پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۸۰ هزارتن کیوی مازندران به هند صادر شد

0

عبدالله مهاجر عصر روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در ساری افزود: براساس آمار تاکنون ۱۰۰ هزار تن کیوی تولیدی استان مازندران به خارج از کشور صادر شد که حدود ۸۰ هزار تن از این محصول از طریق چابهار به هندوستان صادر شد.
وی اضافه کرد : میزان صادرات کیوی تولیدی استان مازندران به خارج از کشور در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود دو برابر رشد داشته است.
وی اظهار داشت: همچنین در این مدت حدود ۶۵ هزار تن پرتقال تولیدی این استان به خارج از کشور صادر شد که دلیل بالا بودن نرخ کرایه حمل ، اکثر این صادرات از سایر استان های کشور از جمله استان های همجوار صورت گرفته است.
دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران میانگین نرخ کرایه حمل پرتقال و کیوی از مازندران به کشورهای هدف صادراتی برای هر کانتینر حدود ۸ هزار دلار بیان کرد و اظهار داشت: این درحالیست که میانگین نرخ کرایه این محصولات از استان های همجوار حدود ۵۰ درصد این قیمت است.
از مجموع ۲۲۰ هزار تن کیوی تولیدی کشور بالغ بر ۱۸۰ هزار تن آن در استان مازندران تولید می شود و از حدود هشت هزار هکتار باغ های کیوی بالغ بر ۶ هزارو ۵۰۰ هکتار آن در مازندران قرار گرفته است.
در سال گذشته افزون بر ۶۰ هزار تن کیوی از مازندران به خارج از کشور صادر شد که میزان ارز آوری این محصول باغی حدود ۹۰ میلیون دلار اعلام شد.
مازندران ۴۷۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی دارد و سالانه حدود هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید و به بازار های داخلی و بین المللی صادر می شود.
برنج، کیوی، مرکبات، گل و گیاه ، مرغ ، لبنیات و محصولات شیلاتی مهمترین محصولات کشاورزی استان مازندران است که رتبه نخست تا سوم تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.