پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۲۵ درصد بهبودیافتگان کرونای کشور در مازندران

0

بیماری کرونا برای نخستین بار چهارشنبه سی‌ام بهمن در مازندران شناسایی و اول اسفند ماه هم رسانه ای شد. ۲ بیماری که اولین بار به عنوان بیماران مشکوک به کرونا در بیمارستان آیت الله روحانی بابل در قرنطینه و تحت درمان قرار گرفتند ، مسافرانی از قم بودند که بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی بابل پس از خروج از قم و رسیدن به مازندران خودشان را به مراکز درمانی رساندند تا مورد معاینه و درمان قرار گیرند.

بر اساس تازه ترین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران که مربوط به عصر روز جمعه ۲۳ اسفند است ، در مجموع ۸۶۷ بیمار مشکوک به کرونا در مازندران تاکنون پس از پشت سر گذاشتن مراحل مراقبت های پزشکی در مراکز درمانی استان مرخص شده اند.

وزارت بهداشت هم آمار مجموع بیماران بهبود یافته و مرخص شده از بیمارستان های کشور را در همین مدت سه هزار و ۵۲۹ نفر اعلام کرد که در این میان سهم استان مازندران با ۸۶۷ نفر حدود ۲۵ درصد بوده است.

همچنین تحلیل آمار گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و وزارت بهداشت نشان می دهد که سهم مازندران در این مدت از ابتلای قطعی به بیماری کرونا اندکی بیشتر از ۱۰ درصد بوده است.

آمار قطعی ابتلا به بیماری کرونا در مازندران تا عصر روز ۲۳ اسفند یکهزار و ۱۸۹ نفر و در کشور ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفر بود که به این ترتیب سهم مازندران کمتر از ۱۰ و نیم درصد می شود.

سهم مازندران بر اساس تحلیل آمار این دو مرجع از مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا نیز حدود هشت درصد است . وزارت بهداشت آمار قربانیان کرونا در کشور را تا عصر ۲۳ اسفند ماه جاری ۵۱۴ نفر اعلام کرد که از این تعداد ۴۱ نفر بیماران مبتلا به کرونا در مازندران بودند.

استان مازندران از زمانی که به صورت رسمی به جمع مناطق آلوده به کرونا پیوست اقدامات بهداشتی ، درمانی و محدود کننده زیادی را به منظور کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری به اجرا گذاشت که مهم ترین آن تعطیلی مدارس ، دانشگاهها و دیگر مراکز آموزشی و مهدهای کوک و توانبخشی پیش از تعطیلی سراسری این مجموعه در کشور بود.

مدارس مازندران از روز شنبه سوم اسفند به تعطیلی رفتند و عدم فعالیت آنها سپس به صورت مقطعی با تصمیم قرارگاه پدافند زیستی استان تمدید شد تا این که به تعطیلی سراسری تا پایان عید نوروز پیوند خورد. تعطیلی مراکز دانشگاهی و دیگر مراکز آموزشی هم به همین ترتیب ابتدا به صورت استانی اعمال و سپس جنبه کشوری به خود گرفت.

یکی از اقدامات محدود کننده استانی برای جلوگیری از شیوع بیماری هم استقرار ایستگاههای تب سنجی در مبادی ورودی استان با تصمیم استانی و حمایت وزارت بهداشت  بود که بعدا الگویی برای سایر نقاط کشور از جمله استان هایی شد که زودتر از مازندران به ویروس کرونا آلوده شده بودند. این اقدام در مازندران در مقطعی با بستن مبادی ورودی استان بر روی مسافران و گردشگران همراه شد که البته تداوم نیافت و در حال حاضر در سطح تب سنجی محدودیت پیگیری می شود.

علاوه بر این ، مازندران نخستین استانی بود که قرارگاه پدافند زیستی آن برگزاری هرگونه تجمع مانند برپایی عزا و عروسی را به صورت عمومی ممنوع کرد و حتی در نخستین هفته شیوع کرونا هنگامی که استان ابوالحسن خوشرو نامدارترین چهره موسیقی مازندرانی و دارنده نشان درجه یک هنر به خاطر بیماری مزمن چند ساله دار فانی را وداع کرد ، مراسم تشییع برگزار نکردند تا جلوگیری از ازدحام و اجتماع برای کنترل بیماری کرونا جنبه همگانی و فرهنگ سازی پیدا کند.

