب رنجش شهروندان می‌شود، زمین در مازندران حکم طلا را دارد و این مسئله سبب شده تا پروژه‌های مختلف با مشکل زمین مواجه باشند.

 

کمربندی ساری از جمله پروژه‌های تاریخی است که اکنون ۴۰ سال از زمان کلنگ‌زنی آن می‌گذرد اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

 

با ورود شهرداری ساری به پروژه کمربندی، اگرچه این پروژه جان تازه‌ای گرفت و عملیات اجرایی تا حد زیادی پیشرفت داشت اما وعده‌های چندباره برای افتتاح این پروژه هنوز بر زمین مانده است.

 

آذرماه سال ۹۲ بود که رسانه‌ها به نقل از شهردار ساری نوشتند: «اعتبار لازم برای پروژه کمربندی ساری دریافت شد.»

 

در اسفندماه همان سال شهردار دوباره وعده داد که پروژه به‌صورت موقت برای ایام عید بازگشایی می‌شود و هیچ چیز نمی‌تواند مانع از این بازگشایی موقت شود.

 

پس از رسیدن سال جدید و قرار گرفتن در سال ۹۳، همچنان این پروژه زیر بار ترافیک حتی به‌صورت موقت هم نرفت تا اینکه یکی از اعضای شورای اسلامی شهر ساری وعده بازگشایی تا پایان فروردین ۹۳ را داد و سپس این وعده به پایان خرداد همان سال داده شد.

 

 

خردادماه سال گذشته بود که معاون وزیر راه و شهرسازی از این پروژه بازدید و اعلام کرد کمربندی ساری باید تا پایان مردادماه به بهره‌برداری برسد.

 

معاون عمرانی استاندار مازندران در این بازدید گفت: قرار بود این پروژه در نوروز به‌صورت موقت زیر بار ترافیک برود، الان در خردادماه قرار داریم و هنوز در حال تصمیم‌گیری هستیم.

 

نوروز وعده داده شده شهردار، فروردین و خرداد عضو شورا و مرداد معاون وزیر رفت و این ماه‌ها دوباره آمدند اما هنوز کمربندی ساری نه به‌صورت دائم بلکه موقت هم کمکی به کاهش ترافیک شهری نکرده است.

 

قبل از سفر دولت، عملیات اجرایی در این پروژه، شکل جدی‌تری به خود گرفت اما این تب و تاب فقط چند روز ادامه داشت و باز هم پروژه بر روی زمین ماند و اقدام عاجلی صورت نگرفت.

 

نکته جالب در احداث پروژه کمربندی ساری در چهارراهی است که در میانه خیابان ارم ـ محل تقاطع این کمربندی ـ در چند روز اخیر شکل گرفته است.

 

این چهارراه که زیرگذر نیمه‌کاره‌ای را هم در میان دارد، هنوز احداث نشده، شاهد سرعت‌گیر غیراستانداردی است که توسط عوامل اجرایی، ایجاد شده است.

 

اگرچه پروژه کمربندی نیازمند توجه بیشتر است اما گویا مسئولان اجرای این پروژه، ایجاد سرعت‌گیر نامتعارف را مقدم بر احداث پروژه کمربندی می‌دانند.

 

همان‌طور که در عکس بالا قابل مشاهده است، این سرعت‌گیر علاوه بر نامتعارف بودن، در جای نامناسبی هم ایجاد شده و در شیب این جاده، موجب توقف خودروها برای عبور از این کوهپایه می‌شود که خطرات خود را دارد.

 

در همین بخش از کمربندی ساری، زیرگذری احداث شده که همچنان نیمه‌کاره بوده و سرنوشتش به سرنوشت کمربندی گره خورده است.

 

پروژه کمربندی ساری دارای چند پل روگذر است اما تصمیم بر این شده تا به‎صورت مسطح احداث شود و بعد از اینکه پروژه زیر بار ترافیک رفت، دوباره بیایند و پل‌ها را احداث کنند.

 

 

چهلمین سال کلنگ‌زنی این پروژه را در حالی از سر می‌گذرانیم که بعد از وقفه کوتاه‌مدت، امروز کارگران در این پروژه مشغول به کار بودند، حالتی که چند وقت در میان شاهد آن هستیم، کارگران چند روز کار می‌کنند و می‌روند تا فرصت کار بعدی.

 

بازگشایی این پروژه می‌تواند بخش اعظمی از ترافیک ساری که در کمربندی فعلی از خیابان شهبند آغاز شده و در سه‌راه جویبار و بلوار دانشگاه و میدان امام (ره) تا گارد جنگل ادامه دارد را کاهش داده و سبب تنفس شهر شود، البته اگر به بهره‌برداری برسد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.