پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۸۰ درصد دانش‌آموزان مازندران با خودرو شخصی والدین به مدرسه می‌روند

0

تازه‌ترین آمار نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود ۱۱۰ هزار دانش آموز از تعداد کل دانش آموزان مدارس استان توسط سرویس های مدارس جابجا می شوند که با توجه به جمعیت کل دانش آموزان استان کمتر از ۲۰ درصد را شامل می شود که از خدمات سرویس مدارس استفاده می کنند.

بااین توصیف بیش از ۴۲۶ هزار دانش آموز استان یعنی ۸۲ درصد آنها با خودروهای شخصی والدین به کلاس‌های درس خود رسانده می شوند که نه تنها بار ترافیکی سنگین را به شهرهای کوچک مازندران تحمیل می کند، بلکه مصرف سوخت بنزین را به شدت افزایش می دهد.

خودروهایی شخصی که فقط یک دانش آموز مسافر دارند و به نوعی به اعتقاد کارشناسان دانش آموزان مازندران لوکس سواران خیابان های استان هستند.

جالب اینجاست با وجود اینکه هر ساله آموزش و پرورش و شهرداری ها و همچنین سازمان های تاکسیرانی اعلام می کنند که برای تمامی دانش آموزان به تعداد کافی خودرو برای اختصاص سرویس در اختیار دارند، اما متاسفانه عدم استقبال والدین از سرویس های مدرسه را همچنان شاهد هستیم.

آمار خودروهای مختص سرویس مدارس استان در حال حاضر حدود هفت هزار و ۵۰۰ خودرو است که زیر نظر ۱۰۰ شرکت تاکسیرانی و آژانس مسافربری فعالیت می کنند.

اما با وجود امنیت بالای سرویس های مدارس در استان مازندران و نظارت های شدید و چند جانبه ، والدین تن به این تردد امن نداده و همچنان تاکید بر جابجایی فرزندان خود به شیوه شخصی دارند.

چه اهمیتی دارد؟

در یک حساب سرانگشتی اگر در خوشبینانه ترین حالت دانش آموزان متوسطه دوم را به واسطه سن و سال آنها از آمارهای فوق حذف کنیم حدود ۳۰۰ هزار دانش آموز همچنان با خودرو شخصی به مدرسه رسانده می شوند.

حال اگر برای هر دانش آموز یک خودرو وارد خیابان های شهر شود می توان دید که صبح ، ظهر و عصر هر روز شاهد تردد ۳۰۰ هزار خودرو شخصی برای جابجایی دانش آموزان در خیابان های مازندران هستیم که در حالت عادی نیز به دلیل گردشگر پذیری با بار ترافیک سنگین مواجه هستند.

این در حالی است که اگر هر سرویس سواری مدرسه چهار نفر را سوار کند برای جابجایی ۳۰۰ هزار دانش آموز شخصی سوار ، نیاز به ۷۵ هزار خودرو سرویس است.

البته باید متذکر شد که میانگین جابجایی دانش آموزان در مازندران برای هر سرویس مدرسه حدود ۱۴ نفر است که به معنی سوار کردن ۱۴ دانش آموز بر یک خودرو سواری نیست زیرا شامل مینی بوس و ون ها و اتوبوس هایی نیز می شود که گاها تا ۴۰ صندلی ظرفیت برای نشستن دانش آموزان دارند.

پس با احتساب بالا و میانگین ۱۴ نفر برای هر سرویس مدرسه جهت رساندن ۳۰۰ هزار دانش آموز مازندرانی که با خودرو شخصی جابجا می شوند فقط نیاز به ۲۱ هزار سرویس مدرسه است نه ۳۰۰ هزار خودرو شخصی.

لوکس پروری و سوخت ارزان

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش مازندران بخش قابل توجهی از جابجایی دانش آموزان با خودرو شخصی را سوخت ارزان می داند که والدین را از استفاده سرویس مدارس باز می دارد.

مهدی عابدی افزود: متاسفانه عواملی همچون ارزان بودن قیمت سوخت و با صرفه بودن استفاده از خودرو شخصی مانع بکارگیری سرویس مدارس می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت برای سرویس مدارس به اندازه کافی سهمیه یارانه ای بنزین دیده و قیمت آنها را نیز ثابت نگهداشته است، تاکید کرد: مطلوب است که والدین استفاده از خودرو شخصی را کنار بگذارند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش مازندران با تاکید بر اینکه باید استفاده از سرویس مدارس به یک فرهنگ تبدیل شود، افزود: با این وجود نه تنها شاهد کاهش ترافیک شدید در استان هستیم بلکه در مصرف سوخت نیز صرفه جویی خوبی خواهد شد.

عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی برای جابجایی دانش آموزان علاوه بر اثرات مستقیم در کاهش بار ترافیکی صبح و ظهر خیابان های استان و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و مصرف بنزین کمتر باعث می شود دانش آموزان همگی در یک سطح قرار گرفته که از لحاظ پرورشی در مسیر تعلیم و تربیت آنها موثر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.