تعطیلی مراکز گردشگری اعم از اقامتگاهی و تفریحی ، لغو سنت مدرسه خوابی برای تعطیلات عید نوروز ، ممنوعیت چارخوابی و استقرار در کمپ ، ممنوعیت اجاره دادن ویلا و خانه ، تعطیلی یک روز در میان بازار و همچنین لغو برگزاری نماز جمعه از دیگر اقدامات کنترلی برای جلوگیری از شیوع کرونا بود که در استان مازندران زودتر از هر استان دیگری به اجرا گذاشته شد.

نخستین بار نماز جمعه ۹ اسفند ماه در مازندران در ۲۰ نقطه استان از منتهی الیه شرق تا مناطق مرکزی از سوی شورای سیاستگذاری استانی نماز جمعه تعطیل شد و سپس جمعه ۱۶  اسفند برگزاری این آیین عبادی – سیاسی در تمامی ۴۷ نقطه استان لغو شد و جمعه ۲۳ اسفند هم این وضعیت در تمامی مناطق استان ادامه یافت.

در کنار تمامی این اقدامات که تا حدود زیادی همراهی مردم مازندران را هم با خود داشت ، اقدامات بخشی دیگری متاثر از مصوبات قرارگاه پدافند زیستی انجام شد که از جمله آن می توان به ضد عفونی خیابان ها و معابر ، دورکاری بخشی از کادر اداری دستگاههای اجرایی و غیراجرایی ، اعمال محدودیت های جدی در اماکن و بقاع متبرکه مانند ممنوعیت پخش هرگونه نذری و تجمع ، تعطیلی سالن ها و باشگاههای ورزشی ، تعریف پروتکل های مخصوص کرونایی برای داد و ستد مانند مقررات ویژه برای نانوایی ها و دهها مصوبه استانی دیگر اشاره کرد که اجرای بعضی از آنها برای نخستین بار از مازندران شروع شد و به دیگر نقاط کشور رسید.

اگر چه پذیرش بیماران کرونایی در مازندران از بیمارستان مرحوم میناگر بابل به عنوان مرکز ویژه در کشور شروع شد و تا پیش از آن نامی از مراکز ویژه پذیرش بیماران کرونایی در کشور وجود نداشت ، ولی همین الگو سبب شد تا وزارت بهداشت اقدام به معرفی بیمارستان های ویژه برای این منظور در تمامی استان های درگیر کرونا کند که سهم مازندران چهار بیمارستان شد. با این وصف به خاطر اقدام زودهنگام پیشگیرانه در مازندران که با هدایت و مصوبات قرارگاه پدافند زیستی استان به ریاست استاندار صورت گرفت ، کمتر از یک هفته بعد تعداد بیمارستان های استان برای پذیرش بیماران کرونایی با تجهیز و جداسازی افزایش یافت .

در حال حاضر بر  اساس اعلام نماینده وزیر بهداشت ، ۶۰ درصد از تخت های بیمارستانی مازندران برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شد که تعداد آنها به حدود ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه می رسد.

البته قرارگاه پدافند زیستی مازندران احتمالات بدبینانه را هم مد نظر قرار داده است و بر همین اساس فضاهای دیگری را هم برای مراقبت از بیماران مشکوک و یا بیماران در حال بهبود از بیماری کرونا در دست آماده سازی دارد. اگر چه بر اساس مصوبه استانی قرار بود مجتمع های اقامتی دولتی و در صورت نیاز خصوصی برای این منظور در نظر گرفته شده  بود ، ولی گویا این موضوع تاکنون مورد هماهنگی قرار نگرفته و به همین خاطر هم تعدادی از سالن های ورزشی و اماکن دیگر برای آماده سازی در نظر گرفته شده است.

پیش از این هم شهرستان بابل برای تامین فضای مورد نیاز برپایی بیمارستان صحرایی اعلام آمادگی کرده بود ، ولی هنوز مشخص نشده است که آیا چنین بیمارستانی در صورت نیاز در استان برپا خواهد شد یا این که از همان فضاهای خالی ورزشی برای این منظور استفاده خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.