پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۲۹ روز بحرانی پیش روی مشترکان برق در مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، رضا غفاری روز دوشنبه در کنفرانس خبری در استانداری افزود: طبق آخرین تحلیل‌های شرایط جوی، در ۲۹ روز آینده دمای هوای استان گرم‌تر می‌شود و با توجه به رطوبت هوای استان، مصرف بالای برق را در پیش بینی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دمای احساسی در مازندران به واسطه رطوبت بالا حدود پنج درجه بالاتر از دمای هواشناسی است، تاکید کرد: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد در حدود یک ماه آینده مردم مازندران در اغلب مواقع دمای بالای ۳۶ درجه را باید تحمل کنند در حالی که به ازای هر یک درجه افزایش دمای احساسی بیش از ۳۱ درجه، حدود ۱۷۰ مگاوات افزایش مصرف خواهیم داشت و لازم است در روزهای پیش رو مدیریت مصرف از سوی تمامی مشترکین جدی گرفته شود.

غفاری با بیان اینکه در خرداد ماه امسال مردم مازندران شاهد گرمای زودرس بودند، گفت: خرداد سال گذشته ۶ روز و امسال ۲۰ روز مصرف ۲ هزار مگاوات در روز داشتیم.

وی افزود: با وجود اینکه تجهیزات و طول شبکه برق مازندران در ایام پیک هیچ تغییری نمی‌کند، اما به علت اختلاف بار پایه و پیک تابستان، شبکه باید افزایش ۳ و نیم برابری بار مصرف را تحمل کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران ساعت پیک مصرف را ۲ نوبت در روز و شب عنوان کرد و گفت: ساعت ۱۲ تا ۱۶ و ۲۰ تا ۲۳ پیک مصرف برق است. مدیریت مصرف مورد نظر ما در ساعت بعد از ظهر و اوج مصرف است که نیاز دارد تمامی مشترکین خانگی، عمومی، صنعتی و اداری صرفه جویی کنند و مدیریت مصرف را در پیش بگیرند.

وی تفاوت مصرف در پیک شب و روز استان را ۱۴۰ مگاوات اعلام کرد و افزود: متأسفانه پیک شب استان نیز به پیک روز مصرف برق در حال نزدیک شدن است که نشان از عدم مدیریت مشترکین در ساعات شب دارد.

ادارات و بانک‌ها به مدیریت مصرف تن نمی‌دهند

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با بیان اینکه ۷ درصد از پیک بار شبکه معادل ۱۰۲ مگاوات برای ادارات رقم می‌خورد، گفت: پیش‌بینی می‌کردیم ۶۴ مگاوات از طریق رعایت این دستگاه‌ها صرفه جویی داشته باشیم که متأسفانه با عدم همکاری آنان اکنون تنها ۲۸ مگاوات صرفه جویی کردیم.

غفاری با تاکید بر اینکه تغییر ساعت کار و همچنین اصلاح الگوی مصرف و انجام تدابیر کاهش مصرف برای ادارات لازم الاجرا است، افزود: اما همچنان ادارات نه تنها در ساعات اداری تخلف می‌کنند، بلکه مصرف خود را نیز بهینه نمی‌کنند.

وی از مدیران ادارات خواست برای جلوگیری از فروپاشی شبکه و قطعی برق با شرکت توزیع برق همکاری کرده و موارد مدیریت مصرف را اجرا کنند.

غفاری تاکید کرد: چنانچه مشترکان برق، در زمینه مصرف همکاری نکنند مجبور به اعمال خاموشی خواهیم شد.

ساعت کار تابستانی از ۲۵ خرداد در مازندران به اجرا گذاشته شد و بر اساس آن ادارات از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه فعالیتشان آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه ادامه دارد. هدف اجرای این طرح کاهش بار مصرف برق و جلوگیری از خاموشی برای مشترکان خانگی بوده است.

جریمه ۱۶ درصدی در انتظار پر مصرف‌ها

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با بیان اینکه الگوی مصرف برای مشترکین خانگی مازندران برای تابستان امسال ۴۰۰ کیلووات در ماه است، اعلام کرد: مشترکینی که از این میزان عبور کنند تا سقف ۱۶ درصد افزایش بهای برق خواهند داشت.

غفاری فزود: اما مشترکینی که کمتر از ۴۰۰ کیلووات مصرف کنند، به ازای هر یک کیلووات ساعت مصرف کمتر نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۰۰ ریال بخشودگی از مصرف خواهند داشت که برنامه تشویقی توانیر برای مشترکین است.

وی گفت که بر اساس آخرین برآوردها بیش از ۴۰۰ هزار مشترک برق مازندران بیش از پیک مصرف می‌کنند.

مصرف بیشتر آلودگی بیشتر

غفاری با اشاره به اینکه برق استان همچنان به نیروگاه شهید سلیمی نکا وابسته است، گفت که به ازای هر یک کیلو وات ساعت برق که در نیروگاه نکا با مازوت تولید می‌شود ۸۹۰ گرم مواد سمی وارد طبیعت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دیگر انواع تولید انرژی توان تولیدی زیادی ندارند، افزود: متأسفانه انرژی‌های پاک همچون پنل‌های خورشیدی و دیگر موارد به دلیل افزایش قیمت و گرانی با استقبال خوبی در استان مواجه نشد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با اشاره به اینکه در روز گذشته پیک مصرف در مازندران بیش از یک هزار و ۸۰۰ مگاوات بود، تاکید کرد: روند افزایش مصرف نگران کننده است و مشترکین برای جلوگیری از خواموشی باید مصرف خود را کاهش داده و مدیریت کنند.

شرکت توزیع برق مازندران یکی از ۲ شرکت توزیع برق استان مازندران است که با تعداد یک میلیون و ۳۸۶ هزار مشترک از منطقه گلوگاه تا آمل را تحت پوشش دارد.

بر اساس آمارهای رسمی، ۷۰ درصد از مشترکان برق مازندران خانگی هستند.

۷۳۳۵/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.