پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

27 سایت دفن پسماند مازندران فاقد استاندارد‌های زیست محیطی است

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران بعد از ظهر امروز در نشست با مدیرکل محیط زیست استان مازندران با انتقاد از وجود موانع قانونی در مسیر توسعه محیط زیست استان بر هم‌افزایی در رفع این مشکلات قانونی تاکید کرد و گفت: موضوع حفظ محیط زیست باید در استان جدی گرفته شود و در راستای توسعه زیستی محیطی استان در همه بخش‌ها موانع و مشکلات قانونی که با همکاری دستگاه‌های مرتبط است رفع شود.

وی افزود: موضوعات مختلف در زمره محیط‌زیست در برخی موارد جنبه امر به معروف و نهی از منکر را دارد که بهتر است در مجموعه ستاد امر به معروف و نهی از منکر مطرح و بررسی شود.

* محیط زیست مازندران  نیازمند توجه است

نماینده مقام معظم رهبری در استان مازندران با اشاره به اینکه استان مازندران در بحث محیط زیست نیازمند توجه ملی و استانی است، اضافه کرد: شناسایی نقاط ضعف و قوت موانع زیست محیطی در استان ضرورت دارد؛ به این دلیل که مازندران استانی سرشار از موهبات الهی است و بی شک خدمات ملی با امکانات استانی کارساز نمی‌شود، لذا در بخش محیط زیست انتظار می‌رود نگاه ملی و استانی بیشتر شود.

 

محمدی لائینی تاکید کرد: مسأله محیط زیست باید اولویت کار در استان باشد.

*مدیریت پسماند و پساب؛ دو چالش عمده مازندران

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران در ادامه این نشست با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت زیست‌محیطی استان، اظهار کرد: حفظ زیبایی ، جاذبه‌ها و ظرفیت تولیدی استان  نیازمند توجه ویژه به محیط زیست است.

وی بیان کرد: متاسفانه هنوز حساسیت نسبت به شکنندگی محیط زیست استان در تصمیم‌گیری‌های توسعه‌ای آن‌چنان لحاظ نمی‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران اضافه کرد: در حوزه محیط زیست استان دو چالش عمده مدیریت پسماند و مدیریت پساب وجود دارد. 

*۲۷ سایت دفن پسماند فاقد استانداردهای لازم

این مسؤول با اشاره به اینکه در استان حدود ۲۷ سایت دفن پسماند وجود دارد که تمام این سایت‌ها فاقد استانداردهای لازم هستند، تصریح کرد: نبود مدیریت درست در جمع آوری پسماندها مشکلات متعددی برای این استان ایجاد کرده است.

ابراهیمی کارنامی درباره مشکلات پساب، بیان کرد: در کشور بیش از ۵۰ درصد فاضلاب‌های خانگی تصفیه می‌شود اما در مازندران در خوشبینانه‌ترین حالت، به ۱۴ تا ۱۵ درصد می‌رسد که نسبت به میانگین کشوری هم ۲ تا ۳ برابرعقب هستیم.

*قاچاق چوب ؛ مهم‌ترین چالش در عرصه‌های جنگلی مازندران

وی، قاچاق چوب را نیز یکی مهم‌ترین چالش در عرصه‌های جنگلی استان دانست و افزود: طرح تنفس جنگل عامل مهمی برای کاهش تخریب در سیل‌های اخیر مازندران بود. 

*رهاسازی پساب برخی از مجموعه‌های ساحلی به دریا

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران در ارتباط با رهاسازی پساب برخی از مجموعه‌های ساحلی به دریا که تحت عناوینی چون مجموعه‌های آموزشی و تفریحی توسط دستگاه‌های مختلف بنا شدند، اضافه کرد:  با گذشت  بیش از سه دهه فعالیت پلاژهای دستگاه‌های مختلف در ساحل خزر، فاضلاب این اماکن اقامتی به دلیل عدم تعبیه تصفیه‌خانه فاضلاب وارد دریای خزر می‌شد.

 

این مسؤول یادآور شد: با پیگیری این اداره کل و بر اساس ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری، باید طی مدت معینی نسبت به نصب سیستم تصفیه فاضلاب اقدام کنند. 

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: با پیگیری‌های مجدانه این اداره کل بسیاری از واحدهای مذکور سیستم تصفیه فاضلاب را نصب کرده و تعدادی نیز در حال انجام عملیات اجرایی هستند اما برخی که به این امر تمکین نکردند، قطعا بزودی تعطیل می‌شوند.

* منابع دقیقی از میزان استفاده از سم و کود در مازندران در دسترس نیست

وی اظهار کرد: منابع دقیقی از میزان استفاده از سم و کود نیز در مازندران در دسترس نبوده  و باوجود دارا بودن منابع علمی و تحقیقاتی اما هنوز میزان سم و کودی که برای میوه جات، سبزیجات و صیفی جات مصرف می‌شود دقیقا مشخص نبوده و برای تعیین میزان باقی‌مانده سم و کود در محصولات کشاورزی و باغی در استان هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران یادآور شد: متاسفانه مرکز سنجش میزان باقی‌مانده سم و کود در محصولات کشاورزی و باغی هم در میادین میوه و تره بار وجود ندارد که این به هیچ وجه پذیرفته نبوده و باید متولیان امر پاسخگو باشند.

*انتقاد از تجاوز و اجاره بستر در حریم رودخانه‌ها

ابراهیمی کارنامی گفت: محیط زیست به هیچ وجه مخالف توسعه استان نیست اما ضوابط و ملاحظات زیست محیطی باید رعایت شود.

وی در پایان با انتقاد از تجاوز و اجاره بستر در حریم رودخانه‌ها، گفت: تجاوز و هرگونه ساخت‌وساز در حریم رودخانه، ضایع کردن حقوق عمومی و باعث خسارت به مردم است.

 /۸۶۰۳۴/ج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.